موج افزایش قیمت فولاد در بازار ایران

2 سال پیش2244بازدید0دیدگاه4امتیاز (2 رای)
موج افزایش قیمت فولاد در بازار ایران

موج افزایش قیمت فولاد در بازار ایران

به نقل از سایت مرکزآهن، بازار فولاد داخلی کشور ایران طی 10 روز گذشته با روند جدیدی روبرو شده است.هرچند این روند افزایش قیمت فولاد از اواسط ماه رمضان شروع شده بود اما مدت زمانی شاهد تثبیت قیمت ها در بازار داخلی بوده ایم و پس از آن طی چند روز گذشته مجددا روند افزایش قیمت فولاد آغاز شده است.

به گزارش استیل پدیا، افزایش قیمت شمش فولادی به علت افزایش  قیمت قراضه و آهن اسفنجی، تعهد فروش برخی واحدهای تولیدی، امید به رشد قیمت جهانی فولاد و نوسانات قیمت دلار در بازار، افزایش فعالیت در بازارهای صادراتی، کاهش فروش داخلی برخی از تولیدکنندگان و کاهش تمایل فروش محصولات در بازار داخلی به دلایل مختلف و هم چنین رشد تقاضای بازار داخلی را می توان از علل روند اخیر افزایش قیمت در بازار داخلی فولاد به شمار آورد. اخبار رسیده حاکی از آن است که علت اصلی رشد قیمت ها در بازار فولاد ایران، افزایش قیمت شمش می باشد.

با این حال علاوه بر افزایش قیمت ها در بازار مصنوعات نوردی، رشد در قیمت پیشنهادی سایر تولیدکنندگان مقاطع را نیز شاهد بوده ایم که نشان دهنده افزایش کلی قیمت ها در محصولات فولادی می باشد.

هم چنین اخبار رسیده حاکی از آن است که افزایش در قیمت میلگرد و قیمت تیرآهن ذوب آهن و یا میلگرد نیشابور کم تر بوده است که نشان می دهد روند بازار این محصولات منطقی تر می باشد.در هر حال رشد قیمت در تمامی محصولات فولادی بازار مشاهده می شود و تنها نرخ افزایش سرعت در این محصولات متفاوت می باشد.

موارد ذکر شده واقعیت های از بازار اخیر فولاد ایران می باشد که نشان دهنده نوسانات نرخ محصولات فولادی در آینده می باشد و آینده این نوسانات را برای تولیدکنندگان و فعالان بازار نمایان می کند. افزایش عجیب رشد قیمت ها در برخی واحدهای تولیدی به میزان روزانه 90 تومان نیز رسیده است که روند منطقی به شمار نمی آید آن هم تحت شرایطی که قیمت ها به مدت 10 روز به طور متوالی افزایش یافته است.هرچند قیمت های بالای محصولات دلیلی بر عدم تمایل تولیدکنندگان به فروش محصولات می باشد اما باز هم این روند نشان دهنده رفتار نامناسب بازار داخلی می باشد.

در گفت و گو صورت گرفته با فعالان بازار به ضعف در عرضه شمش اشاره شده است هرچند که تعهد فروش نیز از سوی آن ها بیان شده است.هم چنین برخی از کارخانجات تولید شمش، ظرفیت آینده خود را نیز به فروش رسانده اند و محصولی برای فروش ندارند.این در حالی است که برخی از واحدهای تولید میلگرد نیز قراردادهای صادراتی منعقد کرده اند که سبب کاهش عرضه محصولات در بازار داخلی می گردد.با این حال هم چنان ظرفیت خالی در واحدهای تولیدی فولاد ایران مشاهده می شود هرچند وارد شدن آن ها به فاز تولید نیازمند زمان زیادی می باشد.

لازم به ذکر است که واقعیت های مربوط به عرضه قراضه و آهن اسفنجی بسیار مهم می باشد زیرا این مواد اولیه جایگزینی نداشته و در صورت کاهش عرضه آن ها تغییرات جدی در بازار فولاد ایران به وقوع خواهد پیوست.در سال های گذشته اهمیت تامین قراضه در کشور بارها ذکر شده است که مورد توجه چندانی قرار نگرفته است.در حال حاضر که اهمیت تامین آهن قراضه و آهن اسفنجی واضح تر شده، زمان آن فرا رسیده که برای تامین این کالای استراتژیک برنامه هایی در نظر گرفته شود.

توجه به تمامی موارد ذکر شده نیاز به مدیریت جدی در بازار فولاد ایران را نشان می دهد و هم چنین تجربه ای مهم در صنعت فولاد این کشور به شمار می آید که توجه به آن سبب آشکار شدن نقاط قوت و ضعف بازار فولاد و مدیریت بهتر آن می گردد.رشد قیمت ها تا اواخر ساعات کار روز 12 تیر ادامه داشته تا جایی که شاهد بسته شدن فروش برای تحویل از انبار تهران بودیم  و همین امر سبب افزایش قیمت ها در روزهای آینده خواهد بود. هم چنین معاملات مصنوعات فولادی در بورس کالا نیز با رشد قیمت همراه بوده که از اثرات بازار فولاد می باشد.

اگرچه این روند نیز سبب تشدید افزایش قیمت ها می گردد.با این حال برخلاف افزایش قیمت ها، پراکندگی و عدم اعتماد در بازار فولاد سبب کاهش خرید مشتریان می گردد.هم چنین سابقه معاملاتی شمش در بازار بورس نشان می دهد که عرضه 5000 تن شمش فولاد خوزستان تا پایان ماه خرداد بدون مشتری باقی مانده است و حتی کاهش قیمت به میزان 14400 ریال نیز سبب انعقاد معاملات نگردید.

اخبار رسیده حاکی از آن است که قیمت پیشنهادی شمش در بازار بورس نیز افزایش خواهد یافت.هم چنین با توجه به افزایش قیمت ورق در روز گذشته احتمال افزایش قیمت شمش در بازار بورس بیشتر می باشد. این در حالی است که در روز دوشنبه مورخ 12 تیرماه، میزان 110 تن سبد میلگرد 10 تا 32 تولیدی فولاد آذربایجان در بازار بورس به صورت نقدی و به قیمت 1550 تومان نیز مورد معامله قرار نگرفت.

هم چنین همین کالا در بازار آزاد به قیمتی مابین 1690 تا 1720 تومان برای تحویل از انبار تهران در روز گذشته پیشنهاد شد.گمانه زنی های منفی فعالان بازار نسبت به قیمت ها بسیار جدی بوده و انتظارات برای رشد بیشتر قیمت ها و فضای منفی ایجاد شده در بازار، دلیلی برای افزایش رشد قیمت ها می باشد.با این حال قیمت های بالاتر از 1700 تومان توسط مشتریان حمایت نخواهد شد.طبق موارد ذکر شده خرید در بازار فعلی فقط ریسک سرمایه گذاری را افزایش می دهد هرچند که توقف در افزایش قیمت ها نیز سبب ضربات مهلک به بازار فولاد گشته و منجر به رواج بدبینی و سقوط قیمت ها می گردد.

با این حال هم اکنون بازار فولاد ایران وضعیت مبهم و نگران کننده ای داشته و که سبب تامین منافع اکثریت فعالان بازار نخواهد شد.علت این امر این است که ظرفیت های تولیدی در کشور به طور جامع و کامل مورد بهره برداری قرار نخواهد گرفت.هم چنین  نیاز به باز تعریف مکانیزم‌ های تولیدی و حتی اعمال مدیریت توسط انجمن ‌های بخش خصوصی از ضرورت های این روزهای بازار فولاد به شمار می رود.

 
سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید
بارگذاری مجدد