بازار جهانی آهن آلات با کاهش ظرفیت مواجه گردید...

2 سال پیش1309بازدید0دیدگاه0امتیاز (0 رای)
بازار جهانی آهن آلات با کاهش ظرفیت مواجه گردید...

اداره ملی آمار چین دیروز تولید آهن آلات کل سال ۲۰۱۷ در این کشور را ۸۳۱/۷۳ میلیون تن اعلام نمود. این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۸ میلیون تن افزایش داشته است، در حالیکه دولت مرکزی همواره مدعی مبارزه با مازاد ظرفیت تولید می‌باشد.

از مهمترین دلایل این افزایش تولید در سال ۲۰۱۷ بایستی به رشد بالای اقتصادی چین و به تبع آن افزایش مصرف آهن آلات در کشور اشاره نمود. مارجین بالای تولیدکنندگان آهن آلات نیز از دیگر عواملی است که باعث شد تا این شرکتها سعی کنند بیشترین بهره را از قیمتهای بالای داخلی ببرند.

از طرفی اما، خارج ساختن ظرفیتهای تولید غیر قانونی در نیمه ابتدایی سال قبل موجب شد تا میزان تولید این کارخانه ها که پیشتر در آمار رسمی تولید چین ثبت نمی شدند، حالا به آمار رسمی اضافه شوند، چرا که کوره های بلند و قوس سعی نمودند تا خلا موجود از تعطیلی آنها را پر نمایند.

سیاست های بانک مرکزی چین نیز در تزریقات مالی به اقتصاد این کشور باعث شد تا بخش توسعه زیرساخت ها و مسکن طی سال از رونق خوبی برخوردار شوند و تقاضای موثر برای آهن آلات تا حدود زیادی بهبود یابد. سیاستی که بعید به نظر می رسد تا سال ۲۰۱۸ با محدودیت خاصی روبرو شود. از این رو انتظار می رود میزان مصرف آهن آلات در سال جاری نیز همچنان در سطوح بالایی باقی بماند. با این توصیف، انتظار کاهش تولید آهن آلات از سوی چین بسیار غیر محتمل می نماید.

رشد بهای بیلت داخلی ترکیه

فولادساز ترک، کاردمیر، امروز تناژ قابل توجهی بیلت را در بازار داخلی خود معامله نمود. این شرکت در روز جمعه مقدار ۹۵ هزار تن بیلت ۱۵۰ میلی متر را به قیمت ۵۳۶ دلار/تن تحویل درب کارخانه بدون احتساب ۱۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده به فروش رساند.

قیمت آهن آلات

نحوه پرداخت این محموله به صورت ۲۵ درصد پیش پرداخت و مابقی در بازه های یک ماهه طی سه ماه بدون دریافت بهره می باشد. در مقایسه با لیست قیمت قبلی این تولیدکننده آهن آلات در ۷ دسامبر ۲۰۱۷، قیمت معاملاتی فعلی ۳۵ لیر و در مقیاس دلاری ۲۰ دلار به دلیل تضعیف نرخ برابری لیر در برابر دلار رشد داشته است.

این شرکت همچنین ۱۰۰۰ تن میلگرد را در بازار داخلی خود به بهای ۵۸۱ دلا/تن با شرایط پرداخت مشابه و بدون احتساب VAT به فروش رسانده که نسبت به لیست قیمت اعلامی قبلی ۸ دلار/تن رشد داشته است.

با این حساب، به نظر نمی رسد که قیمت میلگرد در بازار داخلی و صادراتی ترکیه کاهش چندانی داشته باشد و فولادسازان در تصمیم خود برای مقابله با حذف تعرفه واردات میلگرد مصمم هستند. این رشد می تواند باعث شود تا عرضه کنندگان منطقه سی آی اس سطوح فعلی قیمت های خود را نگه دارند و از ارائه تخفیف به خریداران ترک خودداری نمایند.

افت بهای قراضه در معاملات جدید ترک ها

مقاومت تولیدکنندگان آهن آلات ترکیه در برابر سطوح قیمت بالاخره نتیجه داد و معاملات جدید در محدوده پایین تری نهایی گشتند. با رسیدن سطوح قیمت به محدوده مورد قبول ترک ها و البته نیاز آنها به خرید محموله های جدید، معاملات جدیدی انجام شدند. در میان این معاملات، محموله ای متشکل از ۳۸ هزار تن قراضه مخلوط از حوزه بالتیک به چشم میخورد که قراضه سنگین آن به قیمت ۳۵۹/۵ دلار/تن به فروش رفته است. این قیمت، ۵/۵ دلار از آخرین معامله این حوزه پایین تر می باشد.

دو محموله مخلوط دیگر نیز از حوزه اتحادیه اروپا جمعا به مقدار ۷۱ هزار تن برای تحویل مارس نهایی شده اند که طبق اخبار قراضه سنگین آنها در محدوده ۳۵۰ دلار/تن قیمت گذاری شده است. همچنین محموله ای نیز توسط روسها به قیمت ۳۴۵ دلار/تن فروخته شده که نسبت به معاملات قبلی ۱۰ دلار  افت را نشان می دهد.

اما در مهمترین معامله امروز، پس از مدتها یک محموله از قراضه آمریکایی به قیمت ۳۶۵ دلار/تن معامله شد که در مقایسه با آخرین معامله ۵ دلار افت را نشان می دهد. عرضه کنندگان آمریکایی معتقدند که این محموله چندان با انتظارات مطابقت نداشته و هدف مورد نظر آنها ۳۷۵ دلار/تن می باشد.

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید
بارگذاری مجدد