خط مشی پیش روی صنعت آهن آلات ایران

6 سال پیش1225بازدید0دیدگاه0امتیاز (0 رای)
خط مشی پیش روی صنعت آهن آلات ایران

استیل گرو به نقل از فایننشال تریبون گزارش می دهد :

تریبون مالی گزارش داده که مسیر صنعت آهن آلات ایران تا سال 2025 با هدف گسترش ظرفیت های تولید خود، یک مسئله چالش بر انگیزی است که چالش های جدیدی را هر ساله پیش رو خواهد داشت. تلاش تولید کنندگان آهن آلات داخلی به منظور افزایش ظرفیت تولید فولاد خام به 55 میلیون تن در سال به عنوان هدف تعیین شده در طرح چشم انداز 20 ساله بین سال های 2005 تا 2025 می باشد.

وزیر صنایع، معادن و تجارت محمد شریعتمداری عنوان کرد: "هنوز راه زیادی در پیش است، چرا که صنعت آهن آلات تا کنون ظرفیت بیش از 30 میلیون تن در سال را به دست آورده است."

به گزارش گزارشگر فولاد این طرح ابتدا در سال 2004 به اجرا در آمد و در سال بعد به برنامه چهارم توسعه پنج سالۀ (2004-9) پیوست. این طرح در سال 2007 تحت عنوان "استراتژی توسعه صنعتی ایران" تجدید نظر گردید که در آن به عنوان شروع، هدف تولید 55 میلیون تن آهن آلات در سال، در اولویت قرار گرفته است. با این حال، این طرح بزرگ با موانعی بیش از حد انتظار روبه رو خواهد بود، به طوری که منجر به برنامه ‌ریزی هایی توسط FIECO به منظور نظارت بر صنعت و تولید و تهیه گزارشاتی در مورد کاستی هایی در این خصوص بوده است.

در سه سال گذشته، شرکت مهندسی بین المللی فولاد تکنیک (FIECO) در حال تحقیق در  مورد بازار و صنعت آهن آلات ایران در پروژه ای تحت عنوان «نظارت بر طرح جامع فولاد» بوده است. آخرین تحلیل این شرکت در دومین روز از هشتمین کنفرانس بازار آهن آلات ایران؛ که با نام "ISMC 2018" شناخته شده و در ماه گذشته توسط گروه رسانه ای دنیای اقتصاد برگزار گردید؛ ارائه شده است.

قیمت آهن آلات

مشکل کمبود سنگ آهن در بازار

موضوع "کمبود سنگ آهن"، که در سال های گذشته همواره موضوع اصلی بحث ها بوده، هنوز هم پر رنگ به نظر می رسد. مطابق با نظر FIECO ذخایر معدنی سنگ آهن ایران حدود 5 میلیارد تن تخمین زده شده که حدود 3.1 میلیارد تن از این ذخایر اثبات شده است. مقدار ذخایر موجود به منظور دستیابی به تولید 55 میلیون تن فولاد خام در سال به اندازه کافی وجود دارد.

اما مسئله اصلی حفظ رقم تولید پس از سال 2025 خواهد بود. پیش بینی FIECO، بر اساس وضعیت بازار آهن آلات ، در سال 2009 نشان می دهد که به فرض اینکه تولیدکنندگان آهن آلات ایران تا سال 2025 از 85 درصد ظرفیت خود استفاده نمایند؛ در این صورت ایران حدود 1.1 میلیارد تن سنگ آهن نیاز خواهد داشت.

و این درحالی است که ذخایر باقی مانده برای تغذیه این صنعت فقط برای 15 سال کفایت خواهد کرد. از این رو یک پیش بینی واقع گرایانه تر بر اساس به کار گیری طولانی مدت تر و یا پایدار تر ظرفیت کارخانجات ایران، می تواند به کار گیری 65 الی 75 درصدی این ظرفیت ها باشد که در این صورت، نیاز آن ها به ترتیب 960 و 830 میلیون تن از ذخایر سنگ آهن خواهد بود. در این حالت، ذخایر فوق به ترتیب 18 و 22 سال دوام پیدا خواهد کرد.

دولت این کمبود را با کمک سازمان دولتی معادن و صنایع معدنی ایران و همچنین شرکت تولید و توزیع مواد معدنی ایران شناسی کرده و در حال انجام عملیات های اکتشافی در 27 منطقه معدنی در سراسر کشور می باشد.

تولید سنگ آهن هند

طبق گزارش به عمل آمده تولید سنگ آهن هند در منطقه اودیشا 50 درصد از کل تولید ملی بوده است. در سال 2017 از کل تولید ملی منطقه اودیشا 4/50 درصد سهم تولید را به خود اختصاص داده است. بعد از آن چاتزگار با 6/16 درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است. در سال 2013 منطقه اودیشا 7/45 درصد سهم تولید سنگ آهن را به خود اختصاص داد در سال 2014 به 3/40 درصد از سهم تولید کاهش یافت.

در سال 2015 سهم تولید آن به 7/44 درصد رسید در سال 2016 تولید این منطقه افزایش یافت و 1/53 درصد سهم تولید را به خود اختصاص داد و در نهایت سهم تولید آن در سال 2017، 4/50 درصد بوده است.

افزایش 2/0 درصدی میانگین قیمت آهن آلات در چین

وزارت بازرگانی چین اعلام کرد که در طی هفته گذشته میانگین قیمت آهن آلات 2/0 درصد نسبت به هفته گذشته افزایش داشته است. در هفته گذشته میانگین قیمت میلگرد، لوله و مفتول در چین به ترتیب افزایش 2/0، 2/0 و 3/0 درصدی نسبت به هفته گذشته داشته اند. میانگین قیمت فلزات عالی افزایش 5/1 درصدی داشته اند.

میانگین قیمت نیکل کاهش 1/1 درصدی نسبت به هفته گذشته داشته است. در هفته گذشته میانگین قیمت زغال سنگ در چین افزایش 2/0 درصدی نسبت به هفته گذشته داشته است. میانگین قیمت زغال سنگ آنراسیت، زغال سنگ ترمال و زغال سنگ کک شو به ترتیب افزایش 2/0، 2/0 و 1/0 درصدی نسبت به هفته گذشته داشته اند.

رکود واردات سنگ آهن بندر هکو چین

به گفته منابع خبری شهر مرکزی استان یونان چین در سال 2017 میزان سنگ آهن وارد شده از طریق بندر هکو در استان یونان به رکورد 3467400 تن به ارزش 1188 میلیون دلار رسید. واردات سنگ آهن به اولین کالا در رشد بندر هکو تبدیل شده است.

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید
بارگذاری مجدد