چالش های پیش رو بازار میلگرد و خاموت

2 سال پیش1634بازدید0دیدگاه5امتیاز (1 رای)
چالش های پیش رو بازار میلگرد و خاموت

نوسانات قیمت خاموت در بازار داخل

در روز سه شنبه ٢۶ دی ماه قیمت خاموت ٨ معادل ٢۴٩٠ تومان اعلام شد. قیمت خاموت ١٠ نیز در حدود ٢٣۶٠ تومان شنیده شده است که هر دو این سایز ها نسبت به قیمت های دیروز بدون تغییر باقی مانده است. در تاریخ یک شنبه ٢۴ دی ماه ٩۶ قیمت خاموت ٨ در حدود ٢۴۶٠ تومان اعلام شد.

علاوه بر این، قیمت خاموت ١٠ نیز معادل ٢٣۶٠ تومان خرید و فروش شد. خاموت میانی یا سنجاقی ٨ معادل ٢۵۴٠ تومان اعلام شد. همین محصول با سایز ١٠ نیز با قیمتی در حدود ٢۴۵٠ تومان به بازار عرضه شد. طبق ارزیابی های انجام شده، قیمت خاموت طی هفته ی جاری بدون تغییر باقی مانده است. علاوه بر این، تحلیل گران پیش بینی می کنند که قیمت خاموت با توجه به ثابت بودن فعالیت خریداران در بازار، حداقل تا آخر هفته جاری به همین منوال بدون تغییر باقی بماند.

یکی از اشکال متفاوت میلگرد در بتن، خاموت می باشد که به منظور جلوگیری از بیرون زدگی آرماتور های طولی که در اثر کمانش و تحمل نیرو های برشی اتفاق می افتد، استفاده می شود علاوه بر این، خامت برای جلوگیری از گسترش ترک ها نیز به کار می رود. به عبارت دیگر آرماتور عرضی خاموت نام دارد که از خاموت های مختلفی بسته به شکل هندسی ستون، استفاده می‌شود.

زمزمه هايی در مورد افزایش قیمت میلگرد و خاموت در بازار داخلی

پس از رشد قيمتی که اخیرا در بازار محصولات فولادی رخ داده است، این روز ها دوباره زمزمه هايي در مورد افزایش قیمت میلگرد و خاموت کارخانه های داخلی - البته اگر بتوان اسم آن را افزايش گذاشت!!- به گوش می رسد. در حال حاضر تولید کنندگان داخلی از وضع فعلی و روند كاهشی قیمت میلگرد و خاموت در بازار ناخرسند هستند و در پی افزایش قيمت ها هرچند به میزان کم، می باشند.

قیمت میلگرد اصفهان هر چند که اطلاعات ارائه شده نشان می دهد که در هفته های گذشته در برخی از محصولات فولادی تولید داخل افزايش قيمت حتي تا 100 تومان هم رخ داده است اما بررسي روند هاي بلندمدت قيمت میلگرد و خاموت در اين حوزه نشان مي دهد که قيمت هاي فعلي تنها در حدود 20 درصد نسبت به قیمت های سال گذشته افزایش پیدا کرده است.

این درست است كه افزايش قيمت ناگهانی و افسار گسيخته هم مطمئنا می تواند به توليدكنندگان و مصرف كنندگان داخلی آسيب بزند، اما افزايش قیمت میلگرد و خاموت طي 4 سال گذشته افزایش قابل توجهی پیدا نکرده است و روند افزایش قیمت ها در این زمینه کمی غیر متعارف به نظر می رسد. این در حالی است که هزینه های مواد اوليه، سنگ آهن، قراضه، برق ، گاز و دستمزدها طي سال های گذشته ثابت نبوده و افزايش يافته است.

مشکلات پیش روی بازار خاموت و میلگرد

در این میان شايد برخي از توليد كنندگان بزرگ بتوانند با عدم تعادل قیمت محصولات خود و هزينه ها كنار آيند، اما واضح است که توليد كنندگان كوچك تر داخلی در بخش خصوصي اغلب به مشکل بر می خورند و توان پرداخت این هزینه ها را به دلیل فروش کم و قیمت های پایین ندارند بنابراین ترجیح می دهند تولید میلگرد و خاموت خود را کاهش دهند که این امر با توجه به نیاز مشتریان مشکل ساز می شود.

در حال حاضر هزينه هاي مواد اوليه، حامل هاي انرژي و دستمزد کارکنان که روز به روز در حال افزایش می باشد، باعث می شود تا کارخانه ها دست به تعدیل نیرو و کاهش تولیدات خود بزنند.

از آنجایی که برای ساخت خاموت از میلگرد استفاده می‌شود یکی از فاکتورهای موثر روی نوسانات را می‌توان، قیمت میلگرد نام برد. این قیمت با توجه به وضعیت روزانه بازار با نوسان روبه‌رو می‌شود. بازار  داخلي میلگرد و خاموت را به دليل تنوع توليد كنندگان نمی توان با مديريت كردن دستوري به جایی رساند زیرا همان گونه كه در اواخر سال 94 شاهد کاهش شديد قيمت میلگرد و خاموت بودیم و كسي نتوانست قيمت این محصولات را به طور دستوري افزایش دهد، در حال حاضر هم نمی توان برای افزایش قیمت ها از این راهبرد کمک گرفت.

رقابت در بازار مقاطع فولادی

در حال حاضر در حوزه ی مقاطع طويل شاهد بازاري نسبتا رقابتی در برابر قیمت هاي جهاني هستيم ( البته در بخش كيفيت تفاوت تولیدات بسيار زياد می باشد) اما در بخش مقاطع تخت یک نوع انحصار قوي مشاهده می شود كه حتي با وجود معامله از طریق بورس كالا نیز عملا شاهد افزایش قيمت ها حتي به نسبت به قیمت هاي بين المللي هستيم.

این افزایش قیمت با مديريت در حجم عرضه به بازار و ايجاد عطش شديد در مشتریان، رخ داده است؛ و می توان از همین روش ها برای افزایش قیمت مقاطع بلند و میلگرد و خاموت نیز بهره جست. با این حال البته تعرفه ها هم در اين زمینه پررنگ تر عمل مي كنند و به دلیل كاهش چشمگیر اخير تعرفه در بخش شمش و ميلگرد، کار افزایش قیمت میلگرد در بازار داخل دشوار تر شده است.

در این بین خریداران مدافع افزايش قيمت نيستند، همان گونه كه تولید کنندگان هم مدافع كاهش قيمت نخواهند بود اما انتظار می رود که  قيمت گذاري واقع گرايانه و ایجاد تعادل در هزینه ها و قیمت تولیدات  مطابق متغيرهاي اقتصاد انجام شود؛ زیرا مطمئنا با چنین راهبردی، منافع توليدكننده و به طور همزمان منافع مصرف كننده نیز حفظ خواهد شد.

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید
بارگذاری مجدد