دیدگاه بازار جهانی نسبت به بازار آهن آلات ایران

1 ماه پیش1269بازدید0دیدگاه0امتیاز (0 رای)
دیدگاه بازار جهانی نسبت به بازار آهن آلات ایران

قسمت دوم تحلیل ماهنامه متال بولتن ویژه دسامبر در خصوص بازار آهن آلات ایران

گسترش مرزها: اقدامات محدود کننده [اروپا] به عنوان یک چالش برای تولیدکنندگان ایرانی آهن آلات به شمار نمیرود چراکه تقاضای داخلی آهن آلات تخت نقش حمایتی موثری را برای تولید خواهد داشت. از سوی دیگر شرکتهای تجاری این محدودیت ایران را به عنوان یک فرصت موقتی برای افزایش فروش محصولات نیمه ساخته شده در حوزه صادرات می بینند. یک منبع عنوان کرد "بازار آهن آلات نیمه ساخته شده در اروپا محافظت نشده و از اینرو صادرات ورق کلاف گرم (HRC ) ممکن است جایگزین اسلب و شمش گردد."

در حال حاضر عمده مصرف کنندگان محصولات آهن آلات نیمه ساخته شده ایران در آسیا و همچنین در خاورمیانه و شمال آفریقا (منا) واقع شده اند. در اواخر ماه اکتبر، خبرهایی مبتنی بر احتمال افزایش 25 درصدی حمل بیلت از ایران به آسیا در اواسط سال جاری در سراسر بازار منتشر گردید.

یک تاجر در شمال شرق آسیا گفت: "حجم صادرات ایران به آسیا ممکن است در اواسط سال به میزان 25 درصد افزایش یافته و به رقم 750 هزار تن برسد." منبع دیگر عنوان کرد : "در آینده ممکن است ایران بعضی از این کالاها را به چین صادر نماید؛ چراکه تولید کنندگان ایرانی در مقایسه با چین، از دسترسی به سنگ آهن و گاز طبیعی ارزان قیمت تری بهره‌مند هستند ."

بازار خودرو بهبود می یابد.

بهبود عملکرد صنعت خودروسازی ایران در سال جاری، به دنبال حذف تحریم های بین المللی در اوایل سال 2016، تاثیر مثبتی بر مصرف آهن آلات تخت در کشور داشته که باعث افزایش چرخه مصرف می شود. مطابق با گزارش انجمن تولیدکنندگان آهن آلات ایران، در نیمه اول سال شمسی مصرف ورق کلاف گرم نسبت به سال گذشته 13 درصد افزایش یافته و به سقف 4.05 میلیون تن رسیده است؛ این در حالی است که مصرف ورق کلاف گرم و روکش دار هم با 40 درصد افزایش به ترتیب به رقم 1.5 میلیون تن و 920،000 تن رسیده است.

به گفته شرکتهای تجاری، افزایش تولید در صنعت خودرو عامل اصلی حمایت از این امر بوده است. آمار منتشر شده توسط وزارت صنایع کشور نشان داد که طی شش ماه اول سال، صنعت خودرو 17.9 درصد رشد سالیانه تولید را به خود اختصاص داده که شامل 684.300 واحد از جمله اتومبیل، کامیون و وسایل نقلیه سودمند بوده است.

با توجه به گسترش حضور خودروسازان فرانسوی در ایران، صنعت خودرو در این کشور همچنان به روز خواهد شد؛

حمایت از مصرف محصولات آهن آلات تخت

حمایت از مصرف آهن آلات تخت در چند سال آینده پس از تشکیل یک سرمایه گذاری مشترک بین خودروساز داخلی ایران خودرو (IKCO) و پژو سیتروئن، خطوط مونتاژ را راه اندازی کردند که قادر به تولید 200،000 اتومبیل در سال در ماه مه امسال خواهد بود. این خط هنوز عملیاتی نشده است، اما انتظار می رود که در سال 2018 آغاز به کار نماید...

...یکی دیگر از غول های فرانسوی، رنو موافقت کرد که تولید خودرو در ایران را در یک کارخانه مرمت شده در ساوه 74 مایلی جنوب غربی تهران تقویت کند که در نهایت 300،000 اتومبیل در هر سال تولید خواهد کرد.

مرحله اول توافقنامه که انتظار میرود تا فوریه 2019 به اجرا درآید، منجر به تولید 150،000 خودرو در سال خواهد شد. سپس تا سال 2022 تا این رقم را تا سقف 300 هزار خودرو در سال افزایش خواهد داد . رنو در حال حاضر تحت مجوز در سایت های ایران خودرو و پارس خودرو حدود 200 هزار اتومبیل در سال در ایران تولید می کند.

حوزه لوله و پروفیل

طبق گفته امیر حسین کاوه، دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل کشور، تولیدکنندگان این حوزه به طور سنتی دارای بیشترین سهم مصرف آهن آلات تخت در کشور هستند. ظرفیت تولید لوله و پروفیل فولادی ایران برابر با 18.5 میلیون تن است که در حال حاضر تنها یک سوم آن استفاده می شود.

براساس برآوردهای تحقیقاتی متال بولتن در سال جاری، مصرف آهن آلات تخت در حوزه لوله و  قیمت پروفیل عمدتا با افزایش تولید لوله های ساختمانی و آب حمایت می شود؛ زیرا ساخت خطوط اصلی گاز، سری IGAT به علت مسائل مالی با مشکلاتی همراه است.

روند رو به رشد نیاز به آهن آلات تخت صنایع داخلی، بطور گسترده ای توسط بزرگترین تامین کننده آهن آلات تخت مورد نیاز کشور؛ شرکت فولاد مبارکه؛ با تغییر رویکرد از صادرات محور به سمت توجه به بازارهای داخلی؛ پوشش داده میشود.

بنا بر گزارش انجمن تولیدکنندگان آهن آلات ایران، در نیمه نخست سال جاری ایرانیان، صادرات ورق کلاف گرم و سرد به ترتیب تا حد 85% و 95% به میزان 156،000 تن و 6،000 تن کاهش پیدا کرده است. تغییرات صورت گرفته متاثر از اختلاف شرکت فولاد مبارکه با انجمن تولید کنندگان لوله و پروفیل کشور بود.

این سندیکا فولاد مبارکه را متهم کرد که حاضر نیست نیاز مواد اولیه تولید کنندگان لوله و پروفیل از فولاد تخت را تامین نموده و صادرات را اولویت بندی نماید.

بازار محصولات وارداتی

این اختلاف ماهها به طول انجامید و برخی از مصرف کنندگان دیگر شکایات مشابهی را مطرح کردند تا اینکه وزارت صنایع، معادن و تجارت دستور داد فولاد مبارکه اصفهان تمرکز خود را بر بازار داخلی متمرکز نماید. دلیل دیگر کاهش حجم صادرات فولاد تخت، موارد ضد دامپینگی بود که توسط کمیسیون اروپا و تایلند آغاز شد.

همزمان، واردات آهن آلات نهایی شامل ورق کلاف گرم به طور عمده، نسبت به سال گذشته 29 درصد کاهش یافته و به رقم 863 هزار تن رسید. در حالی که تقاضا برای آهن آلات تخت در سال جاری در ایران درحال افزایش است، مصرف مقاطع طویل فولادی به علت عدم تامین مالی در بخش ساخت و ساز در حال کم شدن است.

تولید میلگرد این کشور در ماه مارس-سپتامبر برابر با 3.07 میلیون تن بوده که نسبت به سال قبل 2 درصد کاهش داشته است. تقاضا برای این محصول نسبت به سال گذشته به میزان 7 درصد کاهش یافته و به رقم 2.8 میلیون تن رسیده است. روند مشابهی در بخش های تیرآهن نیز دیده می شود، چراکه میزان تولید آن نسبت به سال گذشته به میزان 7 درصد و به 460 هزار تن کاهش یافته و مصرف آن هم به میزان 2 درصد کاهش به 350 هزار تن رسیده است.

 

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید
بارگذاری مجدد