کاربرد ورق اسیدشویی

2 ماه پیش3783بازدید0دیدگاه3امتیاز (11 رای)
کاربرد ورق اسیدشویی

ورق اسیدشویی دسته ای از ورق های پرکاربرد می باشد. به تغییراتی که طی آن چربی ها از روی ورقی که به وسیله نورد گرم به ضخامت مورد نظر رسیده است، با استفاده از اسید کلریدریک از ورق پاک می شود، اسیدشویی می گویند. ورق‌ اسیدشویی شده از ورق‌ های سیاه (ورق های گرم نوردیده) ساخته  می‌ شوند که طی فرایندی سطح رویی آنها اسیدشویی می‌ شوند و زغال‌ های روی سطح ورق و ذره ای از ناخالصی‌ ها گرفته می‌ شود و مقداری ظاهر ورق صیقلی می‌ شود. یعنی شبیه به ورق روغنی (سرد نوردیده) است که اکثرا به دو شکل رول و شیت (فابریک و برشی) تولید می شوند و در آن رول ها معمولا در دو عرض 100 سانتی متر و 125 سانتی متر ساخته می شود، همچنین این ورق ها معمولا دارای سایزهای 1.5 تا 6 میلیمتر می باشند. جهت دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص این محصول به مقاله ورق اسیدشویی چیست در سایت مرکزآهن مراجعه نمایید.

ابعاد ورق های اسیدشویی شده

  • ورق اسیدشویی شده 1000*2000 میلی متر
  • ورق اسیدشویی شده 1250*2500 میلی متر

قسمتی از محصول تولیدی در واحد نورد گرم به منظور شستشوی سطح ورق توسط اسید، به واحد اسیدشویی منتقل می شود. در خط های اسیدشویی رول ها پس از باز شدن توسط قرقره های بازشونده وارد حوضچه های اسید از نوع اسید کلریدریک شده و در آنجا برای اکسیدزدایی تمیز می شوند. این رول ها پس از تمیز شدن و خارج شدن از مخازن اسید توسط آب شسته شده و با عبور از تونل هوای گرم خشک می شوند. پس از عملیات اسیدشویی بخشی از محصول به صورت کلاف اسیدشویی شده به بازار ارائه و بخش عمده آن برای تولید محصولات سرد به واحد نورد سرد منتقل می شود.

کاربردهای ورق اسیدشویی

  1. مصارف ساختمانی: در تولید لوله و قوطی آهن و غیره
  2. اتومبیل سازی: قسمت های بدنه و چرخ اتومبیل قطعات خودرو و اجزاء داخلی آن (رینگ و شاسی)
  3. صنایع لوله سازی تولید انواع لوله های انتقال آب، نفت و گاز
  4. تولید مخزن های گاز، مایع و مخزن های تحت فشار
  5. فرم دهی مجدد برای محصول گالوانیزه
  6. فرم دهی سرد و کشش عمیق سیلندر گاز

ورق‌ های اسید شور که برای لوله های نفت و گازخوب می‌ باشند کیفیت GRB و X۴۲وx۴۶و x۵۲ psl ۲ را دارا هستند.

برای کشتی سازی، ورق‌ های با کیفیت GR.A و NVA می‌ باشد. برخی ورق‌ های آهن آلات جهت رینگ و شاسی اتومبیل بکار می‌ رود که بایستی ضد سایش و سخت باشند که از کیفیت SAPH ۳۷۰-SAPH ۳۱۰ تا SAPH۴۴۰   برخوردارند. (کیفیت QSTE۳۸۰نیز ضد سایش و سخت می‌ باشد.)

کاربرد ورق اسیدشویی

چرا اسیدشویی ورق لازم است؟

ورق های ساخته شده از نورد گرم به 2 علت ممکن است اسیدشویی شوند:

  • بهتر شدن کیفی سطحی که بدلیل جدا شدن و تمیز شدن لایه های اکسیدی از روی سطح ورق است. در این صورت ورق از سطح بهتر و شکل ظاهری بهتری بهره مند خواهد شد. این هدف برای آن تعداد از ورق هایی است که پس از اسیدشویی وارد بازار مصرف می شوند.
  • آماده سازی ورق برای فرایند نورد سرد. غالبا لایه های اکسیدی روی سطح ورق سخت و ضد سایش می باشند. به همین علت اگر ورق ها بدون اسیدشویی و اکسید زدایی نورد سرد شوند، موجب می شود که غلتک های نورد سرد به سرعت ساییده و از نوسان خارج شوند و روی هم رفته فرایند نورد سرد را با دشواری روبرو می سازد. این مشکل دو برابر خواهد شد، اگر اتصال و یا چسبندگی پوسته های اکسیدی به سطح ورق سست و ضعیف باشد. بنابراین لازم است که سطح ورق، پیش از فرایند نورد سرد، حتما تمیز و خالی از اکسید باشد.

مزیت های اسیدشویی با اسید کلریدریک

در روزگار قبل، از اسیدسولفوریک به عنوان ماده اصلی اسیدشویی استفاده می شد. ولی امروزه غالبا تولیدکنندگان آهن آلات برای فرایند اسیدشویی از اسید کلریدریک استفاده می کنند. به همین علت این امر مزیت های مختلفی است که اسید کلریدریک در برابر اسید سولفوریک از خود نشان داده است. اول و مهمتر از همه علت اقتصادی کار است. زیرا نرخ اسید کلریدریک بسیار کمتر از اسید سولفوریک است. علت های دیگری که استفاده از اسید کلریدریک را توجیه می کنند عبارتند از:

  • در شرایط غلظت و دمای برابر، میزان اسیدشویی با اسید کلریدریک 2.5 تا 3.5 برابر بیشتر از میزان اسیدشویی با اسیدسولفوریک است.
  • اسید کلریدریک اکسید زیادی را در خود حل می کند، در نتیجه سطح را پاکیزه می کند.
  • استفاده از اسید کلریدریک موجب می شود که در تانک های اسیدشویی از اسید کمتری استفاده شود.
  • حمله و کارایی اسید کلریدریک به خود آهن آلات بعنوان فلز پایه، کمتر خواهد بود در نتیجه از هدر رفتن فلز جلوگیری می شود.

دمای کاری ورق اسیدشویی

دمای کاری برای اسید کلریدریک کمتر از اسید سولفوریک است. دمای بهتر برای اسید کلریدریک 70 تا 80 درجه سانتیگراد است، در حالی که این دما برای اسید سولفوریک 100 تا 105 درجه سانتیگراد می باشد.

بزرگترین مشکل اسیدکلریدریک نسبت به اسید سولفوریک، فرار بودن زیاد آن است. بنابراین تانک های اسیدشویی در برگیرنده اسید کلریدریک، می بایست به خوبی آب بندی شوند تا از فرار اسید جلوگیری شود. عملیات اسیدشویی پیوسته، معمولا بوسیله 3 تا 5 تانک در بردارنده اسید با غلظت های متفاوت انجام می پذیرد. طول تانک ها نزدیک به 2 تا 2.5 متر می باشند و پشت سر هم قرار می گیرند.

ورق اسیدشویی در واقع میانه ورق سیاه (ورق آهن) و ورق گالوانیزه است. در فرآیند اسیدشویی ورق چربی زدایی می شود تا آمادگی ورود به خط گالوانیزه را داشته باشد. ورق اسیدشویی اغلب جهت کارخانجاتی که ورق گالوانیزه تولید می‌کنند و همچنین کارخانجاتی که پس از تولید قطعه ها فرآیند تکمیلی (نظیر رنگ کاری) بر روی آن  انجام می دهند بکار می رود.

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید
بارگذاری مجدد