مقاومت تولیدکنندگان فولاد طویل برای کاهش قیمت برخلاف روند نزولی قیمت شمش

2 سال پیش1045بازدید0دیدگاه0امتیاز (0 رای)
مقاومت تولیدکنندگان فولاد طویل برای کاهش قیمت برخلاف روند نزولی قیمت شمش

قیمت محصولات حوزه نورد دچار تغییرات حبابی شد

طی هفته گذشته مشاهده کردیم که قیمت محصولات حوزه نورد از جمله قیمت قوطی و پروفیل نوساناتی را تجربه کرد و این نوسانات در روزهای پایانی هفته روندی ثابت را در پیش گرفت. پنج شنبه هفته گذشته و پایان یافتن هفته گذشته بازار فولاد نیز به حالت نیمه تعطیل در آمده و به استقبال تعطیلات نوروزی رفت. همان طور که انتظار می رود روند بازار پس از تعطیلات و حدودا 15 فروردین ماه جدی شده و فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. با این حال طی 20 روز تعطیل برخی کارخانجات به فعالیت خود ادامه خواهند داد ولی با توجه به تعداد کم آن ها می توان گفت به طور کلی بازار فولاد طی روزهای آتی در تعطیلات به سر خواهد برد. در بازار مواد اولیه مشاهده کردیم که قیمت شمش و قراضه آهنی روند نزولی را در پیش گرفته است این در حالی است که قیمت محصولات طویل از جمله قیمت قوطی پروفیل از این روند تبعیت نکرده و ترجیح داد تا روزهای پایانی سال را با روند ثابت سپری کند.

هم چنین می توان گفت که دستور رئیس جمهور مبنی بر عدم افزایش قیمت تا پایان خرداد ماه سال آتی تاثیر زیادی بر آرامش بازار فولاد داشته است به گونه ای که این بازار بدون توجه به روند افزایشی قیمت محصولات فولادی در بازار جهانی به آرامش رسید و برخلاف روند افزایشی قیمت قوطی پروفیل که در روزهای نخست اسفند ماه شاهد آن بودیم در روزهای پایانی تولیدکنندگان ترجیح دادند قیمت های خود را ثابت نگه داشته و این تغییرات را به روزهای پس از تعطیلات موکول خواهند کرد. هم چنین با توجه به تصمیم اخیر ترامپ مبنی بر افزایش تعرفه واردات محصولات فولادی به کشور امریکا احتمال مواجه با میزان عرضه این محصولات در بازارهای جهانی وجود دارد و این امر یقینا بر قیمت محصولات فولادی در بازار داخلی ایران نیز تاثیرگذار خواهد بود.

قیمت قوطی پروفیل اصفهان

مروری بر بازار تختال و ورق کلاف گرم طی یک ماه گذشته؛ یک معادله و چند ابهام ؟

آخرین باری که ورق فولادی از جمله قیمت ورق گالوانیزه و پیرو آن قوطی و پروفیل تحت تأثیر افزایش نرخ معاملاتی تختال در بورس کالا، با افزایش متوسط حدود 120+ تومانی مواجه گردید (از حدود 3000 تومان در تاریخ 96/11/24 به 3120 تومان در روز بعد)، تاریخ 96/11/25 بود که در آن روز متوسط قیمت قوطی و پروفیل با احتساب مالیات ارزش افزوده حدود 3120 تومان یا 2860 تومان خالص رصد شد؛ و البته این افزایش قیمت تا سقف 3150 تومان هم طی دو روز بعد آن ادامه پیدا کرد. و این در حالی بود که متوسط قیمت اسلب نسبت به معاملات قبلی این کالا ( تاریخ 96/11/17) در بورس کالا و در تاریخ 96/11/25؛ افزایش حدود 200 تومانی؛ یعنی از حدود 2000 تومان به 2200 تومان را به ثبت رسانده بود (بدون مالیات ارزش افزوده)؛

بعد از ان تاریخ عرضه های متعددی از تختال در بورس کالا تا به امروز ارایه و صرفنظر از نرخ پایه، با نرخ متوسط حدود 2200 تومان معامله گردیده است.

شنبه هم ظاهرا تختال با نرخ پایه حدود 2200 تومان توسط فولاد خوزستان در بورس کالا عرضه خواهد شد که ظاهرا بدون تغییر است با این تفاوت که بر خلاف عرضه های قبلی، نرخ پایه افزایش پیدا کرده و تقریبا معادل با نرخ میانگین معاملاتی قبلی دیده میشود.

سوالی که در این میان به ذهن متبادر میشود؛ چه اتفاق یا تحولاتی روی داده که متوسط قیمت ورق کلاف گرم از تاریخ جهش هیجانی حدود 200+ تومانی نرخ تختال مصادف با 96/11/25؛ تا به امروز و پس از افزایش هیجانی کل زنجیره تامین این حوزه شامل تختال، ورق کلاف گرم و قیمت قوطی و پروفیل؛ بر خلاف ثبات و عدم عقب‌نشینی در نرخ معاملاتی تختال در بورس کالا، قیمت ورق سیاه و قوطی و پروفیل، پیوسته کاهشی بوده است !؟

تاثیر سیستم مالیاتی بر ادامه روند تغییرات قیمت حوزه قوطی ، پروفیل

به عبارت روشن تر، متوسط آخرین قیمت متوسط حوزه قوطی و پروفیل با مالیات ارزش افزوده حدود 2990 تومان یا حدود 2740 تومان یعنی توام با حدود 120- الی 130- تومان کاهش قیمت مجددا به نرخ قبلی یک ماه گذشته خود بازگشته است؛ که این نشان دهنده بازگشت قیمت ورق کلاف گرم به قیمتهای قبلی، علیرغم عدم عقب‌ نشینی در کالای میانی تختال است !

  • تکلیف این 200 تومان افزایش قیمت ذوب شده تختال در این وسط چه میشود ؟
  • چه کس در این میان ضرر این کیلویی 200 تومان را به جان خریده ؟
  • به گفته گزارشگر فولاد یک جواب می تواند این باشد که اساسا"

و به موازات افزایش عرضه و تولید و فروکش نمودن ولع بازار تقاضای پایین دستی؛ رقابت منفی توزیع کنندگان ورق کلاف گرم در بازار داخلی موجب کاهش تدریجی این 200 تومان طی یک ماه اخیر گردیده اما از آنجایی که حاشیه سود تولیدکنندگان ورق کلاف گرم از تختال، آنقدر بالاست که با وجود این 200 تومان کاهش، تولید همچنان برای آنها توجیه دارد؛ لذا این پروسه همچنان به حیات خود ادامه داده است.

قیمت قوطی پروفیل تهران

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید
بارگذاری مجدد