بررسی تحولات اخیر بازار شمش

1 سال پیش1195بازدید0دیدگاه0امتیاز (0 رای)
بررسی تحولات اخیر بازار شمش

تاثیر تحولات اخیر شمش بر بازار آهن آلات

طی روز گذشته اخباری در بازار آهن آلات منتشر شد مبنی بر اینکه تعرفه صادراتی شمش چین حدود 5 درصد کاهش پیدا کرده که در اینصورت خواهیم داشت :

  • شمش 599 دلار به ازای هر تن داخلی چین با 17 درصد مالیات ارزش افزوده به عبارت 512 دلار بدون VAT  با یک حساب سرانگشتی با 10 درصد تعرفه صادرات فعلی حداقل به میزان 563 دلار به ازای هر تن میشود.

سوالی که مطرح است این است که آیا حول و حوش این رقم میتوان صادرات موثری را برای بازار آهن آلات چین تصور نمود

واقعیت اینست که این سطح قیمت شمش فولادی در مقایسه با شمش 500 دلار به ازای هر تن که در بازار آهن آلات منطقه پیشنهاد میشود در حال حاضر قابلیت عملیاتی نداشته و لذا فعلا بنظر میرسد که یک حرکت تقریبا خنثی باشد مگر اینکه در آینده سایر قیمتهای مبادی مختلف افزایش قیمت داشته باشند.

  • هفته گذشته همانطوریکه در بازار آهن آلات اطلاع رسانی گردید؛  شمش معامله شده با نرخ 1800-1835 تومانی تولیدکنندگان آهن آلات تراز اول ما در بورس کالا، اعتراضاتی را در برخی از تامین کنندگان بالادستی به همراه داشت که پیرامون این موضوع یکی از مسئولین این واحد تولیدی آهن آلات نامه هایی را منتشر نمود که نشان دهنده برخی واکنش ها به این معامله و به نوعی تقاضا برای فسخ معامله بود.

تاثیر بازارسازی های اخیر

واقعیتی که پشت پرده وجود دارد نشانه هایی از بی میل نبودن این واحد تولیدی آهن آلات در این معامله حکایت می نماید که در واقع خود فروشنده هم به واسطه تعیین قیمت مواد اولیه خریداری شده بر اساس نرخ این شمش معامله شده منتفع خواهد شد و لذا به احتمال بسیار زیاد این سناریو و این نامه نگاری ها تاثیری در معامله قانونی صورت گرفته اخیر نداشته و مسائل مطرح شده بعدی صرفا نوعی محرک القائی به بازار بوده است.

  • برخی افزایش قیمت آهن آلات صورت گرفته چند روز گذشته را متاثر از بازارسازی های اخیر برخی تامین کنندگان و یا حتی رسانه ها می دانند؛

واقعیتی که وجود دارد نمیتوان منکر این موضوع شد و قطعا اطلاع رسانی های اخیر مبنی بر افزایش قیمت آهن آلات در بازار جهانی، بی تاثیر نخواهد بود.

قیمت آهن آلات

تاثیر بازار آهن آلات جهانی

با این حال دیر یا زود این افزایش قیمت آهن آلات پر شتاب برون مرزی به واسطه ارتباط مستقیم فولادسازان بزرگ ما با بازارهای جهانی بر بازارهای داخلی تاثیر خودش را می گذاشت؛ کما اینکه با افزایش 50 درصدی قراضه آهن در بازار داخلی، حاشیه سود تولیدکنندگان شمش حوزه القایی هم به حداقل خود تنزل پیدا کرده بود بطوریکه همه عوامل دست به دست هم داده بودند و بازار برای یک افزایش قیمت حساب شده آمادگی پیدا کرده بود؛ این موضوع قابل پیشبینی، پیش تر و در اوایل هفته گذشته با اطلاع از فروش شمش تولید کنندگان آهن آلات ایران در بازارهای برون مرزی روی مرز 500 دلار قوت پیدا کرده و به این موضوع بارها اشاره شد و از آنجاییکه "المومن یکفی بالاشاره"؛ بنظر نمیرسد که غافلگیری در این حرکت صورت گرفته باشد.

  • از آنجاییکه طی یکی دو سال گذشته و به دلیل وضعیت پسابرجام، اتصال بازار آهن آلات داخلی کشور به بازارهای برون مرزی قوت پیدا کرده و عینیت دارد، نمی توان منکر تأثیرات نوسانات بازار آهن آلات جهانی در بازار داخل شد؛ از طرفی بنظر میرسد اصلی ترین محرک فعلی بازار آهن آلات داخلی کشور ما، متأثر از افزایش قیمت آهن آلات بازارهای جهانی بوده است، لذا بطور حتم هرگونه عقب‌نشینی در این بازارها در بازار ایران هم بطور مستقیم اثر گذار خواهد بود.

شرکت فولاد اصفهان ایران مناقصه 20،000 تن بیلت صادراتی را به پایان رساند.

شرکت فولاد اصفهان (ESCO)، یکی از بزرگترین صادرکنندگان آهن آلات ایران، مناقصه صادرات 20،000 تن بیلت  تحویل فوریه 2018 با نرخ 490 دلار به ازای هر تن فوب ایران به منطقه شمال آفریقا با پیش پرداخت 50 درصد را به پایان رساند. تاریخ تسلیم این مناقصه مربوط به 6 دسامبر 2017 بوده است.

بنا بر منابع بازار، " ذوب آهن اصفهان انتظار قیمت حدود 475 دلار به ازای هر تن فوب را داشته است؛ اما با توجه به افزایش قیمت قراضه آهن و عدم دسترسی به بازار نقدی بیلت در منطقه، ذوب آهن اصفهان توانست این معامله را با نرخ 490 دلار به ازای هر تن ببندد.

سرعت روند افزایشی قیمت بیلت در بازار داخلی چین کاهش یافته است

روز جمعه قیمت داخلی بیلت چین کمی بالاتر از هفته گذشته بود. در اوایل این هفته افزایش فشار موقت بر تولیدکنندگان موجب رشد سریع قیمت شد ولی با در نظر گرفتن ریسک افزایش ناگهانی واردات، قیمت ها مجددا تعدیل شدند.

بیلت تانگشان به عنوان شاخص بازار آهن آلات چین 3950 یووان بر تن (596 دلار) قیمت گذاری شد که تنها 20 یووان (3 دلار) بالاتر از قیمت جمعه گذشته بود و این در حالیست که در طول هفته تغییرات چشمگیرتری به خود دیده بود. روز سه شنبه بواسطه محدودیت های اعمال شده بر تولید، قیمت آهن آلات به رکورد جدیدی از افزایش طی شش سال گذشته دست یافتند. مقامات تانگشان تمامی تولیدکنندگان آهن آلات را به کاهش پنجاه درصدی کلوخه سازی و سولفورزدایی مرطوب برای 12 تا 15 دسامبر ملزم کرده اند.

با این حال در روز چهارشنبه علیرغم کسری محصولات نیمه تمام در برخی مناطق چین، قیمت آهن آلات رو به کاهش گذاشت. کاهش قیمت بیشتر، با توجه به گرایش کارخانجات نورد و تجار به تامین بیلت خارجی، زنگ خطری برای تولیدکنندگان آهن آلات چین بود.

به نقل از منابع متال اکسپرت: " آخرین پیشنهادات در حدود 500 تا 510 دلار بر تن CFR از چین به ایران ارایه شده است و در حال حاضر اطلاعات موثقی از قراردادهای منعقد شده در دسترس نیست. به نظر می رسد حاشیه سود کمی در استفاده از بیلت وارداتی وجود داشته باشد و در ضمن تقاضا در فوریه و با فرا رسیدن تعطیلات سال نو میلادی کاهش خواهد یافت.

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید
بارگذاری مجدد