سایه کابوس رکود بر سر صنایع فولادی

6 سال پیش1078بازدید0دیدگاه0امتیاز (0 رای)
سایه کابوس رکود بر سر صنایع فولادی

آهن آلات در 2018 گران است یا ارزان ؟

از اواسط سال 2017 میلادی حرکت صعودی قیمت آهن آلات بعد رکود چندساله باعث تحرک و بهبود وضعیت تولیدکنندگان آهن آلات گردید. اما ایا این رویای شیرین ادامه دارد یا کابوس رکود دوباره بر سر صنایع فولادی  سایه می اندازد؟

مهمترین مساله در افزایش قیمت آهن آلات را شاید بتوان کشور چین دانست . اژدها هر وقت که حرکت میکند برکل بازار تاثیر میگذارد. رییس موسسه برنامه ریزی  چین  جناب لی شین در تشریح این سیاست ها چندی قبل بیان کرده بود که فولاد به این دلایل باید گران میشد:

1- صنعت آهن آلات یک صنعت سرمایه فشرده و سنگین است که می بایستی یک سود منطقی داشته باشد و گرنه با این حجم رسوب سرمایه عملا صرفه اقتصادی ندارد.

2- صنایع آهن و فولاد چین در ۶ ماهه ابتدائی سال ۲۰۱۷ فقط توانستند به سود خالص ۳٫۰۴ درصدی برسند, در صورتی که در سایر بخش ها و صنایع حتی سود ۶ درصدی به دست آمده است, پس بخاطر سرمایه گذاری سنگین در این صنعت باید به میانگین سود صنایع دست پیدا کنند.

3- با وجود افزایش ۲۰ درصدی قیمت آهن آلات هنوز فولادسازانی هستند که ضرر می دهند که هزینه های انرژی  و هزینه های مالی سال های رکود دلایل آن است.

برنامه های زیست محیطی چین برای تولید آهن آلات

4- با وجود افزایش قیمت شدید فولاد در چین این افزایش هنوز منطقی و طبیعی است و از لحاظ تیم اقتصادی اژدهای سرخ در کنترل است. با ذکر این دلایل چین به پیشواز سیاست های جدید جهانی رفت.

در مرحله اول بهانه های زیست محیطی دلیل خوبی برای نشان دادن همسویی دولت کمونیست با سیاست های زیست محیطی سازمان ملل گردید که باعث تعجب جهانیان گردید و هم با کاهش محصول عملا فشار تقاضا را در بازار بالا برد.

قیمت آهن آلات

دلیل دوم پیش بینی رفتارهای کاسب کارانه ترامپ بود که هر چه این کشور بر صنایع فولادی وارداتی به آمریکا سخت گیری را بیش تر می کند و جلوی دامپینگ قیمتی را می گیرد, عملا چین با کاهش ظرفیت تولید و افزایش قیمت کمبود تقاضا را جبران می نماید و جلوگیری از ضرر تولیدکنندگان آهن آلات را به حداقل می رساند .

دلیل سوم گران کردن مواد اولیه فولادسازان است از فروالیاژ ها گرفته تا الکترود و نسوز های مورد استفاده این صنعت که باعث رونق صنایع پایین دستی و وابسته به آهن آلات گردید. عملا برای سال 2018 کاهش بیلت به زیر 500 دلار دور از انتظار است, البته تا زمانی که اقتصاد اژدهای سرخ به افزایش قیمت فولاد احتیاج داشته باشد

شاخص سنگ آهن به 70.09 دلار رسید

 به گزارش متال بولتن 9 مارس شاخص سنگ آهن وارداتی چین از استرالیا با کاهش 3.14 دلاری همراه شد و به 70.09 دلار CFR رسید. سنگ آهن آتي با افت 5.2 درصدي مواجه شد و به پايين ترين سطح 3.5 ماه گذشته رسيد. قیمت ميلگرد و قیمت ورق سیاه در بازار نقدي 30 تا 80 يوان كاهش يافتند.

بر اساس گزارش ها، معاملات سنگ آهن خارج از بنادر چين تا جايي كاهش داشته است كه معادل 68 دلار بر تن شاخص وارداتي آن رسيده است. در بورس سنگاپور نيز قراردادهاي فروش  تحويل ماه اوريل كاهش يافته و معادل  69 دلار CFR شاخص وارداتي رسيده است.

افت شديد قيمت باعث تعجب كارشناسان بازار شده است و منجر به كاهش خريد و فروش در بازار شده است. يكي از فولادسازهاي چيني مي گويد  قيمت سنگ آهن احتمالا تا 65 دلار كاهش خواهد يافت.

تقاضاي آهن آلات در بازار هنوز به حد مطلوب نرسيده است. ذخاير بالاي فولاد و سنگ آهن در چين فشار مضاعفي بر بازار وارد كرده است. در 45 بندر چين موجودي سنگ آهن با كاهش 1.24 ميليون تن در هفته جاري به 158.32 ميليون تن رسيده است و همچنان بسيار به ركورد تاريخي 160 ميليون تن در چند هفته قبل نزديك است.

امروز سنگ آهن بنادر چین به قیمت 488 تا 495 یوان برتن به فروش رسيد در حالی که روز گذشته 515 تا 520 یوان معامله می شد. قیمت سنگ آهن تر در بنادر معادل 67.00 تا 68.10 دلار بر تن CFR شاخص سنگ آهن وارداتی می باشد.

سنگ آهن معاملاتی تحویل ماه می در بورس دالیان با كاهش 17 يوان نسبت به روز قبل به 483.5 يوان معادل 76 دلار رسید.

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید
بارگذاری مجدد