پیش بینی بازار صادرات آهن آلات در سال 2018

6 سال پیش1068بازدید0دیدگاه0امتیاز (0 رای)
پیش بینی بازار صادرات آهن آلات در سال 2018

صادرات آهن آلات چين در سال ٢٠١٧ و وضعيت صادرات اين كشور در سال ٢٠١٨

بزرگترين توليد كننده و صادر كننده آهن آلات جهان ، كشور چين ، مدتي است در حال دست و پنجه نرم كردن با ظرفيت مازاد توليد فولاد مي باشد.

در ژانويه سال ٢٠١٦ ، دولت چين دستوري مبني بر كاهش توليد  ١٠٠ الي ١٥٠ ميليون تني فولاد خام  را صادر نمود. درسال ٢٠١٦ ظرفيت توليد فولاد خام اين كشور ٦٥ ميليون تن كاهش يافت و دولت چين كاهش ٥٠ ميليون تن ديگر را در سال ٢٠١٧ در دستور كار خود قرار داد. در ژوئن سال ٢٠١٧ انجمن آهن آلات و فولاد چين خبر از كاهش ٤٢/٣٩ ميليون تن از ظرفيت توليد فولاد خام  را داد و اعلام كرد تا پايان ماه اگوست به هدف خود يعني كاهش ٥٠ ميليون تن از ظرفيت فولاد خام دست خواهد يافت.

اما افزايش تقاضا در بازار چين و افزايش قيمت آهن آلات در بازار داخلي چين باعث شد بعضي از كارخانه هايي كه توليد خود را متوقف نموده بودند دوباره توليد خود را از سر بگيرند. لذا برخلاف برنامه ها و اهداف در نظر گرفته شده ، توليد فولاد خام باز هم در سال ٢٠١٧ در كشور چين افزايش يافت.

همان طور كه گفته شد صادرات آهن آلات در سال ٢٠١٧ حدود ٧٥/٣٢ ميليون تن بوده است كه ٥٥/٧ ميليون تن آن محصولات تخت فولادي ميباشد. لازم بذكر است كه صادرات محصولات تخت فولادي كشور چين در سال ٢٠١٧ نسبت به سال ٢٠١٦ (٤٧/٣٠ميليون تن ) روندي افزايشي داشته است. در حاليكه صادرات محصولات طويل كشور چين كاهش چشمگيري داشته و از ٦١/٧ ميليون تن در سال ٢٠١٦ به ١٩/٦٢ ميليون تن در سال ٢٠١٧ رسيده است.

پيش بيني صادرات آهن آلات چين در سال ٢٠١٨

با وجود مازاد توليد آهن آلات در بازار جهاني ، كشور چين خبر از حذف ماليات بر روي صادرات بسياري از محصولات فولادي داده است . محدوديت هاي ايجاد شده در صادرات آهن آلات چين ، روند افزايشي تقاضا در بازار داخل اين كشور ، تعطيلات سال نو  و فصل زمستان  باعث صامت ماندن صادرات آهن آلات چين در نيمه ي اول سال    ٢٠١٨خواهد شد.

اما با افزايش قيمت الكترود گرافيتي و توليد آهن آلات به روش EAF در چندين كشور پيش بيني مي شود نياز آهن آلات ( محصولات طويل) در بازار جهاني تامين نگردد و باعث افزايش صادرات محصولات طويل كشور چين در سال ٢٠١٨ شود.

پیش بینی قیمت آهن آلات روزهای آینده

بازار آهن آلات چین در فاز مقاومت

همانطور که پیش بینی می شد، رشد دیروز عصر بازارهای فیوچرز باعث شد تا حمایتی از بازارهای فولاد چین صورت گرفته و بازار در فاز مقاومت قرار گیرد. معاملات بازارهای فیوچرز چین با مقاومت زنجیره فولاد روبرو شده است. بهای سنگ آهن پس از رشد دیروز، امروز صبح نیز ۱۴ یوان دیگر افزایش داشت. این در حالیست که در میانه معاملات این افزایش به ۲۳ یوان نیز رسیده بود.

بهای میلگرد و ورق گرم در بازار شانگهای نیز با اینکه در اواسط معاملات رشد بیشتری را تجربه نموده بودند، اما نهایتا به ترتیب با ۲۹ و ۱ یوان معاملات خود را به پایان بردند در بازار نقدی هم بهای بیلت داخلی تانگشان توانست ۲۰ یوان افزایش یابد، در حالی که دیگر مقاطع اکثرا نسبت به دیروز بدون تغییر ماندند و در برابر کاهش بیشتر قیمت مقاومت نمودند.

ریزش بازارهای نقدی و آتی چین در پایان سال میلادی

هفته گذشته معاملات بازارهای آهن آلات چین با افت همراه شد. نیاز خریداران و تجار به نقدینگی در پایان سال و گمانه زنی ها در خصوص کاهش بیشتر بهای فولاد دلایل اصلی افت قیمت عنوان شده اند.

بهای میلگرد و ورق گرم در بازار فیوچرز شانگهای در روز پنجشنبه به ترتیب ۵۱ و ۲۶ یوان افت نمود. سنگ آهن اما در اثر القائات افزایشی فعالان بازار توانست سطح خود را نگه دارد.

در بازار نقدی نیز بیلت تانگشان ۴۰ یوان افت نمود و عملا افزایش روز گذشته را آفست نمود. امروز چندین واحد نورد دیگر در چین دستور توقف عملیات دریافت نمودند که به افت بیشتر تقاضا برای بیلت منجر شد. دیگر مقاطع نیز همراستا با کاهش بیلت روند نزولی در پی گرفتند.

انتظار تغییر چشمگیری در این روند از سوی تجار دیده نمی شود و آنها انتظار دارند این نوسانات در روز آخر معاملات هفته جاری هم ادامه داشته باشد.

قیمت آهن آلات

نشانه هاي رونق مجدد در بازار فولاد چين

روز گذشته، بهاي بيلت در بازار نقدي تانگشان ثبات پيدا كرد و در معاملات اول صبح 30 يوان و در نوبت دوم معاملات 10 يوان ديگر رشد نمود تا مجموع رشد امروز را به 40 يوان برساند. منابع مي گويند كه در بازار نقدي ديگر مناطق اين رقم به 3740 تا 3760 يوان نيز مي رسد. در راستاي اين افزايش، بهاي ديگر مقاطع نيز رشد محسوسي را تجربه نمودند

فاكتورهاي موثر در بازار امروز را مي توان به سه بخش تقسيم نمود:

  • موجودي انبارهاي بيلت تانگشان در حال حاضر 198 هزار تن مي باشد كه در طي پايان هفته 1/4 درصد افزايش داشته است. انتظار بر اين است كه اين روند در ابتداي هفته آتي هم ادامه داشته باشد و سپس متعادل شود.
  • تعطيلي برخي نوردكاران نيز كمي از برنامه كاهش ظرفيت تولیدکنندگان آهن آلات را آفست خواهد نمود و باعث خواهد شد تا تقاضا براي بيلت باز هم كمتر شود. منابع مي گويند كه در حال حاضر تقاضاي بيلت روزانه 43100 تن مي باشد.
  • نوسانات زياد بازارهاي فيوچرز، گمانه زني ها در خصوص تقويت قيمت در روزهاي آتي را كمي تقويت نمود. اين مسئله عامل افزايش بها در بازار نقدي شد.

بر اساس موارد ذكر شده، فعالان انتظار دارند كه تقاضا براي بيلت تا حدودي افزايش يابد، اما همچنان شرايط بيلت با ريسك همراه خواهد بود.

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید