محبوبیت آهن آلات صادراتی ایران در بازار جهانی

2 سال پیش1684بازدید0دیدگاه0امتیاز (0 رای)
محبوبیت آهن آلات صادراتی ایران در بازار جهانی

افزایش درخواست برای محصولات آهن آلات کشور ادامه دارد

ارزان بودن آهن آلات ایران موجب شد تا درخواست برای این محصولات در بازار جهانی با سرعت زیادی رشد کند اما هنوز مشکلات بانکی بزرگترین مسئله فعالان بازارهای بین المللی است. سیاست ایران برای ارائه شمش آهن با بهای پایین تر از متوسط بها بازار موجب شده است تا درخواست برای آنها در بازارهای جهانی افزایش یابد. به گزارش متال بولتن در نیمه اول سال ۱۳۹۶ صادرات شمش آهن تولید ایران با ۲۵ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل از ان به مرز 1.7 میلیون تن رسید. صادرات محصولات فولادی نیمه آماده در همین بازه زمانی دو برابر حجم صادرات شمش بود  که ارزآوری زیادی برای  اقتصاد ایران داشت.

اما به  نظر می رسد فعالان صنعت فولاد ایران وسیاستگذاران در این بخش  به این موفقیت راضی نیستند و قصد بالا رفتن حجم صادرات را دارند. پیش بینی می شود تا انتهای سال ۱۳۹۶ ایران بالغ بر 5.4 میلیون تن محصولات فولادی نیمه آماده به بازار جهانی صادر کند که 2.2 میلیون تن بیش از میزان صادرات در نیمه اول امسال خواهد بود.

در صورت تحقق این پیش بینی تا انتهای سال جاری صادرات فولاد نیمه آماده از ایران نسبت به سال ۱۳۹۵ با افزایش 43 درصدی همراه خواهد بود. ایران در سال قبل 3.75 میلیون تن فولاد نیمه آماده صادر کرد. طبق طرح اعلام شده توسط فعالان صنعت آهن آلات ایران صادرات شمش تولید ایران 61 تا 71 درصد مجموع صادرات محصولات فولادی ناقص از این کشور خواهد بود.

قیمت آهن اصفهان

محصولات آهن آلات ایران به چه مقصدهایی صادر می شود

در نیمه نخست سال محصول آهن آلات ایران به  کشورهای خاورمیانه، شمال افریقا، آسیا، اروپا و حتی عده ای از کشورهای  قاره امریکا صادر شده است. سایت متال بولتن نوشت: فعالان صنعت فولاد ایران نسبت به چینی‌ها ازبرتری های گاز ارزان و سنگ آهن ارزان برخوردار هستند.

ایران در نیمه اول امسال 760هزار تن شمش آهن آلات به کشورهای آسیایی صادر کرد ولی انتظار می رود در سال بعد صادرات این کشور به چین رشد کند. ایران می تواند در صادرات شمش به چین هم حضور فعال داشته باشد و از این منظر برتری اقتصادی زیادی برای ایران به همراه خواهد داشت.

اما مهم ترین دردسرهای فعالان صنعت فولاد ایران برای صادرات محصولاتشان اشکالات بانکی است. این مشکلات می تواند خرید و فروش  خارجی را برای آهن آلات سازان ایران سخت کند و به همین دلیل بازاریابی و مبادلات را سخت کند. متال بولتن مهم ترین برتری محصولات آهن آلات ایران را نرخ ارزان ان نسبت به دیگر محصولات در بازارهای بین المللی می‌داند.

ایجاد رقابت در بازار صادراتی

بررسی ها نشان می دهد متوسط قیمت هر تن شمش آهن آلات صادراتی ایران نسبت به محصولات کشورهای خاورمیانه و کشورهای مشترک المنافع به خصوص روسیه بین 41 تا 51 دلار ارزان تر است و به همین علت است که خریداران زیادی دارد. قیمت هر تن از شمش آهن آلات یکی از محموله های آهن  ایران که اوایل ماه به تایلند صادر شده بود برابر با 500 دلاربود که هزینه فاینانس و بیمه این محموله بین ۲۵ تا ۳۰ دلار به ازای هر تن بود. در همین زمان محموله های فولاد از کشور روسیه با قیمت 520 دلار به ازای هر تن به آسیای جنوب شرقی صادر شده بود.

بنابراین ایران می تواند از این برتری خود در بازار استفاده کند ولی باید در نظر داشته باشد که اگرقیمت را بیش از حد پایین آوریم و فضای رقابتی در بازار را بر هم بزند ممکن است با مقابله فعالان جهانی بازار فولاد روبرو شود . همانطور که در ماههای گذشته قیمت پایین محصولات آهن آلات ایران و افزایش زیاد صادرات آهن آلات ایران به اروپا باعث شده بود تا فولاد سازان این منطقه اعتراض کنند و خواهان وضع قیمت وارداتی و محدودیت واردات محصولات ایران شوند. طرحی که بالاخره به تصویب کمیسیون اروپا رسید و اجرا شد.

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید
بارگذاری مجدد