نکاتی قابل تامل از بازار خرید آهن آلات ایران و جهان روز 13 آبان ماه

2 سال پیش1172بازدید0دیدگاه0امتیاز (0 رای)
نکاتی قابل تامل از بازار خرید آهن آلات ایران و جهان روز 13 آبان ماه

افزایش فاصله قیمت میلگرد و شمش مشکل اصلی بازار داخلی خرید آهن آلات کشور

خرید آهن آلات در بازار داخلی کشور طی روزهای اخیر نوساناتی را تجربه کرده است که این نوسانات نشان داده است که هر زمان اختلاف مابین قیمت میلگرد و شمش بیشتر و یا کم تر از میزان طبیعی آن در بازار خرید آهن آلات داخلی کشور شود، این موضوع سریعا سبب پاسخی از سوی تولیدکنندگان این دو محصول روبرو خواهد شد.

این در حالی است که برای مثال در روزهای پایانی هفته گذشته شاهد کاهش قیمت شمش القایی در بازار ایران بوده ایم به طوری که قیمت شمش القایی طی هفته گذشته حدودا به میزان 5 درصد کاهش یافته است. در مقابل در حوزه میلگرد آجدار این محصول در برابر کاهش قیمت مقاومت کرده است.

این مقاومت در مجموع طی روزهای اخیر سبب افزایش قیمت شمش گردیده است که این موضوع بدون در نظر گرفتن میزان تقاضای موثر در بازار بوده است. هم چنین روز گذشته در بازار خرید آهن آلات افزایش قیمت شمش حدودا به میزان 18 تومان مشاهده گردیده است.

بدون در نظر گرفتن تعادل قیمت در این دو حوزه، آن چه در بازار خرید آهن آلات روز گذشته بسیار مشهود بوده است افت شدید میزان تقاضا در بازار بوده است. به گفته منابع خبری علت رکود بازار خرید آهن آلات طی روزهای اخیر مراسم اربعین و سفر تعدادی زیادی از زائران به کربلا می باشد.

به گفته فعالان بازار پس از تمام شدن مراسم اربعین، روند بازار خرید آهن آلات بهبود خواهد یافت. هم چنین با توجه به روند رو به افت بازار جهانی خرید آهن آلات که سبب عرضه شدن شمش شبه دولتی ها در بازار بورس با قیمت های مناسب گردیده است می توان روند بازار را پیش بینی کرد. این امر مهم ترین عامل تاثیرگذار بر قیمت شمش القایی می باشد و سبب نوسانات در بازار شمش داخلی نیز می گردد.

قیمت آهن آلات اصفهان

تحلیل بازار خرید آهن آلات جهانی و تاثیر آن بر بازار داخلی

خرید آهن آلات در بازار جهانی طی روزهای اخیر با مشکل عرضه اضافی مواجه گردیده است به طوری که افزایش قیمت خرید آهن آلات و تلاش کشور چین برای کاهش میزان ظرفیت تولید این محصولات هنوز نتوانسته از نگرانی های موجود در این بازار بکاهد.

مسئولین کارخانجات تولید آهن آلات در بازار جهانی عقیده دارند که مازاد عرضه در بازارهای جهانی سبب به خطر افتادن بازار خرید آهن آلات خواهد شد. برخی اقدامات صورت گرفته برای جلوگیری از افزایش محصولات وارداتی به برخی از کشورها نیز هم چنان نتوانسته سبب رفع این مشکل گردد.

مدیر یکی از بزرگترین کارخانجات تولید فولاد در کشور آمریکا نیز بیان کرده که وضعیت افزایش میزان عرضه و عدم تعادل مابین عرضه و تقاضا در حال حاضر در بازار خرید آهن آلات سبب نگرانی گشته است. این موضوع سبب می گردد که میزان صادرات این محصولات به طور قابل ملاحظه ای افزایش یافته و در برخی از موارد نیز شاهد صادرات غیرقانونی در برخی کشورها باشیم.

مازاد عرضه آهن آلات مشکل اصلی بازار فولاد جهانی

این در حالی است که برخی از کشورها قیمت خرید آهن آلات صادراتی خود را کاهش داده تا میزان صادرات محصولات خود را افزایش دهند. این مشکل طی سال های اخیر نیز در بازار وجود داشته. به گفته منابع خبری زمانی که کارخانجات میزان تولید محصولات خود را کاهش می دهند به این معنا است که از مواد خام به صورت غیر کارآمد استفاده کرده و تولیدکنندگان این محصولات ناچار می شوند قیمت خرید آهن آلات تولیدی خود را کاهش دهند تا بتوانند محصولات خود را به فروش برسانند و هزینه های تولید محصولات خود را به این وسیله کاهش دهند.

طی دو سال گذشته افت شدید قیمت آهن آلات در بازار جهانی سبب افزایش میزان صادرات این محصولات از سوی کشور چین شده بود. در آن زمان سوالاتی نسبت به آینده بازار خرید آهن آلات در جهان مطرح گردید. پس از آن کشورهای واقع در اروپا و آمریکا به این وضعیت اعتراض کرده و برای واردات آهن آلات با قیمت ارزان تر تعرفه هایی را تعیین کردند.

پس از آن شرایط بازار خرید آهن آلات بهبود یافته است و میزان سود برخی از شرکت ها که فعالیت بالایی دارند در این زمینه افزایش یافته است. با این حال اکثر تولیدکنندگان آهن آلات هم چنان راجع به افزایش ظرفیت های تولید نگران می باشند. هم چنین مشکل بزرگ دیگری که در بازار خرید آهن آلات جهانی وجود دارد مسئله دامپینگ بوده که تهدید بزرگی برای صنعت فولاد کشور محسوب می شود.

بازار فولاد جهانی تحت تاثیر بازار داخلی کشور چین

افزایش میزان ظرفیت تولید تحت هیچ شرایطی به نفع بازار خرید آهن آلات نمی باشد. در این میان بیشترین انتقادها برای کشور چین بوده است چراکه دیگر کشورها عقیده دارند کشور چین سبب صادرات بیش از حد به مناطق مختلف گشته است. در حال حاضر اگرچه میزان خرید آهن آلات و صادرات کشور چین کاهش یافته است، برخی تمایل دارند این میزان کاهش بیشتری نیز یابد.

اکثر تولید آهن آلات جهان در کشور چین می باشد بنابراین مشکل مازاد ظرفیت تولید این محصولات ابتدا بایستی در کشور چین رفع گردد. نکته ای که حائز اهمیت است این است که ممکن است کاهش ظرفیت ها در کشور چین در اثر افزایش تولید این محصولات در سایر کشورها جبران گردد.

مدیر یکی از کارخانجات واقع در کشور هند بیان کرده است که قصد دارد ظرفیت تولید آهن آلات خود را به بیش از دو برابر تا سال 2030 میلادی برساند و این میزان را به حدود 300 میلیون تن تا این سال برساند. البته لازم است که میزان تولید آهن آلات در برخی از کشورها افزایش یابد چراکه زیرساخت ها در این کشورها به شدت در حال رشد می باشد. بنابراین بخش عمده نگرانی ها در بازار خرید آهن آلات جهانی هم اکنون افزایش ظرفیت مازاد تولید این محصولات می باشد.

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید