چشم انداز قیمت مقاطع فولادی با توجه به نوسانات اخیر

2 سال پیش1230بازدید0دیدگاه0امتیاز (0 رای)
چشم انداز قیمت مقاطع فولادی با توجه به نوسانات اخیر

نوسانات قیمت کلاف آجدار و میلگرد طی هفته گذشته

طی هفته گذشته شاهد روند کاهشی قیمت محصولات مفتولی از قبیل قیمت کلاف آجدار و میلگرد بودیم که این روند کاهشی تحت تاثیر کاهش میزان تقاضا برای خرید این محصولات بوده است. رشد قیمت دلار طی هفته گذشته نتوانست بر قیمت کلاف آجدار تاثیر بگذارد و روند قیمت این محصول به علت کاهش میزان تقاضا نزولی بوده است. با این حال در هفته جاری به دنبال کاهش میزان تقاضا و آرام شدن اوضاع اجتماعی قیمت کلاف آجدار نیز روند صعودی را در پیش گرفته است.

مطابق پیش بینی کارشناسانو همانطور که شرایط بازار طی دو روز پایانی هفته گذشته و بخصوص روند قیمتی شمش القایی و تغییر جهت نمودار آن نشان میداد , روند کاهشی قیمت کلاف آجدار تقریبا متوقف شده و از صبح روز شنبه شاهد اعلام قیمت کلاف آجدار مطابق آخرین قیمت های روز پنج شنبه و در برخی مبادی همراه با افزایش هستیم.

به نظر می رسد با توجه به نزدیک شدن به دو ماه پایانی سال کم کم شاهد تقاضا های سوداگرانه در بازار فولاد و تاثیر آن بر حجم و قیمت معاملات از جمله قیمت کلاف آجدار باشیم.

همانطور که در گزارش های قبلی اشاره شده بود روز شنبه در حوزه مقاطع طویل به خصوص قیمت میلگرد و قیمت کلاف آجدار , به جز چند کارخانه در سایر مبادی شاهد اعلام قیمت با افزایش بین 10 تا 40 تومان بودیم.

از طرفی گزارش های میدانی از بهبود نسبی حجم معاملات نسبت به هفته گذشته خبر می دهند.

تاثیر بازار جهانی بر بازار مقاطع

با توجه تعطیلی بازارهای جهانی بواسطه سال نو میلادی, نوسان های بازار بیشتر ناشی از متغیر های اقتصادی و سیاسی داخلی بوده و با گشایش بازارها از روز دوشنبه می توان تاثیر شرایط بازارهای جهانی را نیز در معادلات بازار داخلی در نظر گرفت. به گفته برخی منابع خبری , قیمت شمش در مبادی مختلف (اصفهان, یزد, ساوه, قزوین و...) با حدود 30 تا 50 تومان افزایش نسبت به آخرین قیمت های اعلامی روز گذشته بین 1930 تا 2030 تومان اعلام گردید.

با توجه به میانگین افزایش یافته قیمت شمش که از روز پنج شنبه آغاز شده احتمال شروع دور تازه ای از افزایش در قیمت مقاطع و به خصوص قیمت میلگرد و قیمت کلاف آجدار دور از ذهن نیست. بنابراین بازار در بخش مقاطع فولادی بایستی برای موج جدید افزایش قیمت آماده باشد. هم چنین می توان گفت چنانچه قیمت ها در بازار بورس افزایش یابد پیش بینی می شود که این موج افزایش قیمت تداوم یابد و بازار باید خود را برای افزایش قیمت بیشتر در بازار مقاطع آماده سازد.

قیمت کلاف آجدار

با این حال باید توجه داشت که چنین وضعیتی چندان برای خریداران جذاب نمی باشد بنابراین می توان گفت که ممکن است این روند افزایش نداشته باشد و تا هفته های آتی شاهد سقوط قیمت ها باشیم. هم چنین می توان گفت در صورت کاهش قیمت دلار این شرایط مشکل تر خواهد شد و ممکن است قیمت میلگرد و قیمت کلاف آجدار مجددا سقوط کند. بنابراین هم چنان مشکلاتی از قبیل کاهش میزان تقاضا و کاهش قیمت دلار، قیمت کلاف آجدار و قیمت میلگرد را تهدید می کند.

پیش بینی بازار مقاطع طی هفته آینده

بنابراین ممکن است برخی از مشتریان خرید خود را تا هفته آینده به تعویق اندازند زیرا احتمال دارد طی هفته آینده به علت اعتراض به افزایش قیمت محصولات فولاد بلند از قبیل قیمت کلاف آجدار، قیمت میلگرد و قیمت کلاف ساده ، و هم چنین کاهش میزان تقاضا و احتمال افت قیمت دلار، قیمت این محصولات نیز کاهش یابد. بنابراین در حال حاضر وضعیت بازار محصولات فولادی مبهم بوده و نمی توان چشم انداز دقیقی را برای آن ترسیم کرد.

هم چنین بنا بر گزارش نرخ باکس، متوسط نرخ قراضه آهن روز گذشته طی تقریبا 1 هفته اخیر همچنان  کاهشی گزارش شده است؛  متوسط کاهش نرخ روز گذشته این حوزه حدود 10 تومان ارزیابی گردید. بنا بر این گزارش حداقل در 4 مرکز خرید روز گذشته کاهش اعلام گردیده است.

شواهد حاکی از آن است که قیمت کلاف ساده کویر کاشان برای سایز 10 به میزان 2580 تومان بوده است که نسبت به هفته گذشته تقریبا روند ثابتی داشته است. هم چنین این قیمت برای سایز 12 نیز ثابت بوده است. قیمت کلاف ساده کوثر اهواز نیز روند ثابتی داشته است. قیمت کلاف آجدار کویر کاشان نیز طی هفته گذشته و هفته جاری روند ثابتی داشته است و به میزان 2480 تومان اعلام گردیده است. هم چنین قیمت کلاف آجدار نطنز برای سایز 8 و 10 به میزان 2460 تومان اعلام شده است. بنابراین با توجه به شواهد موجود در بازار ممکن است قیمت این محصولات هم چون سایر مقاطع تا پایان هفته افزایش یابد.

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید
بارگذاری مجدد