بازبینی عوامل موثر بر نوسانات صنعت آهن آلات ایران

2 سال پیش1482بازدید0دیدگاه0امتیاز (0 رای)
بازبینی عوامل موثر بر نوسانات صنعت آهن آلات ایران

تشکیل ستاد آهن جهت رفع مشکلات چرخه تولید آهن

از نگاه مرکزآهن چرخه آهن در سال‌ های گذشته در قسمت های گوناگون توانسته رشد قابل ‌ملاحظه در حلقه‌های مختلف داشته باشد. البته این رشد با عدم هماهنگی هایی همراه بوده که با سپری زمان موجب به وجود آمدن اشکالاتی در هر یک از چرخه این زنجیره شده است. به همین جهت سازمان صنایع معدنی به‌عنوان متولی امور معادن و صنایع معدنی تصمیم دارد با تشکیل ستادی با نام «ستاد زنجیره آهن آلات» برای اشکالات این حلقه‌های مختلف با نگاهی کلان و جامع وارد عمل شود.

البته برای پیگیری ویژه مشکلات و بهبود صادرات در زنجیره فولاد به‌ زودی تشکیل جلسه انجام خواهد شد. این خبر را مهدی کرباسیان، رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران جدیداً اعلام کرد و گفت: اولین جلسه آن به‌ زودی برگزار خواهد شد. وی در ادامه خاطر نشان کرد: دولت تلاش دارد تا با ایجاد هماهنگی میان اجزای زنجیره تولید فولاد از سنگ‌ آهنی‌ ها گرفته تا صادر کنندگان فولاد، زمینه‌ ساز جهش در تولید و صادرات شود.

ستاد آهن آلات احتیاج به هماهنگی دارد.

ستاد چرخه آهن از صنایع بالا تا پایین‌ آن قرار است گرد هم بیایند تا بتوانند با تعاملات بیشتر با بخش خصوصی مشکلات چرخه را بازبینی کرده و به‌دنبال روشهای مناسب در این چرخه باشد. درباره مشکلات چرخه و تشکیل ستاد آن، ازسوی سازمان مربوطه، انجمن و با حضور حرفه ایها و متصدیات از بخش‌های سنگ‌ آهن تا صنایع پایین‌دست قرار است ستاد چرخه تشکیل شود تا بخش‌ های مختلف این صنایع در کنار یکدیگر به تصمیم‌ های مناسبی در رابطه با چرخه برسند. او در ادامه بیان کرد: باید در این ستاد به یک هماهنگی از صنایع بالایی تا پایین‌دست صنایع آهن آلات رسید که تا آنجا که در توان است ارزش‌ افزوده را در داخل ایجاد کنیم.

چراکه در این چرخه تا پیش از این سرمایه‌ گذاری و ظرفیت‌ سازی‌ هایی به صنایع بالا دست‌ تر انجام شده است، از این‌ رو هیچ‌ یک از این حلقه‌ ها نمی‌ تواند تنها نفع حلقه خود را در نظر داشته باشد. با این رویکرد طبیعی است که مشکل چرخه همچنان باقی خواهد ماند. وی در ادامه: طبیعی است که برای حل اشکالات چرخه تا اندازه‌ ای این اختیار را به خود سازمان‌ های مردم نهاد و انجمن‌ها و ستادها که ترکیبی از سازمان‌های مردمی دولت هستند می‌ دهد تا با همفکری همدیگر بر سختی های کار فائق کنند.

مشکلات آهن را بازبینی کنیم

در طول زنجیره ناهماهنگی هایی وجود دارد که برای رسیدن به یک راهکار منسجم برای این موضوع باید مشکلات هر حلقه دقیقاً بررسی شود. در این‌ باره تحلیلگر بازارهای بین‌الملل آهن آلات و سنگ‌ آهن در اظهار کرد: ناهماهنگی‌ هایی در زنجیره فولاد در کشور وجود دارد؛ برخی واحدهای آهن آلات در کشور بسیار رشد کرده‌اند، برای مثال تعداد واحدهای آهن اسفنجی بیشتر از واحدهای گندله‌ سازی و واحدهای گندله‌ سازی افزون از واحدهای کنسانتره‌ سازی است.

در حال‌ حاضر با کمبود رو به‌ رو هستیم، این در حالی است که واحدها با تمام ظرفیت خود کار نمی‌ کنند. وی خاطر نشان کرد: در زنجیره اگر با کسری روبه‌رو هستیم به این دلیل است که کارخانه‌ های آهن اسفنجی احداث شده‌اند اما در کنار آن کارخانه گندله یا در کنار کارخانه گندله‌سازی، کنسانتره‌ سازی ایجاد نشده‌ اند و با پیش روی در این زنجیره هر بار با یک کمبودی رو به‌ رو هستیم.

حل مشکلات زنجیره آهن توسط تشکیل ستاد

وی با اشاره به اینکه ستاد زنجیره فولاد زمانی می‌ تواند برای حل مشکلات این زنجیره راه گشا باشد که مشکلات واحدها را بیابیم، گفت: مشکلات زنجیره آهن آلات در صورتی حل خواهد شد که هر واحد فولادسازی مشکل‌ یابی شده و برای تأمین مواد اولیه نیازش اقدام شود و کمبود موجود در این زمینه شناسایی شود.این تحلیلگر بازارهای بین‌ الملل سنگ‌ آهن در ادامه تاکید کرد: هرچند ما در تولید آهن اسفنجی در دنیا صاحب مقام نخست است، اما باید باور کرد که در گندله‌ سازی با کمبود روبه‌رو هستیم.

اما اگر قرار باشد کارخانه‌ های گندله‌ سازی جدید وارد مدار شوند پس از آن با کمبود کنسانتره رو به‌ رو خواهیم بود. از این‌ رو دولت باید جلوی صادرات را بگیرد. وی به این سؤال که آیا در آینده با کمبود سنگ آهن روبه‌ رو نخواهیم بود، بیان کرد: البته ممکن است با کمبود روبه‌ رو باشیم، چرا که هرچند تولید ما افزایش یافته باشد، اما تولید سنگ‌ آهن دانه‏ای افت داشته است. ما در سال 92 به میزان ۱۰ میلیون تن تولید داشتیم. بخش خصوصی کشور بصورت دانه‌بندی تولید کرد و به علت افت نرخ دو سال بعد از آن بیشتر معادن بسته شدند که اگر این اتفاق نمی‌ افتاد تولید محصول دانه بندی شده دو برابر بالا رفته است.

جایگاه فناوریهای نوین در ستاد زنجیره آهن آلات

تشکیل ستاد تا چه اندازه به حل اشکالات چرخه کمک خواهد نمود و آیا در این ستاد جایگاهی هم برای فناوریهای نوین در نظر گرفته شده است؟ در پاسخ گفت: بخش‌ های خصوصی به‌ ویژه شرکت‌ های بزرگ که در زمینه‌ ها و چرخه های گوناگون آهن آلات در سال‌ های گذشته سرمایه‌گذاری کرده‌ اند ، می‌ توانند در این زمینه بسیار پیشرو باشند.

در ادامه تاکید شد: انتظار داریم همین اتفاق در تمامی چرخه آهن آلات در کل کشور رخ داده و به‌ طور یقین بخش‌ های قدرتمند با همفکری می‌ توانند به کمک هم آمده که اگر مشکلی در زمینه تامین مواد برخی بخش‌ ها وجود دارد، بر طرف شده و همین امر سبب می‌شود تا خلأ تعادلی که در زنجیره فولاد که با آن روبه‌رو هستیم را برطرف کنیم.

در ادامه همچنین باید یادآور شد: همچنین شرکت‌ ها قطعاً در زمینه ایجاد فناوری‌ های نو توجه خاص داشته و امید داریم شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه باشیم و این قسمت ار چرخه (آهن اسفنجی) که بازبینی شده است به زنجیره‌ های دیگر نیز منتقل کند و بومی‌سازی در تمام این چرخه به وقوع بپیوندد. با حمایت از فناوری و توسعه سطح بومی‌ سازی در صنعت آهن آلات با فناوری پرد شکسته و امیدواریم که شرکت‌ های دولتی و بخش خصوصی خواستار باشند که در سایر چرخه های آهن و حتی زنجیره فلزات غیر آهنی هم ورود پیدا کرده و بومی‌ سازی فناوریهای نو را جزو اولویت‌ های کاری خود قرار داده و از نتایج حاصل از بومی‌ سازی نفع ببرند.

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید
بارگذاری مجدد