مش چیست و چگونه در شبکه میلگرد استفاده می شود

1 ماه پیش16206بازدید0دیدگاه3.5امتیاز (57 رای)
مش چیست و چگونه در شبکه میلگرد استفاده می شود

امروزه در پروژه‌های بزرگ و کوچک ساختمانی و صنعتی به منظور مسلح کردن بتن، شبکه مش فولادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ایجاد شبکه میلگردی مش، معمولا میلگردهای طولی و عرضی با زاویه 45 درجه روی هم قرار گرفته سپس نقاط اتصال آنها با دستگاه‌های تمام اتوماتیک به وسیله جوش فورجینگ به هم متصل می‌شوند. تولید این مش‌های میله گرد طبق سفارشات در دو مدل، شبکه مش پیش جوش آجدار و شبکه مش پیش جوش ساده، انجام می‌شود.

مش بندی میلگرد چیست؟

یکی از روش‌های افزایش استحکام سازه، مش بندی میلگرد است. مش بندی میلگرد یا مش فولادی با استفاده از میلگردهای ساده و آجدار ساخته می‌شود، برای پیاده سازی مش بندی با توجه به استاندارد تعریف شده تعدادی میلگرد (با سایز مورد نظر) را با زاویه 90 درجه به صورت عرضی و طولی به یکدیگر وصل می‌کنند.

شبکه میلگرد مش با توجه به نیاز سازه در ابعاد مختلفی پیاده سازی می‌شود. سایز میلگرد مورد نیاز برای مش بندی توسط مهندس سازه مشخص می‌شود اما به طور معمول از میلگرد سایز 6 الی 12 میلی‌متر برای اینکار استفاده می‌شود. شما می‌توانید قیمت میلگرد مورد نیاز برای مش بندی را در وبسایت‌های معتبر بررسی کنید.

مش ساختمان
نمایی از مش ساختمان

نحوه استفاده از مش در شبکه میلگردی

از جمله مصارف مش می‌توان به بخش‌های مختلف ساختمان سازی در قسمت کف سازه و داخل بتن اشاره کرد؛ این روزها یکی از متداول‌ترین روش‌های ساخت و ساز در پروژه‌های عمرانی به این روش اختصاص داده شده است. علاوه بر این مش بر اساس استانداردهای ایران عبارت است از بافت هندسی میلگردهای عرضی و طولی که با زاویه‌های قائم (90 درجه) نسبت به یکدیگر قرار گرفته باشند و در کلیه نقاط، تقاطع هم به همدیگر جوش شده باشند.

در فرایند ساخت شبکه میلگردی مش مانند خرپا ساخته شده از میلگرد به منظور جلوگیری از کاهش سطح مقطع میلگردهای اتصالی باید از روش جوشکاری مقاومتی یا همان نقطه جوش استفاده کرد. تعداد جوش‌های شکسته نباید بیشتر از یک درصد تعداد اتصال‌های جوش داده شده در هر برگ یا نصف میزان اتصالات جوشکاری شده موجود در طول هر کدام از میلگردها باشد. برای اطلاع از قیمت توری فلزی می‌توانید به صفحه محصولات مرکزآهن مراجعه کنید.

شبکه مش ساختمان
مشخصات انواع شبکه‌های مش

مشخصات انواع شبکه های مش

عرض این شبکه میلگردی مش از 100 تا 250 سانتی‌متر متغیر بوده و طول آن نیز 1 الی 9 متر است. ابعاد چشمه به شکل مربع یا مستطیل بوده و بین 8 الی 40 سانتی‌متر است. علاوه بر این قطر مفتول‌ها هم از 4 الی 12 میلی‌متر به صورت آجدار و ساده متغیر است.

صرفه اقتصادی مش بندی نسبت به دیگر روش‌ها از لحاظ صرفه‌جویی در استفاده از مصالح، وزن مناسب، زمانبری کمتر و از طرفی مقاومت زیاد این شبکه‌ها به دلیل جوش نقطه‌ای و نظم گره‌های نیرو است. تولید شبکه مش در ابعاد 2.20*6 همراه با سایز میلگرد 6-8-10 و 12 و یا در چشمه ی ۵ تا ۴۰ و همراه با مفتول ۲، ۳، ۶ و ۸ انجام می‌شود.

علاوه بر این، از کاربردی‌ترین نوع مش در کار ساخت و ساز نیز می‌توان به میلگرد 6 ساده با کل چشمه‌های موجود و 8 آجدار همراه با چشمه‌های 10*10 – 15*15 و 20 *20 اشاره کرد.

کاربرد شبکه مش در ساختمان چیست؟

کاربرد مش در ساختمان سازی زیاد است که از جمله مهم‌ترین این کاربردها می‌توان به ساخت انواع سقف‌های کامپوزیت، دیوار، کف سالن، انبار، اتوبان، فرودگاه، تونل، پل، مترو، پارکینگ، سد و کانال‌های آب رسانی و .... اشاره کرد. شما با توجه به نیاز و پروژه خود می‌توانید از مش در ساختمان سازی استفاده کنید.

علاوه بر این، اغلب در سقف طبقات، کف استخرها و غیره از مش با میلگردهایی با سایز 6 و برای کف و شناژ بندی‌ها هم از مش با میلگردهای سایز 8 و 10 استفاده می‌گردد. قیمت میلگرد با توجه به کارخانه و میزان خرید مشتری تغییر می‌کند و این در قیمت نهایی کار تاثیر می‌گذارد. برای مثال قیمت چند نمونه از میلگردهای نیشابور به صورت زیر است: برای اطلاع از قیمت میلگرد ساده و آجدار می‌توانید به سایت مرکزآهن مراجعه کنید.

سایز و قیمت میلگردآنالیز محل بارگیری نوع
قیمت میلگرد 12A3کارخانهشاخه آجدار
قیمت میلگرد 18A3کارخانهشاخه آجدار
قیمت میلگرد ۲۲A3کارخانهشاخه آجدار
قیمت میلگرد 25A3کارخانهشاخه آجدار

مزایای شبکه ميلگردی مش

حال که با شبکه میلگردی مش بیشتر آشنا شدید احتمالا این سوال برایتان پیش می‌آید که چرا باید به جای روش‌های دیگر افزایش استحکام از شبکه میلگردی استفاده شود؟ برای اینکه بهتر بتوانید این موضوع را درک کنید، اطلاع از مزایای مش بندی یا شبکه میلگردی مش اهمیت بالایی پیدا می‌کند. در زیر این مزیت‌ها برای شما ارائه شده است:

  1. دارا بودن صرفه اقتصادی نسبت به روش‌های دیگر به لحاظ صرفه جویی در استفاده از مصالح، وزن و زمان
  2. مقاومت بالای این شبکه‌ها به دلیل جوش‌های نقطه‌ای و همچنین منظم بودن گره‌ها
  3. سرعت بخشیدن به عملیات جاگذاری مفتول نسبت به سایر روش‌ها
  4. سهولت در حمل و نقل و کاهش هزینه نصب
  5. رعایت کامل بند نهم مقررات ملی ساختمان
  6. بهینه بودن در مصرف میلگرد

سوالات شما

مش بندی چیست؟

در ایجاد شبکه ی میلگردی، معمولا میلگرد های طولی و عرضی با زاویه ۴۵ درجه روی هم قرار می گیرند و نقاط اتصال آن ها با دستگاه های تمام اتوماتیک به وسیله ی جوش به هم متصل می شوند

مزایای مش بندی ساختمان چیست؟

بهینه سازی مصرف میلگرد ، رعایت کامل بند نهم مقررات ملی ساختمان، بالا بردن مقاومت ساختمان

مش چیست؟

مش یا توری مش از مفتول های آهن و گالوانیزه به رنگ سیاه تولید می شود که به سه صورت پنلی، آجدار و فولادی به بازار ارائه می گردد.

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید
بارگذاری مجدد