مشخصات فنی لوله گالوانیزه

2 ماه پیش5329بازدید0دیدگاه3.4امتیاز (11 رای)
مشخصات فنی لوله گالوانیزه

لوله گالوانیزه از پوشش روی با روش گالوانیزاسیون تولید می گردد که هدف اصلی این کار جلوگیری از خوردگی لوله های فولادی می باشد. کنترل خوردگی محصولات فولادی یکی از مهم ترین مباحث مطرح شده در صنعت می باشد و تا امروز روش های متفاوتی برای جلوگیری از خوردگی آهن آلات در صنعت به وجود آمده است. در برخی از موارد پوشش دهی آهن آلات مثلا پوشش دهی با رنگ ها و پوشش های حفاظتی و رنگ ها نسبت به سایر موارد از مزیت بالاتری برخوردار می باشد. در برخی موارد نیز پوشش هایی که با روش آبکاری به وجود می آیند از کارآیی بالاتری برخوردار می باشند. لوله گالوانیزه شده به دلیل مقاومت به خوردگی بالا امروزه در صنایع مختلف کاربردهای وسیعی پیدا کرده است و از این رو توجهی خاص به این گونه پوشش ها معطوف شده است.

تعریف گالوانیزاسیون

گالوانیزاسیون روش تولید لوله گالوانیزه بوده که با استفاده از ایجاد پوشش روی بر لوله فولادی انجام می گیرد. ضخامت فلز روی پوشش داده شده بر روی این محصول حدودا به میزان 15 میکرون بوده که بسته به میزان و نوع مصرف می تواند مورد استفاده قرار گیرد. این پوشش از لایه روی تشکیل گردیده است که این فلز با ترکیبات آهن نیز ترکیب می گردد. لایه پوشش داده شده بر روی لوله گالوانیزه شامل مقادیر مختلفی از فلزات آهن و روی می باشد که مقدار این فلزات به فاصله از پایه فولاد بستگی خواهد داشت. به فولادی که توسط فلز روی گالوانیزه شود فولاد گالوانیزه گفته می شود.

جدول مشخصات فنی لوله گالوانیزه

جدول مشخصات فنی لوله گالوانیزه

مقایسه پوشش گالوانیزه و سایر پوشش ها

پوشش دادن لوله گالوانیزه با روی نسبت به سایر روش های حفاظتی و پوشش دهی هزینه کم تری دارد. در پوشش دهی با رنگ در نگاه اول شاید به نظر برسد که هزینه کم تری را در بر خواهد داشت ولی با نگاه دقیق تر متوجه می شویم که سهم نیروی انسانی برای پوشش رنگ 60 درصد بوده که در مقابل 30 درصد هزینه نیروی انسانی گالوانیزاسیون بیشتر می باشد.

هزینه تعمیرات و سایر هزینه های جاری گالوانیزاسیون

در تولید لوله گالوانیزه حتی در مواردی که هزینه های اولیه برای گالوانیزه کردن بیشتر از هزینه های سایر پوشش ها می باشد هزینه لوله گالوانیزه در طول زمان تقریبا ثابت باقی می ماند. چرا که این محصول تعمیرات کم تری خواهد داشت. البته بایستی توجه داشت که نوع رنگ مورد استفاده در پوشش رنگ نیز پارامتر بسیار مهمی در تعیین میزان هزینه های جاری می باشد.

مشخصات لوله گالوانیزه

تخمین عمر لوله گالوانیزه

عمر تخمین زده شده برای لوله گالوانیزه تقریبا بیشتر از 50 سال می باشد. این در حالی است که عمر لوله هایی که با رنگ پوشش دهی می شوند بسته به نوع رنگ بین 11-2 سال متغیر می باشد.

استحکام لوله گالوانیزه

لوله گالوانیزه به علت دارا بودن پوشش گالوانیزه که ساختار واحد متالورژی داشته و کاملا نسبت به تنش های مکانیکی ناشی از نصب و حمل و نقل و آسیب های احتمالی مقاوم می باشد، از استحام بسیار بالایی برخوردار می باشد. البته بایستی در نظر داشت که استحکام این محصول به طور کلی به شرایط محیطی بستگی داشته و در محیط های خاص این میزان تغییر خواهد کرد. به عنوان مثال لوله گالوانیزه رنگی با پایه رزینی بیشترین استحکام را در میان انواع لوله گالوانیزه خواهد داشت.

حفاظت خود به خودی در لوله گالوانیزه

قسمت هایی که در لوله گالوانیزه آسیب جزیی می بینند از روی سطح یک لوله تشکیل کاتد داده و در حین عملیات این قسمت ها در لوله گالوانیزه به علت تشکیل پیل گالوانیکی، از پوشش حاوی فلز روی به عنوان آند استفاده می گردد و از ایجاد آسیب در بخش هایی که خراش برداشته اند جلوگیری به عمل می آید. این در حالی است که در سایر روش های پوشش دهی این قابلیت در نظر گرفته نشده است.

حفاظت کامل در لوله گالوانیزه

تمام قسمت های لوله گالوانیزه خصوصا بخش هایی که اتصال دهنده می باشند که در این مکان ها احتمالا امکان وجود مناطق فرو رفته و یا قسمت های برآمده و سطح های عریان می باشد که شانس پوشش دهی در آن قسمت ها وجود نداشته و از این نوع حفاظت گالوانیکی برخوردار می باشند. این در حالی است که سایر پوشش ها نمی توانند این مشکل را رفع نمایند.

سهولت بازرسی در لوله گالوانیزه

در انواع لوله ها چه لوله گالوانیزه چه لوله پوشش داده شده با رنگ، سطح به راحتی و حتی با چشم غیر مسلح قابلیت بازرسی و تشخیص را دارا می باشد.

مدت زمان نصب لوله گالوانیزه

از زمانی که لوله گالوانیزه وارد سایت می شود قابلیت نصب شدن را به صورت مستقیم دارا می باشد. این در حالی است که سایر لوله ها که به روش های دیگری پوشش دهی می گردند (پوشش دهی با رنگ یا پوشش های غیراندود) نیاز به آماده سازی اولیه سطوح دارند. برای مثال برای آماده سازی لوله پوشش داده شده با رنگ که پوشش چهار لایه نیز دارد. این در صورتی است که شرایط جوی و آب و هوایی مساعد باشد ولی لوله گالوانیزه از آغاز ورود به سایت بدون در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی شرایط نصب را دارا می باشد.

مزایای استفاده از لوله گالوانیزه در صنعت

استفاده از لوله گالوانیزه در صنعت دارای 10 برتری نسبت به لوله های ساده می باشد:

هزینه کمتر: انجام عملیات گالوانیزاسیون برای تولید لوله گالوانیزه نسبت به سایر روش ها برای جلوگیری از خوردگی هزینه های کم تری را نیاز دارد

هزینه کمتر برای تعمیرات و نگه داری: تولید این محصول نسبت به سایر روش ها هزینه کم تری برای تعمیرات و نگه داری نیاز دارد. حتی تحت شرایطی که تولید لوله گالوانیزه توسط عملیات گالوانیزاسیون نسبت به دیگر روش های خوردگی هزینه بیشتری دارد، انجام آن به علت عدم نیاز به تعمیرات پر هزینه توصیه می گردد.

طول عمر زیاد: طول عمر لوله های پوشش داده شده با فلز روی در محیط های خورنده حدود 30-20 سال می باشد.

اعتبار: استانداردهای مختلف درباره گالوانیزاسیون لوله گالوانیزه، راجع به ایجاد پوشش های نازک بحث کرده و این امر نشان می دهد که نحوه عملکرد و طول عمر لایه فلز روی، برای مصرف کنندگان قابل اعتماد می باشد.

دوام پوشش: پوشش ایجاد شده از طریق گالوانیزاسیون روی لوله گالوانیزه به علت دارا بودن ساختار متالورژیکی خاص، مقاومت مناسبی در مقابل صدمات مکانیکی، خوردگی و سایش خواهد داشت.

محافظت در برابر صدمات محیطی به صورت اتوماتیک: پوشش گالوانیزه بر روی لوله گالوانیزه به علت نفوذ در فولاد به عنوان کاتد عمل می کنند و می توانند مقاطع ریز موجود برروی سطح فولاد را در مقابل صدمات خورندگی و محیطی حفظ کنند.

معایب استفاده از لوله گالوانیزه

عملیات جوشکاری لوله گالوانیزه نسبت به آهن معمولی سخت تر بوده و دارای دشواری ها و پیچیدگی های بیشتری می باشد. این در حالی است که گازها و بخارهای حاصل از عملیات جوشکاری سمی بوده و طی طولانی مدت باعث بروز بیماری های ریوی حاد شده و قرار گرفتن برای مدت محدود در برابر این گازها باعث بروز سردرد، سرگیجه و حالت تهوع خواهد شد. بنابراین توصیه می شود که هنگام جوشکاری با این نوع لوله حتما از ماسک های استاندارد استفاده شود و مدت زمان جوشکاری نیز برای هر نفر در روز با استفاده از تجهیزات استاندارد به مدت چهار ساعت می باشد.

کلافه هایی که از خطوط نورد سرد وارد می گردد در آغاز خط تولید لوله گالوانیزه به یکدیگر جوش می خورند و به صورت نواری پیوسته شارژ خط می گردد. در قسمت شست شو سطح لوله گالوانیزه توسط چربی زدایی کردن با مواد قلیایی، برس زنی و شست شو با آب ولرم تمیز گردیده و سپس با هوای داغ خشک می گردد.

مصارف لوله گالوانیزه

از لوله گالوانیزه در صنایع مختلفی می توان استفاده کرد و زمانی استفاده می گردد که به کنترل خوردگی در فولاد و آهن نیاز داشته باشیم.

پوشش های محافظ بر سطح فلزات

ایجاد لایه محافظ به عنوان پوشش و یا روکش بر سطح فلزات سال هاست مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از دلایل مهم در استفاده از پوشش ها بر سطح فلزات، ایجاد مانع جهت جداسازی فلز از محیط اطراف به جهت ممانعت از تاثیر محیط و به دنبال آن تخریب و خوردگی فلز است.

باید در نظر گرفت که هیچ گونه پوششی نخواهد توانست حفاظت لوله فولادی را در برابر شرایط تخریب کننده محیط تا ابد حفظ نماید بنابراین برای هر پوشش یک عمر مفید تعریف می گردد.

پوشش ها به سه گروه عمده تقسیم می شوند:

  • پوشش های آلی نظیر رنگ ها و پلاستیک
  • پوشش های معدنی نظیر شیشه و سرامیک
  • پوشش های فلزی نظیر گالوانیزه

گالوانیزه کردن به روش غوطه وری گرم

گالوانیزه کردن لوله گالوانیزه به روش غوطه وری گرم فرآیندی است که در آن در اثر غوطه ور کردن قطعات فولادی یا چدنی در حمام مذاب روی، پوشش چسبنده و محافظ روی و ترکیبات آهن-روی در سطح آن ها تشکیل می گردد. پوشش فوق معمولا چند لایه ای بوده که لایه های نزدیک به فلز پایه، ترکیبات آهن-روی و لایه بیرونی شامل روی خالص است. اصول کلی فرآیند گالوانیزه کردن از حدود 200 سال گذشته تا زمان حال تغییر زیادی نکرده است. بنابراین تحقیقات زیادی موجب شده است که تولید لوله گالوانیزه فرآیند کنترل شده ای داشته باشد.

خواص پوشش این لوله از قبیل خواص شیمیایی، مکانیکی و فیزیکی کاملا با یکدیگر متفاوت می باشد. ساختار این لایه ها به طور گسترده ای به عوامل دیفیوژن، فعالیت شیمیایی و سرمایش بستگی دارد. هم چنین اختلافت جزئی در پوشش لوله گالوانیزه از قبیل درجه حرارت حمام، ترکیب پوشش، زمان غوطه وری و سرعت گرمایش یا سرمایش مجدد تاثیر قابل توجهی برروی ظاهر و خواص پوشش خواهند داشت. در عملیات گالوانیزه کردن لوله گالوانیزه کم کربن، مذاب فلز روی از طریق واکنش آلیاژی با فولاد در همدیگر قفل گردیده و پیوند متالورژیکی ایجاد می گردد.

نتیجه گیری

هر یک از روش های پوشش دادن لوله های فولادی مزایا و محدودیت های متفاوتی را دارا می باشند. عواملی هم چون خواص فیزیکی سیال، دما، میزان فشار و خواص محیطی از مواردی می باشند که باید در انتخاب نوع لوله به آن ها توجه داشت و همین امر سبب شده است که لوله گالوانیزه نسبت به سایر لوله ها از مزایای بیشماری برخوردار باشد. از گذشته در پروژه های صنعتی کیفیت محصول و هزینه تمام شده برای پروژه بسیار مهم بوده و در مقابل یکدیگر قرار گرفته اند. به گونه ای که در فرآیند ساخت و تولید بایستی به هر دو این عوامل توجه داشته باشیم و شرایط بهینه را برای تولید در نظر بگیریم. بنابراین روش تولید پوشش دهی لوله صنعتی با فلز روی که منجر به تولید لوله گالونیزه می گردد هم از لحاظ کیفیت و هم از لحاظ هزینه بسیار مقرون به صرفه می باشد. برای اطلاع از قیمت لوله 20 و سایر سایزها می‌توانید به سایت مرکزآهن مراجعه کنید.

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید