محاسبه قیمت آهن آلات در بورس کالا بر اساس قیمت فوب خلیج فارس

5 سال پیش2286بازدید0دیدگاه1امتیاز (1 رای)
محاسبه قیمت آهن آلات در بورس کالا بر اساس قیمت فوب خلیج فارس

قوانین جدید بورس کالا و سياست هاي متناقض وزارت صمت

روز هفتم اسفندماه محسن صالحی‌نیا معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در كنفرانسي خبري به موضوعات مختلفي اشاره نمود از جمله اين موارد پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص افزايش اخير قيمت آهن آلات ، علل آن و واكنش وزارت خانه بود كه ايشان  با ذكر اين نكته كه نظر وزارت صمت ملاك بودن قيمتهاي فوب در خليج فارس است اضافه نمود:

قیمت فولاد در بورس کالا نباید بیش از قیمت پایه (فوب) خلیج فارس باشد. ستاد تنظیم بازار موضوع تعیین قیمت آهن آلات را هفته آینده در دستورکار دارد. قیمت عرضه تولیدات داخلی نباید بیش از عدد مزبور شود و قیمت ارز هم باید برپایه متوسط دوره‌های ۲ تا ۳ ماهه مبنا قرار گیرد.

در اين خصوص كارشناسان معتقدند درصورت ملاك قراردادن قيمت هاي فوب در بحث قيمت گذاري، رعايت يكسري  الزامات و  شرايط نيز به عنوان پيش نياز آن لازم و ضروري است از جمله:

الزامات و شرایط قیمت گذاری

1- ايجاد فضاي آزاد بازار مبتني بر نظام عرضه و تقاضا

2- توجه به هشدارهاي كارشناسان و عدم دخالت هاي دستوري در فرآيند بازار از جمله قيمت گذاري دستوري مانند آنچه در مصوبه تعيين قيمت شمش فولادی (مصوبه 89%)  ديده شد

3- برنامه ريزي و كمك به صنايع براي ارتقاي تكنولوژي در راستاي افزايش رقابت پذيري در يك بازه سه تا نهايتا پنج سال

4- نظام تعرفه اي حداقلي براي افزايش رقابت پذيري صنايع و البته جلوگيري از انحصار

5- فراهم نمودن شرايط تامين مواد اوليه و انرژي با نرخ هاي فوب براي توليدكنندگان

6- اصلاحات ساختاري بر مبناي اصول اقتصادي و خارج از مصلحت سنجی

تاثیر نرخ های جهانی

مثال هاي فراواني در نقص يا نبود موارد ذكر شده بالا قابل ذكراست كه بحث مفصل در مورد آن ها از حوصله اين مطلب خارج است اما اگر بنا به ملاك بودن قيمت هاي فوب خليج فارس است.

قیمت آهن آلات

وزارت صمت مشخص كند كه منظور كل قیمت آهن آلات (ميلگرد، تيرآهن ، انواع ورق، شمش و ساير مقاطع) است يا فقط به مقاطع طويل محدود مي شود. گو اينكه پس از كاهش تعرفه واردات شمش و ميلگرد به دليل بالاتر بودن نرخ هاي جهاني اين محصولات عملا واردات آن صرفه اقتصادي نداشته و كماكان نيز ندارد؛

هم اكنون نرخ شمش صادراتي چين در حدود 540 تا 545 دلار به صورت فوب مي باشد كه با توجه به نظر جناب معاون وزير بهاي پايه شمش داخلي نبايد كمتر از 2500 تومان باشد.

سیاست های متفاوت وزارت صمت

آيا اين نظر در مورد قيمت ورق نيز موضوعيت دارد يا نه؟!؛ در اين خصوص بد نيست وزارت محترم صمت نسبت به كاهش تعرفه ورق در حد شمش( پنج درصد) اقدام نمايد تا تمام حوزه آهن آلات به يك چشم نگريسته شوند!

و اينكه آيا وزارت در رابطه با صنايع مختلف سياست يك بام و دو هوا ندارد؟! آيا فقط آهن آلات بايستي مشمول سياست هاي اين چنيني شود؟! چرا در مورد صنايع ديگر به خصوص خودرو اين روش ملاك قرارنگيرد؟! قطعا خيلي خوب خواهد شد اگر خودروهاي داخلي در بازارهاي خارج از كشور مثلا حوزه خليج فارس ( به قيمت فوب!) ارزش گذاري واقعي شده و با همان قيمت در بازار داخل عرضه شوند( البته اگر امكان فروش در آن حوزه را داشته باشند)

يا اينكه ترتيبي اتخاذ فرمايند تا خودروهايي مثل بنز و تويوتا و هيونداي كه بنا به فرموده مديرعامل محترم ايران خودرو، توان پاس كردن استانداردهاي داخلي ما را ندارند با ديده اغماض در استاندارد و با همان قيمت هاي فوب وارد كشور شوند. اگر سياستي اصولي است آن را به همه بخش ها تسري دهيم و اگر غيراصولي آن را متوقف يا اصلاح كنيم.

کوتاه از بازار آهن آلات چین

بازار آهن آلات چین امروز شرایط بهتری را نسبت به روز قبل تجربه نمود. قیمت میلگرد در بازار فیوچرز شانگهای ۰/۹۷ درصد رشد نمود و در بازار نقدی نیز به طور میانگین در ۲۵ شهر مهم این کشور خود ۳۰ یوان افزایش یافت. قیمت ورق گرم نیز در بازار فیوچرز شانگهای ۸ یوان افزایش قیمت داشت.

بهای سنگ آهن هم در بازار فیوچرز دالیان با ۱/۵ یوان رشد همراه شد، در حالیکه بازار نقدی بنادر توفیق چندانی نداشت و قیمت این نهاده تولید با ۷ یوان افت معاملات را به پایان برد. بهای قراضه نیز با ۲۰ یوان رشد همچنان روندی افزایشی داشت. بالا رفتن قیمت قراضه می تواند در دوره پس از ۱۵ مارس تقاضا برای سنگ آهن را به عنوان جایگزین بالا برد.

خبر مهم امروز که نشان از اعتماد تولیدکنندگان آهن آلات به افزایش قیمت در مارس می باشد، افزایش قیمت محصولات مختلف توسط گروه شاگانگ بزرگترین تولیدکننده آهن آلات خصوصی چین بود. این گروه لیست قیمتهای جدید خود برای میلگرد، ورق گرم و پلیت را به ترتیب با ۲۵۰، ۱۲۰ و ۱۵۰ یوان رشد همراه نموده است. فعالان بازار عقیده دارند که شاخص PMI فولاد چین در ماه آینده به دلیل بازگشت کلیه خریداران به بازار شرایط بهتری را پیدا خواهد نمود.

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید
بارگذاری مجدد