نوسانات نرخ ارز بر کدام یک از بازارها تاثیر نگذاشته است؟!

6 سال پیش1194بازدید0دیدگاه0امتیاز (0 رای)
نوسانات نرخ ارز بر کدام یک از بازارها تاثیر نگذاشته است؟!

قیمت کارتن پلاست کارخانه های داخلی

قیمت کارتن پلاست ۶ با وزن ١٢٠٠ گرم در تاریخ سوم بهمن ٩۶ در حدود ٧٠٢٠ تومان به فروش رسید. علاوه بر این، کارتن پلاست ٣ با وزن ۴۵٠ گرم لا قیمتی معادل ٢۶٣۵ تومان به فروش رسید. همین محصول با سایز ۴ و وزن ٣٠٠ در بازار داخلی به قیمت ١٧۵۵ تومان در دسترس مشتریان قرار گرفت که در حال حاضر نیز قیمت آن ثابت باقی مانده است.

علاوه بر این، فروش برخی از سایز های این محصول نیز بسته بود و فروشندگان از اعلام قیمت خودداری می کنند. برخی از کارشناسان می گویند که بستن فروش کارتن پلاست توسط کارخانه های تولید کننده این محصول ممکن است به دلیل افزایش نرخ ارز باشد و ممکن است فروشندگان به امید افزایش قیمت کارتن پلاست فروش آن را بسته باشند. کارتن پلاست ۵ با وزن ١٠٠٠ با قیمتی معادل ۵٨۵٠ تومان به فروش رسید. همین محصول با سایز ۴ و وزن ٨٠٠ معادل ۴۶٨٠ تومان اعلام شد.

آیا افزایش نرخ ارز قیمت کارتن پلاست داخلی را تکان داده است؟

در بازار داخلی ماه گذشته قیمت کارتن پلاست با ضخامت ٢ سانتی متر و وزن ٣۵٠ گرم در تاریخ یک شنبه یکم دی ماه ٩۶ معادل ٢٠۵٠ تومان خرید و فروش شد. این در حالی است که امروز در تاریخ سه شنبه سوم بهمن ماه، قیمت کارتن پلاست با همین ابعاد معادل ١٧٧۵ تومان عرضه شده است. با توجه به این که قیمت کارتن پلاست نسبت به ماه گذشته کاهش یافته است و بازار هم در روز های قبل روند ثابتی داشته است.

کارشناسان معتقدند که افزایش نرخ ارز با وجود تحت تاثیر قرار دادن قیمت برخی از محصولات فولادی، هیچ تاثیری بر قیمت کارتن پلاست نداشته است. علاوه بر این، در حال حاضر مشتریان و معامله گران در بازار منتظر پیشنهادات کارخانه‌های داخلی در مورد قیمت کارتن پلاست هستند تا برای تامین نیاز های خود وارد عمل شوند. چرا که کارتن پلاست با وجود تقاضای کم در بعضی مواقع، دارای کاربرد ها و فواید بی شماری است.

به طور مثال یکی از کاربرد های مهم کارتن پلاست استفاده از آن در صنعت بسته بندی و کشاورزی می باشد. معمولا از این محصول برای بسته بندی اجاق گاز، ورق های MDF و صفحات کابینتی، سقف و کفی کولرهای آبی، صفحه محافظ پشت یخچال و پانل کفی یخچال، و بسته بندی سبزیجات؛ میوه جات؛ عرقیجات، گوشت و ماهی، قوطی کنسرو و بطری های نوشیدنی و جهت پرورش انواع مختلف گل و سیفی، استفاده می شود.

علاوه بر این، یکی دیگر از کاربرد های کارتن پلاست به کارگیری آن در صنایع تبلیغاتی است. کارتن پلاست برای بسته بندی انواع لوازم التحریر ، اشیاء زینتی، تولید انواع استندها، بردهای تبلیغاتی در ابعاد مختلف، دکورها، فضاهای سر پوشیده و سر باز، بیلبردها و تابلوهای راهنمای آویز کاربرد دارد.

عدم تاثیر نرخ ارز بر قیمت کارتن پلاست

در حال حاضر با وجود واقف بودن خریداران در مورد افزایش نرخ ارز، اکثر تولید کنندگان خارج از بازار در حال ارزیابی قیمت کارتن پلاست و قیمت گیری از کارخانه های داخلی هستند. اینطور که کارشناسان براورد کرده اند، قیمت کارتن پلاست تولید داخل با توجه به تغییرات نرخ ارز، با مشکلی مواجه نشده است. چرا که  معامله گران در روز های قبل به تامین موجودی انبار خود پرداخته ‌اند و به همین دلیل کمبود عرضه نسبت به تقاضا تقریبا هیچ تاثیری در قیمت کارتن پلاست نداشته است.

شیت پلاست بازار ایران هم وضعیت مشابهی نسبت به قیمت کارتن پلاست داشت، به طوری که تقاضا کنندگان برای خرید این محصول منتظر بودند و همه تولید کنندگان امید به فروش داشتند. به همین دلیل پس از مدتی کاهش قیمت کارتن پلاست نتیجه ذهنیت بازار و میزان عرضه و تقاضا در آن بود.

علاوه بر این، بعضی از کارشناسان بر این باورند که بازار کارتن پلاست پس از طی کردن یک دوره زمانی دوباره رونق خواهد گرفت زیرا ثبات در قیمت‌ کارتن پلاست تولیدی از یک سو و احتمال ادامه بالا رفتن قیمت ارز سبب می‌شود تا قیمت کارتن پلاست در آینده افزایش یابد.

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید