اسلب فولادی چیست، معرفی کاربرد و روش تولید

3 هفته پیش4344بازدید0دیدگاه3.7امتیاز (12 رای)
اسلب فولادی چیست، معرفی کاربرد و روش تولید

 اگر بخواهیم در مورد اسلب فولادی توضیحاتی را ارائه دهیم، می‌توان گفت که این محصول از جمله کالاهای فولادی است که به صورت نیمه ساخته (فرآورده‌های میانی نورد فولاد) تولید می شود. نهایتا برای این که بتوان اسلب را به محصول نهایی تبدیل کرد، بایستی فراوری آن یک یا چند مرحله‌ دیگر انجام شود. همچنین در خصوص تفاوت‌های این محصول با بیلت و شمش و بلوم نیز باید گفت که اسلب تنها در ابعاد و شکل سطح مقطع با این محصولات تفاوت دارد. این محصول که در ایران به تختال و اسلب نیز معروف است، سطح مقطعی دارد که بر خلاف بلوم و بیلت مربعی شکل نیست بلکه شکل مستطیلی دارد و ضخامت آن نیز معمولا به ۲۳۰ میلی متر می رسد. علاوه بر این، اسلب عرضی معادل ۱٫۲۵ متر و طولی به میزان ۱۲ دارد. برای اطلاع از انواع شمش فولادی می‌توانید به مقاله مربوطه در سایت مراجعه کنید.

اسلب فولادی یا تختال چیست

همان طور که می‌دانید بازار اسلب فولاد در دنیا کمی محدود است و سالیانه در حدود ٢٠ ميليون تن اسلب تولیدی مورد خرید و فروش قرار می‌گيرد. در کشور ما نیز کارخانه فولاد هرمزگان در خصوص تولید اسلب شناخته شده است که این محصول را مرتبا به كشورهای جنوب شرق آسيا از قبیل تایوان، تايلند و هند صادر می‌کند اما طبق آمارهای منتشر شده صادرات اسلب ایران حتی به كشور های اروپایی و برزيل هم انجام شده است. علاوه بر این، طبق آمار دریافتی، صادرات اسلب در سال جاری در حدود ۴٠ برابر افزایش پیدا کرده که همگان را شگفت زده کرده است.

معرفی تختال و اسلب فولاد

کاربرد اسلب فولادی

کاربرد این محصول نیز در ساخت ورق‌های فولادی، صفحه و … است. همچنین تختال یا همان اسلب یکی از محصولات میانی مورد استفاده توسط برخی از کارخانه‌های فولادسازی بوده که از آن برای تولید ورق بهره‌گیری می‌شود. همان طور که گفتیم این محصول را عموما از فولادهای ضدزنگ می‌سازند از این رو برای تولید ورق‌های گرم یا ورق سیاه مناسب هستند.

از دیگر کاربردهای اسلب فولادی می‌توان به تولید تیرآهن، میلگرد و لوله فولادی اشاره کرد. برای تولید ورق فولادی، اسلب یا همان تختال را تا دمای مشخص شده حرارت داده و سپس آن را توسط غلطک فشار داده و ضخامت را کاهش می‌دهند. با کاهش ضخامت به ورق‌هایی با ابعاد مشخص شده دست می‌یابند.

ابعاد استاندارد اسلب فولادی

سطح مقطع اسلب مستطیل شکل بوده و عرض آن بین 650 تا 2000 میلی‌متر و طولی مابین 4 تا 12 متر دارد. همچنین ضخامت این محصول 200 تا 250 میلی‌متر است. با این حال بسته به کاربرد تختال، سایزهای مختلفی از آن تولید می‌شود. همچنین برای تولید این محصول از استانداردهای مختلفی استفاده شده که از جمله آن‌ها می‌توان به ASTMA615M و BS4449 اشاره کرد.

فرآیند تولید اسلب یا تختال فولادی

برای تولید اسلب در صنعت از سه روش استفاده می‌شود شامل تولید در کوره بلند، تولید در کوره قوس الکتریکی و تولید در کوره القایی. در ادامه شما را با انواع روش‌های تولید تختال آشنا خواهیم کرد.

تولید اسلب در کوره بلند

این روش برای تولید تختال سنتی‌تر بوده و به این صورت است که ابتدا سنگ آهن را توسط کک و آهن در کوره مذاب قرار داده تا ذوب شود. پس از جداسازی ناخالصی‌ها، محصول به دست آمده را با افزودن اکسیژن ریخته‌گری کرده و به شکل دلخواه در می‌آورند. پس از ریخته‌گری نمونه را خنک کرده و به بازار عرضه می‌کنند.

تولید اسلب با کوره الکتریکی

در این روش ابتدا مواد اولیه را در کوره الکتریکی ذوب کرده و سپس در قالب مسی می‌ریزند. پس از ریخته‌گری محصول به شکل موردنظر، با پاشش آب نمونه را خنک کرده و به شکل نهایی در می‌آورند.

تولید اسلب با کوره القایی

روش تولید با کوره القایی نیز همانند سایر روش‌ها بوده با این تفاوت که از برق و الکترود در تولید استفاده می‌شود. این روش برای تولید تختال هزینه بالایی داشته و در کشور ما عموما از روش کوره بلند استفاده می‌کنند.

سایز استاندارد اسلب فولاد

کارخانه های تولیدکننده اسلب فولاد

در واقع نمی‌توان اهمیت اسلب را در تولید محصولات فولادی مختلف نادیده گرفت. علاوه بر این که هم‌اکنون هم تولید این محصول با کیفیت جهانی باعث ‌شده است که در حوزه فولاد شاهد تهیه و ساخت انواع محصولات فولادی با کاربردهای مختلف و نام‌های تجاری ویژه باشیم. در کشور ایران نیز بخش‌های مختلف تولیدکننده محصولات فولادی فعال هستند و برای ادامه فعالیت خود به این نیازمندند که ارتباط خود را با تولیدکنندگان این محصول حفظ کرده و نیاز خود را تامین کنند.

مدیر کارخانه مجتمع فولاد جنوب نیز چندی پیش در مورد این محصول و بیلت و جایگاه آن‌ها در صنعت فولادسازی کشور گفت: تولید محصولات فولادی در ۳ بخش مختلف انجام می‌شود که در مرحله دوم تولید به اسم ذوب و ریخته‌گری، تولیدکنندگان با ذوب آهن اسفنجی و گاهی هم آهن قراضه و ریختن آن در قالب‌های ویژه ریخته‌گری، محصولی به نام بیلت و اسلب تولید و پس از آن امکان تولید مقاطع فولادی مختلف را با استفاده از این دو محصول فراهم می‌کنند.

همان‌طور که قبلا هم به آن اشاره شد، فولاد خوزستان یکی از بزرگ‌ترین واحدهای تولید کننده اسلب یا تختال در سطح کشورمان است که سالانه در حدود 2.2 میلیون تن بلوم و بیلت و معادل 1.3 میلیون تن از این محصول تهیه و تولید می‌کند. تنها مشکل کوچکی که ورق اسلب دارد این است که چون ضخامت آن به حدود 25 سانتی‌متر می‌رسد، برش آن بسیار دشوار است.

بنابراین باید از دستگاه‌هایی با امکانات ویژه برای برش این محصول استفاده شود. همچنین لازم به ذکر است که بیلت و اسلب نام تجاری ۲۲ محصول فولادی است که آن‌ها را در ساخت انواع مختلف مقاطع و محصولات فولادی مورد استفاده قرار می‌دهند. همچنین اهمیت و کاربرد فراوان این محصول در صنایع مختلف منجر به این امر شده است تا رعایت استانداردهای جهانی از سال ٩٣ تا کنون در تولید این محصول اعمال شود و به همین دلیل است که با افزایش کیفیت اسلب، این محصول بازار خود را در خارج از کشور هم پیدا کرده است. برای اطلاع از قیمت اسلب، قیمت شمش فولادی و بیلت می‌توانید به سایت مرکزآهن مراجعه کنید.

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید