بندر چابهار به عنوان قطب تولید آهن آلات و تجارت آهن آلات

10 ماه پیش1605بازدید0دیدگاه1امتیاز (1 رای)
بندر چابهار به عنوان قطب تولید آهن آلات و تجارت آهن آلات

 اهمیت تولید آهن آلات در بنادر ایران

تولید آهن آلات در بندر چابهار توسط تحلیلگران تولید آهن آلات و موادمعدنی با چهار اصل شامل آنالیز ارزش آهن آلات ایران، پیش بینی آینده تولید کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی در ایران، برای بالا بردن صادرات مواد اولیه، تولید آهن آلات و تجارت با کشورهای همسایه و درنتیجه همکاری تجاری دو طرفه ایران و عمان را مورد بحث و بررسی قرار داد. تحلیلگران با اشاره‌ به تولید در زنجیره تولید آهن آلات در ۷ ماهه ابتدایی سال ۲۰۱۷ داشت و تولید سنگ آهن در این مدت ۱۰.۴ میلیون تن، کنسانتره ۱۵.۳۶ میلیون تن، گندله ۱۲.۵۲ میلیون تن، آهن اسفنجی ۷.۵ میلیون تن، فولاد خام ۶.۰۱ میلیون تن و تولید آهن آلات ۶.۰۸ میلیون تن بود. تولید آهن آلات و صادرات آن در سال ۲۰۱۶ بالغ بر ۵.۷ میلیون تن گزارش شده و در نیمه نخست سال ۲۰۱۷ نزدیک به ۲.۵۸ میلیون تن بود.

شمش ایران به ترتیب به کشور های تایلند ، تایوان ، امارات  و عمان صادر می شود. آهن اسفنجی ایران هم در سال جاری به ترتیب به کشورهای عمان ، کویت ، هند اسپانیا ، مالزی  و چین  صادر می شود .براساس تحقیقات سه نوع عاقبت اندیشی در خصوص میزان صادرات و تولید آهن آلات ایران در افق ۱۴۰۴ وجود دارد اول طبق روال گذشته در بین سال های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ که پیش بینی می گردد صادرات به ۱۶.۶ میلیون تن برسد، دوم طبق بهره صادرات و تولید آهن آلات ایران در بین سال های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ که میزان صادرات ۱۱.۶ میلیون تن بوده و سوم براساس طرح جامع فولاد که صادرات ۲۰.۴ میلیون تن را تخمین می زند.

در تحلیل و تفسیر تکمیلی نمودار صادرات و تولید آهن آلات آینده ایران ، بنظر می رسد شدنی ترین میزان تولید آهن آلات قابل صادرات ایران با توجه به قسمت تعریف شده در بازار عدد ۱۱.۶ میلیون تن در افق ۱۴۰۴ می باشد. با توجه به برنامه هند جهت تولید آهن آلات تا ۲۲۰ میلیون تن فولاد در افق ۲۰۲۵  این کشور برنامه صادرات نزدیک به ۵۰ میلیون تنی دارد، پس عملاً صادرات بالغ بر ۱۵ میلیون تن در افق ۱۴۰۴ برای ایران دشوار خواهد بود.

آهن آلات اصفهان

عوامل برتری بندر چابهار نسبت به بنادر دیگر در تولید آهن آلات

این تحلیلگران در خصوص مزیت های بندر چابهار برای بالا بردن صادرات و تولید آهن آلات و تجارت با کشورهای حاشیه خلیج فارس اظهار داشت:

دستیابی به عمق بیشتر برای پهلوگیری کشتی های بزرگتر با گنجایش بالای ۸۰ هزار تن و جزر و مد پایین به واسطه ارتباط با اقیانوس اشاره کرد.

آسان شدن لنگرگیری کشتی ها در این بندر به دلیل اینکه محدودیت کانال در چابهار وجود ندارد و جریان آب کمتر در آن دیده می شود فراهم می شود.

عوارض بندری دراین بندر مقدار قابل توجهی کمتراز سایر بنادر ایران است و حتی این عدد به ۳ تا ۴ هزار تومان نیز می رسد و می توان یک دلار صرفه جویی را در صادرات داشته باشد که موضوع بسیار قابل تاملی است.

به دلیل نزدیکی به آب های بین المللی هزینه حمل دریایی این بندر کمتر از بنادر دیگرمی باشد و در نتیجه زمان حمل را کاهش داده و باعث صرفه جویی می شود.

برتری دیگر این بندر شیب آرام سواحل آن است و می توان عملیات اوراق سازی کشتی ها را به عنوان یک صنعت در آن انجام داد و این دقیقا اقدامی است که بنگلادش در یکی از بنادر خود انجام می دهد.

چابهار به عنوان بهترین بندر برای نصب مخازن سوخت گیری به شمار می رود و می توان از آن به عنوان ایستگاه سوخت کشتی هایی که از دریای عمان و خلیج فارس عبور می کنند استفاده کرد در حالی که اکنون این ایستگاه برای کشتی ها در امارات است.

نزدیکی این بندراز نظر زمینی به معادن سنگ آهن در سنگان و شمال شرق ایران است که می تواند در آینده سبب صرفه جویی در حمل و نقل زمینی گردد . البته راه آهن این بخش هنوز کامل نشده و با تکمیل آن سبب اتصال این بندر به خطوط ریلی کشور خواهد شد.

تحلیلگران  به مدیران بنادر گفت: اگر شما می خواهید در چشم انداز ۲۰۳۰ میلادی بندر صحار را به قطب تجارت و تولید آهن آلات ۴۵۰ میلیون نفری جمعیت منطقه منا تبدیل کنید می بایستی از هم اکنون نیم نگاهی به بندر راهبردی چابهار که شما را به اروپا، آسیای میانه و قفقاز وصل می کند بیندازید. این بندر می تواند مرکز صادرات و تولید آهن آلات در آینده برای مواد معدنی افغانستان به ویژه معدن سنگ آهن حاجی گک شود و این بندر کریدور بین المللی حمل و نقل شمال به جنوب و سایر مسیرها بوده و محل اتصال به آسیای مرکزی و قفقاز است و از این نظر اهمیت بسیاری دارد. برتری دیگر چابهار، فاصله کم و تنها ۷۲ کیلومتری آن تا بندر گوادر پاکستان که بندر رقیب آن به حساب می آید، می باشد کما اینکه هند تمایل زیادی به اتصال به این بندر نشان می دهد و حاضر است سرمایه گذاری تا۱۰۰ میلیون دلاری جهت پیشرفت این بندر راهبردی انجام دهد.

 

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید
بارگذاری مجدد