چشم انداز مثبت بازار مقاطع برخلاف رکود در بازار شمش

2 سال پیش1089بازدید0دیدگاه0امتیاز (0 رای)
چشم انداز مثبت بازار مقاطع برخلاف رکود در بازار شمش

چشم انداز مثبت بازار مقاطع طويل در سال 2018

به تأييد ايريپس ( انجمن جهاني توليدكنندگان و صادركنندگان ميلگرد ) كاهش قيمت آهن آلات اخير در چين ظهور نوسانات طبيعي بازار است و بعيد به نظر مي رسد بر چشم انداز مثبت بازار مقاطع طويل براي سال 2018 تأثيري منفي داشته باشد .

برآورد شده در سه ماهه اول سال  2018  حجم صادرات چين  مانند سال 2017 همچنان پائين باشد . ايريپس چشم انداز سال 2018 را بسيار مثبت ارزيابي نموده و دليل آنها براي اين ارزيابي هم بالانس عرضه و تقاضا در بازار جهاني مقاطع طويل است كه به گفته كارشناسان در شرايط بسيار مطلوبي قرار دارد

بر اساس ديدگاه هاي مطرح شده در ايريپس ،چنين چشم اندازي به طور زيادي به روند اقتصادي چين بستگي دارد و تا زماني كه چين افت اقتصادي غير مترقبه اي  نداشته باشد كه اين افت بعيد بنظر مي رسد ، بازار مقاطع طويل در بالانس بسر خواهد برد.

صادركنندگان ميلگرد بويژه ترك ها همچنان نگران سياست هاي آمريكا هستند اما تا نهائي شدن بررسي هاي بند  232 كه به واردات آهن آلات به اين كشور مي پردازد و پيش بيني شده در اين ماه مشخص شود ترك ها به صادرات خود به آمريكا ادامه مي دهند

کاهش ۳۱ درصدی صادرات آهن آلات کشور چین

بنا به اعلام گمرک چین، این کشور در ۲۰۱۷ به میزان ۷۵/۵۵ میلیون تن آهن آلات صادر نموده که نسبت به ۲۰۱۶ در حدود ۳۱ درصد کاهش را نشان می دهد. در ماه دسامبر، ۵/۶۷ میلیون تن صادرات فولاد از بنادر مختلف چین انجام شده است که نسبت به نوامبر ۳۲۰ هزار تن رشد را نشان می دهد، با این حال، نسبت به دسامبر سال گذشته افت ۲۷/۳ درصدی داشته است.

میزان صادرات محصولات نهایی از چین طی دسامبر ۱/۲ میلیون تن بوده که نسبت به ماه گذشته رشد ۶۰ هزار تنی داشته است. این عدد برای کل سال گذشته ۱۳/۳ میلیون تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۰/۶ درصد رشد داشته است.

واردات سنگ آهن و کنسانتره چینی ها در طول دسامبر ۸۴/۱۴ میلیون تن بوده که نسبت به ماه قبل ۱۰/۴ میلیون تن کاهش داشته است. کل سنگ آهن وارداتی در ۲۰۱۷ برابر با ۱ میلیارد و ۷۴ میلیون و ۷۴۰ هزار تن بوده است که نسبت به ۲۰۱۶ در حدود ۵ درصد رشد داشته است.

صادرات کک از چین در دسامبر حدود ۷۰ هزار تن که نسبت به نوامبر و ۱۵/۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل را ثبت نموده است. در ۱۲ ماهه سال ۲۰۱۷، چینی ها ۸/۰۹ میلیون تن کک صادر نموده است که در مقایسه با سال قبل ۲۰ درصد افت نموده است.

قیمت آهن آلات

توقف خرید در بازار صادراتی شمش ایران

طبق گزارشات رسیده از بازار آهن آلات ایران، خرید در بازار بیلت و اسلب صادراتی ایران متوقف شد؛ چراکه مشتریان منتظر شفافیت روند بازار هستند. فعالیت‌ خرید در بازار محصولات آهن آلات صادراتی نیمه ساخته شده ایران در هفته منتهی به چهارشنبه، 10 ژانویه به تعویق افتاد؛ چراکه مشتریان ترجیح دادند تا  پایان تعطیلات سال و روشن تر شدن روند بازار صبر کنند.

ارزیابی هفتگی متال بولتن که به تازگی برای بیلت صادراتی ایران آغاز شده در تاریخ 10 ژانویه 510 الی 520 دلار به ازای هر تن فوب بود. ذوب آهن اصفهان، تنها تولیدکننده آهن آلات بر پایه کوره blast oxygen کشور، مناقصه ای را در پایان هفته گذشته با هدف 520 دلار به ازای هر تن فوب اعلام نمود.

برخی منابع از بسته شدن این مناقصه در تاریخ 10 ژانویه بدون ارائه جزییات قیمت نهایی خبر دادند. با این حال یکی از افرادی که نسبت به نهایی شدن این معامله شک داشتند، عنوان نمود که بازار این هفته آرام بوده و خریداران در حال ارزیابی بازار آهن آلات هستند.

عنوان شده بر اساس معاملات اخیر فولاد خوزستان؛ نرخ قابل پذیرش در محدوده 510 الی 515 دلار به ازای هر تن فوب متغیر بوده است.

محصولات نیمه ساخته شده فولادی

بر اساس گزارش انجام شده در خصوص آهن آلات و در اوایل هفته گذشته در شرق و شمال آفریقا؛ حدودا قیمت مشابهی داشته اند. در همین حال ارزیابی نرخ هفتگی اسلب صادراتی ایران 485 الی 490 دلار به ازای هر تن فوب در تاریخ 10 ژانویه بوده است. فروش اخیر اسلب فولاد خوزستان به جنوب شرقی آسیا و اروپا با نرخ 485 الی 490 دلار به ازای هر تن فوب شنیده شد.

در همین حال بزرگترین تولید کننده اسلب ایران؛ فولاد هرمزگان، زیر مجموعه تولید کننده فولاد تخت فولاد مبارکه، از بازار خارج شده و در حال آماده شدن برای برگزاری مناقصه ای جدید در چندین روز است.

منبعی در کمپانی به متال بولتن اعلام کرد؛ انتظار می رود نرخ هدف‌گذاری شده حداقل 15 دلار به ازای هر تن بالاتر از فروش اخیر با نرخ 480 دلار به ازای هر تن فوب باشد.

ارزیابی برای ایران در تاریخ 10 ژانویه شروع شد چراکه همزمان با کاهش تقاضای داخلی برای محصولات نهایی؛ ظرفیت های تولید آهن آلات ایران افزایش پیدا کرده و از این رو بیلت و اسلب صادراتی ایران در سال گذشته افزایش یافته است.

به گفته منابع خبری، در هشت ماهه ابتدایی سال جاری ایرانی ها ( 21 مارس تا 21 نوامبر)، این کشور 2.32 میلیون تن بیلت و بلوم صادر کرده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 46 درصد رشد را نشان میدهد و از طرفی، حجم اسلب صادراتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، تقريبا 4 برابر افزایش پیدا کرده و به رقم 1.9 میلیون تن رسیده است.

کوتاه از بازار آهن آلات چین

شاخص آهن آلات چین در روز پنجشنبه به ۱۵۱/۶ رسید که ۰/۳۱ درصد کمتر از دیروز می باشد. در این میان سهم محصولات طویل ۰/۴۲ درصد و سهم محصولات تخت ۰/۱۹ درصد کاهش بوده است.

بهای بیلت روز گذشته با رشد ضعیف ۱۰ یوان همراه شد و به ۳۵۹۰ یوان به ازای هر تن رسید، اما رونقی در بازار این محصول به چشم نخورد. معاملات بسیار نادر بوده و پیشنهادات در بازار رو به افت می باشند. میانگین قیمت میلگرد در بازار نقدی ۴۱۱۶ یوان به ازای هر تن برآورد شد که نسبت به دیروز ۲۸ یوان افت را نشان می دهد.

تولیدکنندگان آهن آلات اصلی در شرق چین لیست قیمتهای جدید خود را ۳۰۰ یوان کاهش دادند که کاهشی فراتر از انتظارات می باشد. عدم رونق در بازار فعلی و افزایش موجودی انبارها در کارخانه ها این پیام را در بر دارد که قیمتها در کوتاه مدت به افت خود ادامه خواهند داد.

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید