سایه کاهش تقاضا بر سر بازار آهن آلات

6 سال پیش976بازدید0دیدگاه0امتیاز (0 رای)
سایه کاهش تقاضا بر سر بازار آهن آلات

كاهش تقاضا در بازار آهن آلات چين

بازار آهن آلات چين در روز 23 ژانويه نيز تحت تاثير عدم تقاضاي موثر روندي نزولي را طي نمود. سرما و برف شديد موجب شده تا بيشتر پروژه هاي عمراني تعطيل شوند و تقاضا خصوصا براي مقاطع ساختماني تا حدود زيادي كاهش يافته است. حال همگان در بازار داخلي چين با اين سوال مواجه هستند كه آيا امسال انباشت زمستاني آهن آلات توسط خريداران انجام خواهد شد يا نه.

ميانگين بهاي نقدي ميلگرد در 25 شهر مهم چين نسبت به روز قبل 28 يوان افت نمود و به 4136 يوان به ازای هر تن رسيد. فعالان بازار چندان به آينده قيمت خوش بين نبوده و انتظار دارند تا بهاي ميلگرد در محدوده فعلي نوسان نمايد. پيرو اين افت، بهاي بيلت نيز در تانگشان با 20 يوان كاهش به 3560 يوان رسيد و عملا افزايش آخر هفته قبل را آفست نمود. ورق گرم نيز مطابق با اخبار حدود 13 يوان كاهش قيمت را ثبت نموده و به 4145 يوان رسيده است.

تاثیر نوسانات سنگ آهن

بهاي سنگ آهن پس از افت 21 يوان در معاملات صبح بازار فيوچرز داليان و كاهش 7 يواني تا به اين لحظه از معاملات عصر، در بازار نقدي نيز كاهش شديد 2/3 دلار به ازای هر تن را تجربه نمود. بيشتر فولادسازان در هفته هاي گذشته به اندازه كافي موجودي انبارهاي خود را افزايش داده اند و از اين رو فعلا اشتهايي براي خريدهاي بيشتر ندارند.

بر اساس برآوردهاي انجام شده، حاشيه سود تولیدکنندگان آهن آلات در چين برابر با 700 يوان مي باشد و انگيزه تولیدکنندگان آهن آلات براي توليد بيشتر همچنان بالاست. اين مسئله به همراه اتمام تعميرات برخي كارخانه ها باعث شده تا در سه هفته ابتدايي ژانويه توليد آهن آلات چين نسبت به دسامبر 2017 كمي افزايش يابد. با اين حال اين افزايش با رشد تقاضا همراه نشده است كه همين امر عامل فشار بر قيمت آهن آلات گشته است. فعالان بازار معتقدند كه در كوتاه مدت اين روند بر بازار غالب خواهد بود.

قیمت آهن آلات

افزایش 5 درصدی واردات سنگ آهن چین

به گزارش اداره گمرک چین، در ماه دسامبر سال گذشته، واردات سنگ آهن و کنسانتره چین مجموعا 14/84 میلیون تن بوده که کاهش 11 درصدی ماهانه و افزایش 4/5 درصدی سالانه داشته است، در حالی که در تمام سال 2017، واردات سنگ آهن و کنسانتره چین مجموعا 07474/1 میلیارد تن بوده که نسبت به سال گذشته 5 درصد افزایش داشته است.

در ماه دسامبر سال گذشته، چین 2/1 میلیون تن فولاد وارد کرده که افزایش 3/5 درصدی ماهانه و 8/0 درصدی سالانه داشته است. در سال 2017، چین مجموعا 30/13 میلیون تن فولاد وارد کرده که نسبت به سال گذشته 6/0 درصد افزایش یافته است.

چين محرك رشد 5.3 درصدي توليد آهن آلات جهان

بر اساس گزارش انجمن جهاني فولاد، توليد آهن آلات جهان در سال 2017 به 1.6912 ميليارد تن رسيد كه 5.3 درصد بالاتر از 1.6285 ميليارد تن در سال 2016 بوده است. طبق معمول افزايش توليد آهن آلات به واسطه رشد توليد چين بود كه در سال 2017 با حمايت تقاضاي داخلي و حذف واحدهاي توليد فاقد استانداردي كه در آمار محاسبه نمي شد رقم زده شد.

در سال گذشته چين 49.2 درصد توليد آهن آلات جهاني را به خود اختصاص داد و با رشد 5.7 درصدي نسبت به سال 2016 برابر با 831.7 ميليون تن فولاد خام توليد كرد. چنين افزايشي در توليد آهن آلات مرهون تقاضاي بسيار مناسبتر در بازار داخلي اين كشور بود.سياست پولي چين باعث بهبود عملكرد صنايع مصرف كننده فولاد شد و فولاد سازها ضمن افزايش توليد از حاشيه سود بهتري نسبت به سال قبل بهره بردند.

تمام مناطق توليد كننده فولادي به جز CIS رشد توليد را به ثبت رساندند. بر اساس آمار انجمن جهاني فولاد توليد آهن آلات در CIS بدون تغيير نسبت به سال قبل باقي ماند.

انجمن آهن و فولاد چین: رشد چشمگیر بهای فولاد داخلی چندان محتمل نیست.

بر طبق جدیدترین گزارش انجمن آهن وبلاگ فولاد چین، سه فاکتور بایستی در دوره پیش رو مدنظر فعالان بازار قرار گیرند. ابتدا اینکه کاهش ظرفیت های تولید آهن آلات و توقف ظرفیتهای تولید بی کیفیت تاثیر مثبتی بر بازار فولاد این کشور گذاشته است، در حالیکه بالانس عرضه و تقاضا همچنان بسیار شکننده است.

نکته دوم اینکه در تاریخ ۱۹ ژانویه، بهای سنگ آهن وارداتی چین ۷۳/۱۵ دلار به ازای هر تن بوده است، که نسبت به ۸ دسامبر ۱۱/۲۵ درصد رشد را نشان می دهد. با این وجود، شاخص بهای فولاد برای بازار داخلی چین در حدود ۱۰ درصد کاهش داشته است. این امر نشان می دهد که نمودار بهای سنگ آهن از نمودار بهای فولاد فاصله گرفته و با توجه به افزایش عرضه سنگ آهن، انتظار رشد بیشتر قیمت تا حدودی عقلایی نمی باشد.

سومین مسئله این است که صادرات فولاد چین در سال ۲۰۱۷ افت ۳۰/۵ درصدی را تجربه نموده است. با کاهش تعرفه صادراتی بسیاری از محصولات فولادی در ۲۰۱۸ این امکان وجود دارد که شرایط بهتری برای پیش روی صادرات قرار گیرد، با این حال تعرفه های پیشگیرانه اتحادیه اروپا و امریکا می تواند بر این امر اثر منفی بگذارد.

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید
بارگذاری مجدد