هفته ای توام با گرانی آهن آلات

2 ماه پیش893بازدید0دیدگاه1امتیاز (1 رای)
هفته ای توام با گرانی آهن آلات

افزایش قیمت آهن آلات هفته جاری

در هفته جاری شاهد افزایش قیمت آهن آلات در نخستین روز هفته بودیم که این امر در کنار افزایش قیمت پلیمر و خصوصا احتمال نوساناتی در بازار بورس نشان دهنده این واقعیت است که این هفته شاهد افزایش شدیدی در قیمت آهن آلات می باشیم. وجود این عوامل سبب نشانه های مثبتی در بازار آهن آلات ایران خواهد شد که بر سایر بازارها نیز تاثیر خواهد گذاشت.

با این حال با توجه به این که هنوز در روزهای ابتدایی هفته می باشیم نمی توان روند قیمت آهن آلات را در بازار پیش بینی کرد ولی وجود این نشانه ها در بازار خود نشان دهنده نوسانات مثبتی در بازار آهن آلات می باشد. به گفته منابع خبری هم چنان احتمال می رود که روند صعودی قیمت آهن آلات تداوم یابد.

این در حالی است که چنانچه میزان عرضه محصولات افزایش یابد بیشترین میزان معاملات را طی روزهای اخیر خواهیم داشت. قیمت مصنوعات آهن آلات طی روزهای اخیر افزایش شدیدی داشته است که این امر پس از ثبات این محصولات بوده است. علت افزایش قیمت آهن آلات در بازار داخلی در نخستین روز هفته جاری، روند صعودی قیمت آهن آلات در بازار جهانی و به خصوص در بازار فلزات، امیدواری به افزایش قیمت نفت، روند صعودی قیمت قراضه در بازار داخلی و هم چنین روند صعودی قیمت بیلت بوده است.

نشانه های مهم در بازار آهن آلات

این عوامل نشانه مهمی و مثبتی در بازار داخلی بوده و امید به رشد قیمت آهن آلات را افزایش می دهد. این در حالی است که طی روزهای اخیر جو روانی موجود برای افزایش قیمت آهن آلات نیز به افزایش قیمت ها کمک کرده است. این جو روانی تا جایی بوده است که قیمت این محصولات در طول یک روز چندین بار نیز افزایش یافته است. شرایط موجود در بازار فولاد نشان دهنده این است که نه تنها عوامل ذکر شده بلکه عواملی هم چون سفته بازی نیز به افزایش قیمت آهن آلات کمک کرده است و ادامه یافتن چنین وضعیتی همانند تجربه های گذشته بازار از افزایش قیمت ها می باشد.

قیمت آهن آلات

با در نظر گرفتن تمامی موارد تاثیرگذار بر رشد قیمت ها می توان پیش بینی کرد که این روند طی روزهای آتی نیز ادامه خواهد یافت. این روند نیز سبب ایجاد تغییرات موثری در بازار آهن آلات خواهد شد. از دیگر اخبار رسیده طی هفته جاری می توان به رونق گرفتن بازار صادرات این محصولات اشاره کرد که این خبر ممکن است سبب تغییراتی در بازار شمش داخل کشور گردد و این عرضه را با مشکلاتی روبرو کند. این مطلب نیز ممکن است از سوی دیگر عاملی برای افزایش قیمت آهن آلات باشد.

بنابراین می توان گفت هفته پر فراز و نشیبی در انتظار بازار فولاد داخلی خواهد بود. چنانچه در صورتی که این موارد نادیده گرفته شود سبب عواقب بدی گردد. مهم ترین عامل راجع به چشم انداز قیمت آهن آلات تداوم این روند صعودی می باشد. هم چنین انتقال این روند صعودی به بازار بورس طی روزهای پایانی هفته گذشته یکی دیگر از علل روند صعودی قیمت آهن آلات طی روزهای اخیر می باشد.

بازار بورس

تداوم این روند صعودی در بازار بورس نشانه جدیدی برای افزایش قیمت ها در بازار داخلی می باشد. با در نظر گرفتن تمامی موارد ذکر شده چشم انداز بازار آهن آلات هم چنان صعودی بوده ولی بایستی توجه بیشتری را به بازار بورس داشته باشیم. به این علت که روند نزولی قیمت در بازار بورس سبب کاهش سرعت افزایش قیمت آهن آلات در بازار داخلی شده و این امر را با توقف روبرو می کند.

در برابر معضلات ایجاد شده می توان توجه داشت که این رشد قیمت تداوم داشته باشد. هم چنین می توان گفت نوسانات جدید به وجود آمده در بازار شمش و قراضه به این روند کمک می کند. آن طور که مشخص است بازار در بخش قراضه به واقعیت های موجود در بازار بورس توجه چندانی نداشته و در صورتی که قیمت قراضه هم چنان روند صعودی داشته باشد و افزایش قیمت شمش نیز هم چنان ادامه داشته باشد قیمت آهن آلات نیز به رشد خود ادامه خواهد داد.

قیمت آهن آلات

آمادگی بازار داخلی برای افزایش قیمت آهن آلات

طی هفته گذشته تولیدکنندگان آهن آلات معاملاتی را با قیمت های ثابت انجام دادند و در بازار بورس نیز قیمت ها روند صعودی داشته است. طی هفته گذشته قیمت اکثر محصولات فولادی مانند مقاطع، شمش و هم چنین قیمت ورق فولادی نوسانات کمی داشته است و در بیشتر محصولات نیز روند ثابت قیمت مشاهده گردید.

پیش بینی می شود که از نخستین روزهای دی ماه شاهد افزایش قیمت مقاطع و شمش در بازار داخلی باشیم. برخی فعالان بازار عنوان کرده اند که طی روزهای آتی شاهد افزایش بیشتری در بخش شمش خواهیم بود. هم چنین اخبار رسیده حاکی از آن است که قیمت آهن اسفنجی و شمش در بازار آهن آلات جهانی روند صعودی خواهد داشت و این امر سبب شده است که تولیدکنندگان آهن آلات اقدام به صادرات این محصولات کنند.

هم چنین کمبود میزان تقاضا و هم چنین رکود در بازار داخلی سبب کاهش میزان موجودی محصولات فولاد بلند شود. در بازار محصولات فولاد بلند، طی هفته گذشته مشاهده کردیم که قیمت تیرآهن و میلگرد ثابت بوده است و مشاهده می شود که تغییر جو در بازار آهن آلات به وقوع خواهد پیوست.

هم چنین با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال جاری میزان تقاضا افزایش خواهد یافت و هم چنین بازار صادراتی نیز رونق خواهد گرفت. با این حال می توان گفت که اگرچه در بازار آهن آلات طی هفته گذشته روند آرامی داشتیم ولی بازار بورس کالا روند صعودی داشته است.

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید
بارگذاری مجدد