سرمایه گذاری در بخش لوله های فولادی؛ اثر بخشی یا پشیمانی؟

2 سال پیش1614بازدید0دیدگاه0امتیاز (0 رای)
سرمایه گذاری در بخش لوله های فولادی؛ اثر بخشی یا پشیمانی؟

مشکلات بازار فولادی گریبان بازار لوله فولادی را نیز گرفت

در حال حاضر، به گفته برخی از کارشناسان، چندیست که در مورد قیمت لوله ، مشکلاتی دامن گیر تولید کنندگان داخلی شده است. در شرایط فعلی با دلار 4600 تومانی قیمت شمش صادراتی به سطوح 2.4 الی 2.5 میلیون تومان رسیده است. همان طور که می دانید بالا رفتن نرخ ارز تقریبا عاملی تاثیر گذار بر همه محصولاتی است که به بازار عرضه می شود و به همین خاطر است که مثلا فروش لوله مانند گذشته آنچنان که باید و شاید نیست.

این در حالی است که اگر در این موارد موفقیت هایی به دست آوریم، شاهد این خواهیم بود که ایران حداقل در رقابت با چین، به پیروزی دست خواهد یافت. در حال حاضر قیمت لوله گاز توکار سپاهان در بازار داخلی با  سایز ½ و ¾ اینچ تحویل کارخانه، در حدود️ 3153 تومان اعلام می شود.

علاوه بر توضیحاتی که داده شد، گزارشاتی به گوش می رسد مبنی بر این که وزارت صنعت معدن و تجارت در حال حاضر به جمع آوری فهرست در مورد صنایعی است که در وضعیت اشباع قرار دارند و یا این که ریسک سرمایه گذاری در آن ها بسیار بالا است. در این فهرست علاوه بر نام صنایعی همچون کاشی و سرامیک، سیمان و... انواع لوله فولادی درز جوش خطی نیز به چشم می خورد. نکته قابل توجه قرار گرفتن صنایع تولید میلگرد و حتی "تولید شمش" است.

نکته قابل توجه این جاست که با نهایی شدن و تکمیل این لیست، به دلیل اضافه شدن این صنایع به فهرست اشباع که از نظر سرمایه گذاری هم پر ریسک محسوب می شوند،‌ حمایت های دولت از این صنایع برداشته می شود و حتی گفته می شود که در مواردی هم از صدور مجوز، خودداری خواهد شد.

محدودیت صدور مجوزهای صادراتی محصولات فولادی

در حال حاضر فهرست یاد شده برای بررسی در اختیار دفتر قائم مقام وزیر در امور تولید، قرار گرفته است. شنیده شده است که پیش از این نیز اخبار و اطلاعاتی مبنی بر محدود یا ممنوع کردن صدور مجوز های این چنینی منتشر شده است. دلیل دولت برای این کار این است که تولید اقتصادی،‌ ‌تامین مواد اولیه و تامین زیرساخت ها، با این شرایط منطقی نیست.

قیمت لوله گالوانیزه اصفهان

از سوی دیگر، مدیر عامل شرکت ملی فولاد می گوید که گسترش زیرساخت ها به منظور دستیابی به هدف طرح جامع فولاد،‌ به سرمایه 15 میلیارد یورویی نیاز دارد. برخی از کارشناسان در این رابطه معتقدند که گرچه لوله فولادی در حال حاضر جزو صنایع اشباع به شمار می رود که این امر بر قیمت لوله نیز تاثیرگذار است اما یکی از پایه های مهم برای دستیابی به طرح جامع فولاد می باشد و به هر حال به بخشی از این سرمایه گذاری نیاز دارد. خصوصا این که در همین گزارشات به سرمایه گذاری در بخش لوله گازی هم اشاره شده است. در حال حاضر قیمت لوله گاز روکار کچو ، توکارAPI(مانیس)، تحویل کارخانه کچو اصفهان، با سایز های ½ و ¾  اینچ در حدود️ 3320 تومان اعلام می شود.

علاقه سرمایه گذاران خارجی در صنعت فولاد ایران و تاثیر بر قیمت لوله

علاوه بر این، در این میان از نقش مشاوران در پروژه های این چنینی هم نباید غافل شد. این مشاوران هستند که به ما می گویند آیا مثلا سرمایه گذاری در بخش لوله برای دست یابی به طرح جامع فولاد کار درستی است یا نه. به طور معمول زمانی که از طرح ها سخنی به میان می آید، موضوعاتی همچون تامین مالی، نحوه اجرا، تامین تجهیزات یا حتی امور زیر بنایی هم مورد توجه قرار می گیرد اما مدیر عامل شرکت ملی فولاد ایران (NISCO) معتقد است که جایگاه مشاوران هم از اهمیت بالایی برخوردار است و وی همیشه پای آنان را نیز به میان می آورد.

وی در بخشی از گفت و گوی خود با یکی از خبرگزاری ها می گوید: بخشی از جذب سرمایه و نحوه سرمایه گذاری سود بخش در صنایع مختلف از جمله صنعت تولید لوله های فولادی به نوع عملکرد مشاورانی مربوط می شود که ما در این زمینه به مشورت با آن ها می پردازیم. اگر مشاوران ما از ملاک ها و معیار های بین المللی و به روز استفاده کنند، هم سودآوری و پیشرفت بیش تر خواهد بود و هم مورد توجه بانک های خارجی قرار خواهد گرفت.

مشکلات مطرح در این صنعت

اما این در حالی است که برخی اوقات مشاوران داخلی این گونه عمل نکرده اند و این موضوع مشکلاتی را هم ایجاد کرده است. از سوی دیگر وقتی طرف های خارجی، گارانتی و استاندارد های موجود ما که در گزارش ها آمده است را ببینند تمایل بیش تری به سرمایه گذاری در پروژه های فولادی ایران، حتی در صنایع اشباعی مانند صنعت تولید لوله خواهند داشت.

طبق اطلاعات رسیده، در حال حاضر شرکت های خارجی از جمله ژاپنی ها و اروپایی ها به سرمایه گذاری در صنعت فولاد ایران علاقمند هستند اما با این حال شروطی هم دارند. ژاپنی ها یکی دو مساله را مطرح می کنند. اول این که نیروی کار از طرف خودشان تامین شود زیرا به هر حال صنعت فولاد تقریبا دارای حاشیه سود کمبی است،‌ بنابراین همیشه تاکید بر روی بهره وری است. و دوم به دنبال امنیت سرمایه گذاری هستند.

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید
بارگذاری مجدد