کاهش نرخ بیلت صادراتی ایران به دنبال روند نزولی جهانی

6 سال پیش1025بازدید0دیدگاه0امتیاز (0 رای)
کاهش نرخ بیلت صادراتی ایران به دنبال روند نزولی جهانی

به دلیل روند رو به پایین قیمتهای جهانی، نرخ بیلت صادراتی ایران هم کاهش پیدا کرد.

نرخ بیلت صادراتی بازار آهن آلات ایران در خلال هفته منتهی به چهارشنبه 31 ژانویه، به دلیل معاملات گزارش شده در طول هفته گذشته با نرخهای پایین تر که آن هم متأثر از روند کاهشی بازار آهن آلات جهانی بوده است؛ حدود 5 الی 10 دلار به ازای هر تن با کاهش قیمت توام بود.

ارزیابی نرخ هفتگی متال بولتن برای بیلت صادراتی بازار آهن آلات ایران در تاریخ 31 ژانویه حدود 489 الی 505 دلار به ازای هر تن فوب بود و این در حالی است که نرخ هفته قبل آن در محدوده 508 الی 510 دلار به ازای هر تن فوب بوده است.

شنیده شد چندین پیش خرید در اواخر هفته گذشته با نرخ 496 الی 505 دلار به ازای هر تن فوب توسط مشتریان شورای همکاری خلیج فارس (GCC)، اردن، مصر و آسیای جنوب شرقی انجام شده است. درخواست‌ ها برای هفته جاری تا حد 480 الی 490 دلار به ازای هر تن فوب کاهش پیدا کرد و این در حالی بود که نرخ پیشنهادی کارخانجات تولیدکننده آهن آلات در محدوده 490 الی 500 دلار به ازای هر تن فوب، بسته به تولیدکننده کاهش پیدا کرد.

یک تولیدکننده آهن آلات ایرانی که نرخ پیشنهادی آن بالاتر از دامنه ذکر شده بود عنوان کرد که نرخ 500 دلار به ازای هر تن فوب با توجه به وضعیت فعلی بازار آهن آلات بالاست، اما از طرفی دسترسی به بیلت تولیدی کارخانجات هم محدود شده است.

تداوم روند کاهشی

همزمان گفته شده که محموله ای از بیلت ایران با نرخ 505 الی 508 دلار به ازای هر تن cfr یا برابر با 489 الی491 دلار به ازای هر تن فوب بنادر ایران به عمان فروخته شده است. اما به هر حال این اطلاعات در زمان انتشار نمی تواند بطور گسترده مورد تایید واقع گردد.

شرکتهای تجاری معتقد به ادامه روند کاهشی در یک چهارم دوم سال 2018 [ یا به عبارتی تا انتهای شش ماه اول سال 2018 ]  به دلایل مختلفی از جمله روند کاهشی نرخ قراضه آهن و مواد خام هستند.

قیمت آهن آلات

شاخص نرخ روزانه قراضه آهن وارداتی ترکیه از بازار آهن آلات ایالات متحده در تاریخ 31 ژانویه با نرخ 350.57 دلار به ازای هر تن cfr بسته شد که نسبت به نرخ قبلی 357.68 دلار به ازای هر تن cfr در تاریخ 24 ژانویه کاهش قیمت را نشان میدهد.

شاخص نرخ روزانه بازار نقدی سنگ آهن تحویلی به چین در تاریخ 31 ژانویه نرمال شده برای چینگدائو و 62% Fe ایالات‌متحده با نرخ 72.92 دلار به ازای هر تن cfr بود که نسبت به نرخ قبلی 74.53 دلار به ازای هر تن cfr در تاریخ 24 ژانویه کاهش قیمت را نشان میدهد.

نوسانات نرخ اسلب صادراتی در بازار آهن آلات ایران

ارزیابی نرخ اسلب صادراتی بازار آهن آلات ایران در خلال هفته منتهی به تاریخ 31 ژانویه بدون تغییر و با نرخ 510 دلار به ازای هر تن فوب ثابت بوده است.

پیشنهاد نرخ اسلب صادراتی کارخانجات آهن آلات ایران در ماه مارس بدون تغییر با نرخ 510 دلار به ازای هر تن فوب ثابت بوده است؛ این در حالی است که معاملات جدیدی در نهایت گزارش نشد.

شنید شد یک محموله 30،000 تنی اسلب تولیدی فولاد هرمزگان توسط تاجری با نرخ 525 دلار به ازای هر تن cfr یا 495 دلار به ازای هر تن فوب بنادر ایران به بانگوک [ پایتخت و بندر اصلی تایلند ] فروخته شد. با توجه به متفاوت بودن شرایط تحویل، این رقم در ارزیابی ها لحاظ نگردید

چشم انداز مثبت ماه مارس و افزايش قيمت بيلت داخلي چين

فعالان بازار داخلي چين نسبت به تقاضاي بيلت پس از تعطيلات سال نوي چين بسيار خوشبين هستند. به همين دليل قيمت حال حاضر بيلت در چين به رغم كاهش خريد مصرف كننده هاي نهايي با ثبات بوده است. تجار نيز هم چنان در حال تكميل ذخاير انبارهاي خود هستند.

به گزارش متال اكسپرت امروز 2 فوريه بيلت تانگشان به 3620 يوان معادل 575 دلار EXW رسيد كه 20 يوان بالاتر از يك هفته قبل بود. همين افزايش اندك در شرايط پايين بودن تقاضا از سوي مصرف كننده هاي نهايي مطلوب است. به دليل سردي هوا و نزديك شدن به تعطيلات تعداد كمي از پروژه هاي ساختماني فعال هستند

تنها عامل حفظ قيمت بيلت از سوي تجاري است كه به پر كردن انبارهاي خود مشغولند و انتظار دارند تقاضاي بيلت  پس از تعطيلات افزايش يابد.كل تناژ موجود در انبارهاي تجار با افزايش 120,000تني به 770,000 تن رسيده است. نوردكارها نيز  به اميد افزايش قيمتها در ماه مارس به خريد بيلت و پر كردن انبارهاي خود مشغولند.

با اين وجود به دليل سرعت زياد در روند افزايشي ذخاير انبارها ممكن است قيمت بيلت در اواخر ماه فوريه خصوصا زماني كه فصل سرما رو به اتمام است كاهش يابد.

نكته مهم ديگر اينكه هيچيك از فعالان بازار كه به متال اكسپرت پاسخ دادند شكي ندارند كه پس از سال نوي چيني ها تقاضا افزايش چشمگيري خواهد يافت

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید
بارگذاری مجدد