عوامل تاثیرگذار بر قیمت آهن

3 ماه پیش3980بازدید0دیدگاه3.5امتیاز (15 رای)
عوامل تاثیرگذار بر قیمت آهن

الگوی رفتاری بازار مقاطع در فصل پاییز در ۴ سال اخیر

سال ۱۳۹۶

در فروردین سال ۱۳۹۶ بازار مقاطع (تیرآهن و میلگرد) با میانگین قیمت ۱۵۰۰ تومان شروع به کار کرد. در مرداد همان سال میانگین قیمت بازار به قله ۲۴۰۰ الی ۲۵۰۰ تومان رسید. با ورود به فصل پاییز بازار مقاطع کاهشی شد و در آذر ماه با کاهش حدود ۱۵درصدی به کانال ۲۱۰۰ تومان سقوط کرد. در سال ۱۳۹۶پرونده قیمت مقاطع در کانال های ۲۶۰۰ تومان بسته شد.

سال ۱۳۹۷

در بهار ۹۷ بازار با میانگین قیمت ۲۶۰۰ آغاز به کار کرد. پرش ارزی سال ۹۷ باعث شد که میانگین قیمت تیرآهن و میلگرد در مرداد ماه به قله ۵۷۰۰ الی ۵۵۰۰ صعود کند. با ورود دولت و معاونت فازی معدنی وقت ( دکتر سرقینی) به بحث قیمت گذاری و هم چنین افت قیمت دلار از شهریور ماه روند کاهشی قیمت آغاز شد. با شروع پاییز روند کاهشی تشدید شد و در آذر ماه میانگین قیمت مقاطع  با کاهش حدود ۴۵ درصدی به کانال ۳۰۰۰ تومان وارد شد. ریزش قیمت سال ۹۷ یکی از سهمگین ترین موج های کاهشی دهه اخیر بود. پرونده قیمت مقاطع در سال ۹۷ هم درکانال ۵۷۰۰ تومان بسته شد.

سال ۱۳۹۸

سال کم افت و خیزی برای بازار مقاطع بود. فروردین ماه را با کانال ۵۰۰۰ تومان آغاز کردیم و اسفند ماه در کانال ۵۷۰۰ تومان کار تمام شد. در پاییز ۹۸ هم بازار مقاطع با ۲۰ درصد کاهش از کانال ۵ هزار تومان به کانال ۴ هزار تومان سقوط کرد و در اسفند ماه بازار مجدد تا کانال ۵۷۰۰ پیشروی کرد.

سال ۱۳۹۹

فروردین ۹۹ بازار مقاطع کار خود را در کانال ۵۷۰۰ آغاز کرد . بازار در مرداد ماه طبق معمول به یک پیک شدید افزایشی رسید و تا ۱۱ هزار تومان صعود کرد. اما با ورود به پاییز بازار با ۱۵تا ۲۰ درصد کاهش قیمت به کانال ۹ هزار تومان بازگشت. اسفند همان سال بازار مقاطع به کانال ۱۲۵۰۰ تومان رسید.

سال ۱۴۰۰

در بهار ۱۴۰۰ بازار با عدد تقریبی ۱۲۵۰۰ تومان کار خود را آغاز کرد. در مرداد ماه مجدد قله قیمتی ۱۶هزار تومان فتح شد. با ورود به شهریور بازار با حدود ۱۲درصد کاهش به کانال ۱۴ هزار تومان بازگشت.

نتیجه

۱_ هر سال معمولا با ورود به پیک مصرف و تابستان افزایش قیمت آهن آغاز می شود. قله قیمت در مرداد ماه است و با ورود به شهریور ماه بازار کاهشی می شود.

۲_ حجم کاهش ها در پاییز هر سال از ۱۵ تا ۴۵ درصد متغیر بوده است.

پیک کاهشی امسال گر چه از تابستان آغاز شده اما در مقایسه با سالهای قبل کمترین درصد (حدود ۱۲ الی ۱۳درصد) را دارد. زیاد از این حجم ریزش متعجب نشوید.

۳_در چهار سال اخیر با  مینیمم منحنی قیمت در آبان و یا آذر ماه مواجه بوده ایم و با ورود به زمستان منحنی قیمت مجددا افزایشی شده است. حالا در ابتدای فصل پاییز هستیم. این که امسال هم بازار مقاطع از همین الگو تبعیت کند یا نه به پارامترهای متعددی بستگی دارد. اما به نظر می رسد امسال هم  محرک های کافی برای تحریک بازار مقاطع تا قبل از آبان وجود ندارد. هرچند امکان نوسانات با دامنه محدود وجود دارد.

(اعداد و ارقام و کانال های قیمتی تقریبی است و منظور از کانال قیمتی مقاطع میانگین قیمت میلگرد و سه سایز تیرآهن ۱۴ و ۱۶ و ۱۸ می باشد و بر اساس اسناد و بایگانی این شرکت استخراج شده است.)

بررسی بازار آهن در مهرماه سال 1400

در ماه جاری بازار همچنان متمایل به صعود است و برای طی مسیر خود کنجکاوانه به هر معبری سر می زند تا توجیهی برای فعالیت افزایشی خود داشته باشد. اما توجه داشته باشید که در طی گزارشات قبلی ، به شما همراهان عزیز یادآور شدیم که اگر بازار به دست تولید کننده بیفتد ، به دلیل افزایش هزینه های تولید و مشکلاتی که در جذب سود مطلوب دارند قیمت ها فقط می تواند دستوری به پایین کشیده شود و لاغیر ... فعلا هم که از دستور و کنترل، خبر خاصی نیست

علی ایحال قیمت ضایعات در مسیر افزایشی خود به نیمه کانال 11000 تومان رسیده است . قیمت آهن اسفنجی هم فعلا مسیر با ثباتی را طی می کند و قیمت پایه آهن اسفنجی در معاملات بازار غیر رسمی در دامنه نرخ 8150 تا 8400 تومان است. در حوزه شمش در بازار غیر رسمی قیمت ها بین 13900 تا 14400 تومان است و محتملا با اعلام نرخ قیمت پایه شمش در بورس کالا ، دوشنبه هفته جاری ، یکی از روزهای موفق جذب نقدینگی واحدهای عرضه کننده باشد و به دلیل اختلاف با بازار غیرررسمی ، محتملا شاهد معاملاتی با حجم بالا و حتی رقابت باشیم. آیا این مسیر ادامه دار خواهد بود ؟ به نظر می رسد که اگر تاثیر پارامتر نوسان دلار در بازار را از ذهن و خاطره و توجیه بازار حذف کنیم ، خیر ... افزایش قیمت معنایی ندارد ولی چه کنیم که بازاریان در سبد دارایی خود، محموله هایی گران خرید دارند که فعلا برای فروش آنها ، ابزاری بهتر از دلار وجود ندارد. این دور و تسلسل یکجایی باید بشکند . این نقطه شکست کجا خواهد بود ، فعلا مشخص نیست و یا بهتر است گفته شود که در حال تامل و بررسی است .

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید
بارگذاری مجدد