مقایسه پشم شیشه و پشم سنگ در صنعت

2 ماه پیش4590بازدید0دیدگاه4امتیاز (16 رای)
مقایسه پشم شیشه و پشم سنگ در صنعت

تعریف پشم شیشه

پشم شیشه از ذوب کردن و تبدیل شیشه به الیاف بسیار ریز تولید می گردد. پس از آن الیاف آماده شده به صورت پانل یا رول درخواهد آمد و برای مصارف مختلف به بازار داخلی عرضه می شود. پشم شیشه در برابر حریق بسیار قوی می باشد. این محصول دارای کاربردهای بسیاری در صنعت بوده و نحوه نصب آن نیز بایستی طبق دستورالعمل باشد. پشم شیشه برش راحتی داشته و به آسانی نیز نصب می گردد. هر دو ماده پشم سنگ و پشم شیشه از الیاف تشکیل شده اند و دو ضریب صوتی و مقاومتی آن ها بسیار مناسب است. عمده تفاوت این ماده با پشم سنگ این است که مقاومت حرارتی آن ها متفاوت می باشد. پشم شیشه در حداکثر دمای 250 درجه سانتی گراد عملکرد داشته در حالی که حداکثر دمای عملکرد پشم سنگ به میزان 750 درجه سانتی گراد گزارش شده است.

حتی پشم سنگ می تواند تا دمای 100 درجه سانتی گراد نیز مقاومت خوبی را از خود نشان دهد. بنابراین در ساختمان هایی که لازم است در برابر صوت و حرارت مقاومت خوبی داشته باشند بهتر است که از پشم سنگ استفاده گردد. هم چنین در ساختمان هایی که مواد انفجاری و یا قابل احتراق در آن ها حمل می شود بهتر است که برای امنیت بیشتر از پشم شیشه استفاده شود.

تعریف پشم سنگ

یکی از مواد اولیه برای تولید پشم سنگ بازالت می باشد که مشهورترین سنگ آذرین شناخته شده است. بازالت از باقی مانده فعالیت های آتشفشانی به دست آمده و به فراوانی در ایران یافت می گردد. این ماده نسبت به پشم شیشه تراکم بیشتری داشته و همان طور که گفته شد در برابر حرارت نیز مقاومت بیشتری را از خود نشان داده است. هم چنین این ماده برای صوت عایق بسیار مناسبی می باشد. عرضه و نصب پشم سنگ همانند پشم شیشه بوده و مقاومت بسیار بالایی در مقابل حریق دارد.

خرید پشم شیشه ایران

تفاوت های پشم شیشه و پشم سنگ

هر دو این محصولات عایق حرارتی می باشند ولی بسته به نوع ساختمان و میزان نیاز صرفه اقتصادی آن ها با هم متفاوت هستند. تفاوت عمده در ماده اولیه برای تولید پشم شیشه و پشم سنگ سبب شده است که تفاوت های زیادی در نحوه استفاده از آن ها وجود داشته باشد. همان طور که گفته شد ماده اولیه پشم سنگ بازالت است بنابراین می توان الیاف پشم سنگ را به تراکم بیشتری رسانید که این امر هزینه کم تری را به دنبال دارد.

تراکم بیشتر الیاف پشم سنگ سبب می شود که این ماده برای استفاده به عنوان عایق صوتی از لحاظ اقتصادی به صرفه تر باشد. نکته حائز اهمیت دیگر این است که هر دو ماده در برابر آتش سوزی مقاومت بسیار خوبی دارند. با این حال به علت تولید پشم سنگ از ماده اولیه بازالت این ماده در برابر حریق مقاومت بیشتری را از خود نشان می دهد.

هم چنین مزیت استفاده از پشم شیشه این است که به راحتی بریده شده بنابراین استفاده از آن بسیار راحت تر می باشد. این دو ماده در ساختار الیاف آن ها مشابه هستند ولی به دلیل اینکه هر دو آن ها در برابر حرارت به عنوان عایق عمل می کنند، به محلی که از آن ها در ساختمان استفاده می شود و هدفی که از عایق کردن موردنظر می باشد بایستی توجه شود.

می توان گفت که برای سقف سوله ها در هنگام عایق کاری بهتر است که از پشم شیشه استفاده گردد چرا که از نظر اقتصادی و عملکردی این ماده نسبت به پشم سنگ در این موارد مناسب تر می باشد. این در حالی است که برای عایق کردن کف و دیوارها قیمت پشم سنگ از لحاظ فنی به صرفه تر بوده و با جلوگیری از تلف شدن انرژی در دراز مدت صرفه اقتصادی پیدا می کند.

تفاوت مقاومت حرارتی پشم شیشه و پشم سنگ

چنانچه در مواردی هدف عایق کاری صوتی باشد استفاده از پشم سنگ نسبت به پشم شیشه مناسب تر می باشد و در محافظت از ورود صوت نسبت به این ماده بسیار مناسب تر است. هم چنین به علت مقاومت بالاتر پشم سنگ در برابر حرارت برای مثال در استفاده از بویلر با دمایی برابر 900 درجه سانتی گراد استفاده از این ماده نیز بهتر می باشد چرا که پشم شیشه در دمای 900 درجه سانتی گراد مقاومتی نداشته و در معرض این دما به طور کامل نابود خواهد شد. هم چنین حداکثر مقاومت پشم سنگ تا دمای 1000 درجه سانتی گراد می باشد و در ساختمان هایی که هدف از عایق کاری محافظت در برابر صوت، حرارت و حریق می باشد و در واقع سه هدف را دنبال می کنند استفاده از پشم سنگ بسیار مناسب تر است.

هم چنین در مواردی که در ساختمان از مواد آتش زا و مواد قابل احتراق استفاده می گردد بهتر است از پشم سنگ به جای پشم شیشه استفاده شود. مقاومت حرارتی در پشم سنگ رابطه ی مستقیمی با ضخامت آن دارد. هم چنین میزان چگالی این دو ماده نیز در میزان عملکرد و کارایی آن ها نقش بسزایی دارد.

مضرات پشم شیشه

تماس با پشم شیشه در طولانی مدت سبب ابتلا به بیماری های تنفسی خواهد شد. الیافی که پشم شیشه از آن ها تولید شده است دارای پودرهای بسیار ریزی می باشد که تنفس کردن آن ها در طولانی مدت ممکن است باعث بروز بیماری فیبروزریه و پس از آن باعث تنگ شدن تنفس در طولانی مدت شود. الیاف این ماده سوزنی شکل بوده و چنانچه وارد ریه شود دیگر خارج نشده و سبب ایجاد بیماری های ریوی می گردد.

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید