تداوم مشکل کمبود الکترود گرافیتی در بازار آهن آلات

6 سال پیش1065بازدید0دیدگاه0امتیاز (0 رای)
تداوم مشکل کمبود الکترود گرافیتی در بازار آهن آلات

کمبود الکترود گرافیتی، در سال ۲۰۱۸ نیز ادامه خواهد داشت

به گفته منابع خبری بهای الکترود گرافیتی در بازار آهن آلات داخلی چین تنها طی ماه گذشته ۶۰ درصد افزایش داشته و کمبود این نهاده تولید همچنان ادامه دارد. تقاضای بالا در چین را بیشتر میتوان به محدودیتهای اعمال شده توسط دولت مرکزی برای تولید آهن آلات در کوره های بلند و نیز تاسیس ظرفیت های جدید و یا جایگزینی ظرفیت های قدیم با کوره های قوس نسبت داد.

فعالان بازار می گویند کارخانه های تولید  الکترود گرافیتی که پارسال با دستور دولت مرکزی از تولید منع شده بودند به احتمال قوی امسال نیز به مدار تولید برنخواهند گشت. بهای الکترود در بازار نقدی با جهش از ۶۰ هزار یوان به ۱۶۰ هزار یوان تحویل درب کارخانه رشد ۲۶۶ درصدی را شاهد بوده اند.

افزایش میزان تقاضا الکترود گرافیتی

این در حالیست که تقاضای این ماده همچنان از عرضه بالاتر بوده و با حداقل ۳۰ میلیون تن ظرفیت تولید به روش کوره قوس در حال نصب در این کشور، احتمال بالانس عرضه با تقاضا بسیار بعید می نماید. با توجه به انعقاد قراردادهای بلند مدت تولیدکنندگان الکترود با تولیدکنندگان آهن آلات ، شانس یافتن این ماده در بازار فیزیکی بسیار کم می باشد.

معضل کمبود الکترود گرافیتی که نشانه های اولیه آن از سه ماهه دوم سال قبل در بازار آهن آلات رویت شد، به نظر امسال نیز به قوت خود باقی خواهد ماند و تبعات خود را بر صنعت آهن آلات جهان تحمیل خواهد نمود. با افزایش تقاضا در بازار داخلی چین و عدم عرضه کافی، ناگزیر سهم صادرات این محصول به دیگر کشورها کاهش خواهد یافت. نه تنها قیمت بالای صادراتی این محصول (۲۵ تا ۳۱ هزار دلار به ازای هر تن فوب) بلکه نحوه پرداخت ۱۰۰ در صد نقدی مورد قبول عرضه کنندگان چینی باعث خواهد شد تا تولیدکنندگان آهن آلات جهان بیش از پیش تاثیر این چالش را بر عملکردهای خود احساس نمایند.

صعود 60 درصدي قيمت الكترود گرافيتي در چين

سطح تقاضاي بسيار بالا و كمبود عرضه الكترود گرافيتي در چين باعث شد در طول ماه قيمت اين ماده مصرفي تولیدکنندگان آهن آلات حدود 60 درصد افزايش يابد. به گزارش متال اكسپرت محدوديت هاي توليد تعيين شده براي كوره بلندها در چين در فصل زمستان باعث افزايش توليد سيستمهاي قوس الكتريكي و صعود قيمت الكترود گرديد.

انتظار نمي رود واحدهاي توليد الكترود كه در سال قبل متوقف شده اند به زودي توليد خود را از سر بگيرند از اين رو كمبود عرضه الكترود در بازار ادامه خواهد يافت. از سوي ديگر با افزايش ظرفيتهاي جديد كوره قوس الكتريكي در چين تقاضا همچنان در حال افزايش است.

به گفته منابع آگاه بازار، ميانگين قيمت الكترود گرافيتي UHP در بازار نقدي 60,000 يوان معادل 9,300 دلار افزايش يافت و به 160,000 يوان معادل 24,700 دلار EXW رسيد. افزايش تند قيمت به دليل رشد شاخص بهره وري ظرفيت توليد كوره هاي قوس الكتريكي در چين بوده است.

حدود 20 درصد از ظرفيتهاي توليد الكترود گرافيتي چين در سال گذشته متوقف شدند و راه اندازي مجدد آن به سادگي و تحت اختيار توليد كننده ها نيست. آنها براي راه اندازي مجدد بايد مجوز لازم را از وزارت محيط زيست چين دريافت كنند.

ورود جدید ظرفیت های جدید کوره قوس

انتظار مي رود با ورود ظرفيتهاي جديد كوره قوس به بازار چين كه حدود 30 ميليون تن براورد مي شود، تقاضاي الكترود گرافيتي در طول سال باز هم افزايش يابد.

در نتيجه صادرات الكترود گرافيتي چين به طور چشمگيري كاهش خواهد يافت و فشار مضاعفي به بازار جهاني الكترود وارد خواهد كرد. به گفته يكي از تجار چيني صادرات الكترود چين روز به روز در حال كاهش است.

اين روزها فروشنده هاي الكترود چين فقط شرايط پرداخت نقدي را مي پذيرند و از قبول L/C امنتاع مي كنند. به گفته بزرگترين توليد كننده الكترود در چين قيمتهاي صادراتي الكترود بالاتر از قيمتهاي داخلي است.در حالي كه قيمتهاي داخلي زير 25,000 دلار بر تن EXW قرار دارد قيمتهاي صادراتي در محدوده 25,000 تا 31,000 دلار بر تن FOB مي باشد.

افزايش فشار بر بازار قراضه از سوي آمريكا

يكي از تولیدکنندگان آهن آلات تركيه گفت ؛انتظار مي رود فولاد سازهاي اين كشور 18 تا 19 محموله قراضه ديگر براي تحويل ماه فوريه خريداري كنند. اما در بازار قراضه كافي براي تامين نياز تركها وجود ندارد.

در اواخر هفته گذشته پيشنهاد هاي فروش تامين كننده هاي قراضه سنگين  اروپا 365 تا 370 دلار CFR تركيه بود. اما با تقويت ارزش يورو در برابر دلار قيمتهاي پيشنهادي اروپايي ها افزايش بيشتري خواهد داشت.به دليل قيمتهاي حال حاضر ميلگرد، فولاد سازهاي ترك تلاش مي كنند به قيمتهاي پايين تري براي قراضه دست يابند اما اين اقدام ريسك بالايي به همراه دارد.

برخي از كارشناسان انتظار داشتند قيمت قراضه اروپا اندكي تعديل منفي داشته باشد. به دليل عدم تحرك در خريد قراضه تركيه از آمريكا، قيمت قراضه وارداتي به اسپانيا از تامين كنندگان اروپايي كاهش يافت. فولاد سازهاي تركيه اي از اواخر هفته گذشته در بازار قراضه غير فعال شدند كه باعث رنگ باختن قيمتهاي پيشنهادي قراضه شد.

عوامل تضعیف بازار آهن آلات

يكي ديگر از عوامل تضعيف قيمت قراضه افزايش عرضه از سوي تامين كننده هاي اروپايي بود. تامين كننده هاي آمريكايي همچنان از بازار غائب بودند و به دليل شرايط سخت فصل زمستان حاضر نبودند قراضه سنگين را پايين تر از 380 دلار CFR بفروشند.

برف سنگين جمع آوري قراضه را در آمريكا مشكل كرده است و در نبود معاملات جديد شاخص هاي قراضه بدون تغيير باقي ماندند. طبق ارزيابي متال بولتن در 16 ژانويه شاخص قراضه وارداتي از امريكا 378.51  و شاخص قراضه وارداتي از اروپا 366.99 دلار CFR بدون تغيير نسبت به روز قبل باقي ماند.

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید