بیلت در بازار آهن آلات چین و ایران در هفته جاری

5 سال پیش1750بازدید0دیدگاه0امتیاز (0 رای)
بیلت در بازار آهن آلات چین و ایران در هفته جاری

تاثیرات افزایش قیمت قراضه

روند نزولی قیمت بیلت در بازار آهن آلات CIS  در هفته گذشته آرام شد و در ٤٩٠ تا ٤٩٢ دلار هر تن FOB پیشنهاد داده می شد. در بازار داخلی نیز، قیمت شمش روند صعودی داشت . سایز ١٥٠ میلیمتر به طور متوسط روز شنبه ٢٠٦٠٠ ریال معامله می شد و سایز ١٢٥ میلیمتر در قیمت ٢٠٤٠٠ ریال از روز یکشنبه که قیمت ارز بالا رفت قیمت شمش فولادی هم به طور پلکانی بالا رفت تا روز چهارشنبه قیمت سایز ١٥٠ میلیمتر به ٢١٠٠٠ ریال و سایز ١٢٥ میلی متر به ٢٠٨٠٠ ریال رسید ولی فارغ از آنکه قیمت شمش بالا رفت عرضه آن به شدت محدود شده است  و  علت محدود شدن عرضه شمش دو عامل است :

  •  بالا رفتن قیمت قراضه و نایابی آن در بازار آهن آلات ، این مطلب باعث کاهش حاشیه سود تولیدکنندگان شمش شده و برای بسیاری مقرون به صرفه نیست.
  • محدود شدن عجیب آهن اسفنجی که تولید شمش را تحت تاثیر قرار داده است. در حال حاضر حداقل قیمت آهن اسفنجی ١٠٦٠٠ ریال است ولی با تناژهای زیر ٥ هزار تن در نتیجه کارخانه های بزرگ در تنگنای مواد اولیه هستند و قدرت تولید ندارند.

ارزيابي بيلت وارداتي به بازار آهن آلات شرق آسيا

به دليل محدود بودن عرضه بيلت به شرق آسيا قيمت اين محصول نيمه نهايي در هفته منتهي به 9 فوريه اندكي افزايش يافت. به گزارش متال اكسپرت ميزان خريد بيلت نيز در شرق آسيا به دليل نزديك شدن به تعطيلات ضعيف است.

قيمتهاي پيشنهادي با افزايش 5 دلار در طول هفته به 545 تا 550 دلار CFR رسيد. به گفته يكي از خريداران فيليپيني، انها نگراني هايي در مورد روند قيمت آهن آلات دارند .اما به نظر مي رسد قيمتها در روند افزايشي قرار دارد. نورد كارهاي فيليپيني همچنان به بيلت نياز دارند و تقاضاي ميلگرد در بازار آهن آلات اين كشور در حال افزايش است.

قیمت آهن آلات

تنها مشكل اين است كه قيمت ميلگرد در بازار آهن آلات اين منطقه خيلي زود تغيير مي كند و خريداران دقيق نمي  دانند چه قيمتي را براي بيلت بپذيرند. در معاملات انجام شده هفته جاري محموله اي از بيلت CIS به قيمت 535 تا 545 دلار CFR به فروش رسيد.

به دليل خروج چيني ها از بازار مشتريان در حال حاضر با كمبود محصول قابل عرضه به بازار مواجه هستند. بيلت در حال حاضر توسط روسيه ، خاور ميانه و تايوان به شرق آسيا عرضه مي شود.

صادر كننده هاي ايراني پس از چند محموله فروش موفق، قيمتهاي خود را افزايش دادند. به اين ترتيب بيلت صادراتي ايران به تايلند با 5 تا 10 دلار افزايش نسبت به يك هفته قبل به 525 تا 530 دلار CFR رسيد.

افزایش قیمت قراضه بازار داخلی چین

در طی هفته جاری قیمت قراضه بازار داخلی آهن آلات چین افزایش داشته است. در حالی که سطح فعالیت های تجاری در کل متوسط رو به پایین بوده است. میانگین قیمت قراضه بازار داخلی چین به میزان 400 دلار به ازای هر تن گزارش شده است. در طی هفته جاری قیمت بیلت و اسلب و آهن آلات بازار داخلی چین افزایش داشته و تاثیر مثبت بر افزایش قیمت قراضه گذاشته است.

در همین حال تولیدکنندگان آهن آلات در حال افزای موجودی انبارهای قراضه خود می باشند و این امر نیز به افزایش قیمت قراضه نیز کمک می کند. در برخی از مناطق چین تجار هیچ گونه فعالیتی ندارند. بر این اساس تولیدکنندگان آهن آلات قیمت های خرید خود را برای افزایش موجودی انبارهای خود افزایش داده اند. انتظار می رود قیمت قراضه بازار داخلی آهن آلات چین به دلیل نزدیک شدن به سال جدید چینی روند ثابتی داشته باشد.

كاهش توليد چين در ماه ژانويه

توليد آهن آلات چين در اواخر ژانويه كمي كاهش داشته و عمده ترين دليل آن هم تايم تعميرات ساليانه كارخانه ها است و با توجه به تعطيلات سال نو چيني در ماه فوريه انتظار مي رود شاهد كاهش بيشتر توليد در چين باشيم.

توليد روزانه در كارخانه هاي عضو انجمن آهن و فولاد چين در يازده روز آخر ژانويه با كاهش 22 هزار تني به 1 ميليون و 760 هزار تن / روزانه رسيد و همانطوركه پيشتر اشاره شد زمان تعميرات ساليانه در كارخانه هاي شمال اين كشور است و دليل انتخاب اين زمان براي تعميرات هم كاهش تقاضا در بازار عنوان شده است.

اغلب تولیدکنندگان آهن آلات موفق به كاهش موجودي خود شده اند زيرا تجار در آستانه ماه مارس و تقويت تقاضاي فصلي درصدد تأمين موجودي هستند . سطح موجودي اعضا انجمن آهن و فولاد چين هم در طول اين مدت با كاهشي برابر با 786 هزار و 900 تن به 10 ميليون تن رسيده است براساس تخمين اين انجمن به نظر مي رسد كل توليد فولاد خام چين هم با 9 دهم  درصد كاهش به 2 ميليون و 21 هزار تن / روزانه رسيده باشد .

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید