پيش بيني متال بولتن از بازار آهن آلات جهانی

2 سال پیش1402بازدید0دیدگاه0امتیاز (0 رای)
پيش بيني متال بولتن از بازار آهن آلات جهانی

پيش بيني متال بولتن از بازار آهن آلات

با نگاهي به پيش بيني قبلي متال بولتن در مورد بازار آهن آلات سه ماهه چهارم سال 2017 مشخص مي شود كه تا 94 درصد پيش بيني هاي به واقعيت نزديك بوده است. پيش بيني متال بولتن از محصولات تخت اروپا دقيق بوده و كلاف سرد و كلاف گرم داخلي چين به ترتيب 99 و 98 درصد با واقعيتي كه اتفاق افتاده تطابق داشته است.

نوسانات بازار آهن آلات چين

در چين روند نزولي تقاضا، كاهش خريد و فروش و افزايش ذخاير انبارها را در ماه دسامبر و ژانويه به دنبال داشت. در بلند مدت پيش بيني مي شود قيمت آهن آلات به روند كاهشي با شتاب كمتري ادامه دهند. حتي در بهار كه تقاضا رو به بهبود مي رود نيز انتظار نمي رود قيمتها به روند افزايشي باز گردد.

نسبت بهره وري ظرفيت توليد در چين به ثبات رسيده است و به معني آن است كه  فولادسازها نيازي به كاهش بيشتر توليد براي تحقق برنامه هاي دولت ندارند. نسبت بهره وري ظرفيت توليد كل در چين از نيمه دوم ماه دسامبر تا كنون 79 تا 80 درصد بوده است. در شمال چين اين نسبت كمي بالاتر از 70درصد بوده است

بازار آهن آلات اروپا

در بازار اروپا توليد كننده هاي داخلي در تلاش براي افزايش 20 تا 40 يورويي قيمت كلاف گرم هستند. بزرگترين تهديد به واسطه شركت ايلوا است كه در تحويل محصول به مشتريان با مشكل مواجه شده است؛ تاجايي كه برخي مشتريان تا دو ماه تاخير در تحويل محصولات خود دارند.

بدون حضور ايلوا و محصولات وارداتي، قيمت آهن آلات داخلي اروپا با شدت بيشتري نسبت به روند معمول در اين فصل از سال  افزايش خواهند يافت.

نوسانات بازار آهن آلات آمريكا

شاخص كلاف گرم ايالات متحده امريكا به بالاترين حد خود از سال 2012 تا كنون افزايش يافت و فولادسازها توانستند در سايه كاهش توليد داخلي و محدود شدن واردات؛ افزايش قيمت بيشتري نيز اعمال كنند.

قیمت آهن آلات

دليل ديگر افزايش قيمتهاي داخلي آمريكا بالا بودن قيمتهاي پيشنهادي تامين كننده ها در بخش واردات بود. تصميم گيري نهايي در موردتحقيقات بخش 232 قوانين تعرفه اي به مراحل پاياني خود نزديك شده است و هر گونه تغييرات قيمت در امريكا  وابسته به نتيجه اين تحقيقات خواهد بود.

خلاصه مهمترین توضیحات جناب آقای دکتر طهرانی بطور مستقیم از بایجینگ چین در کنفرانس تلگرامی "سنگ آهن در سال 2018" با توجه به تکذیب شایعه تمدید محدودیت 50 درصدی 2 ماهه تولید آهن آلات چین تا 15 ماه می توسط دولت چین، بازار چین امروز مجددا نزولی گردید .

با توجه به نرخ 290 الی 295 دلار به ازای هر تن فوب بندرعباس نرخ صادراتی آهن اسفنجی ایران؛ بنا بر ارزیابی های صورت گرفته دکتر طهرانی، نرخ قابل پذیرش این کالا برای بازار داخلی آهن آلات چین حداکثر 250 دلار به ازای هر تن فوب برآورد شده و لذا پیشنهاد شد که در خصوص صادرات این کالا به چین فعلا به فکر بازاریابی در بازارهای داخلی این کشور نباشید.

ظرفیت بازارهای صادراتی

چراکه فعلا تولید آهن آلات در این کشور بیشتر بر پایه کوره بلند است تا کوره های قوس و لذا از همین رو است که دکتر طهرانی به صراحت و تا زمانی که ایران بتواند بازار محصول دیگری مثل آهن اسفنجی را در بازار آهن آلات داخلی چین پیدا کند؛ خواستار ادامه صادرات سنگ‌آهن ایران به این کشور شدند تا بازار صادراتی چین و فرصت طلایی بدست آمده از دست نرود.

دکتر طهرانی معتقد هستند که بیشترین حجم مصرف سنگ آهن چین حداکثر تا انتهای سال 2018 یا اواسط سال آتی خواهد بود، در ادامه در همین خصوص عنوان شد که با وجود افزایش ظرفیت‌ های تولید آهن آلات برخی از کشورها مثل برزیل، علی رغم اینکه گفته شده بود در سال 2018 سنگ آهن این افزایش ظرفیت به بازارهای صادراتی تزریق نمی گردد؛ در عمل به جهت ترس به از دست دادن بازارهای صادراتی این کالا، بنظر میرسد که به بازارهای صادراتی سنگ آهن بطور گسترده تری ورود نمایند که یک نتیجه آن ممکن است کاهش نرخ این کالا در بازارهای جهانی باشد.

دکتر طهرانی معتقد هستند که توسعه تدریجی کوره های قوس الکتریکی در چین بیشتر به سمت مصرف قراضه آهن خواهد بود تا آهن اسفنجی و مصرف قراضه آهن فولادسازان چین تقریبا از اواسط سال آینده میلادی به تدریج افزایش یافته و تا سال 2025 به اوج خود خواهد رسید بطوریکه حداقل 50 درصد از مواد اولیه تولید فولاد را قراضه آهن تشکیل خواهد داد.

بر خلاف تحلیل برخی از رسانه‌های مطرحی مثل پلاتس یا متال بولتن که معتقد به ادامه روند نزولی سنگ آهن تا انتهای شش ماهه نخست سال 2018 هستند؛ برخی از تحلیل گران از جمله آقای دکتر طهرانی یا آقای مهندس زائر حیدر اعتقادی به این موضوع و با این شدت یاد شده ندارند

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید