تاثیر بازار قراضه آهنی بر رونق بازار خرید آهن آلات

2 سال پیش1180بازدید0دیدگاه0امتیاز (0 رای)
تاثیر بازار قراضه آهنی بر رونق بازار خرید آهن آلات

تداوم آرامش در بازار خرید آهن آلات داخلی

طی چند روز اخیر قیمت آهن آلات در بازار داخلی ایران روند ثابتی را در پیش گرفته است. این در حالی است که ناهماهنگی میان تقاضا و عرضه سبب گردیده است که بازار خرید آهن آلات نوساناتی را تجربه کند. با این حال نمی توان گفت که روند غالب در بازار داخلی خرید آهن آلات به سمت افزایش قیمت قوی و یا کاهش قیمت گسترده حرکت خواهد کرد. هم چنین ثابت بودن قیمت شمش و هم چنین برودت هوا طی روزهای اخیر و هم چنین پیش بینی بارندگی طی روزهای اخیر و کاهش رونق در بازارهای جهانی و هم چنین ثبات نرخ دلار سبب شده است که آرامشی در بازار داخلی خرید آهن آلات دیده شود.

در برخی مبادی نیز تمایل به کاهش قیمت ها مشاهده می گردد ولی در برخی از کارخانجات نیز حتی شاهد رشد قیمت ها نیز بوده ایم. بنابراین در حال حاضر بازار خرید آهن آلات تقریبا در آرامش می باشد. شرایط در حال حاضر نشان دهنده این است که نوسانات در بازار کم بوده و رونق نیز در بازار خرید آهن آلات بسیار کاهش یافته است. این شرایط سبب شده است که ارزیابی نوسانات آینده در بازار بسیار مشکل باشد. با توجه به این که در روزهای پایانی سال به سر می بریم انتظار می رود که این آرامش طی روزهای آتی نیز در بازار خرید آهن حکمفرما باشد.

با این حال نوسانات در بطن بازار همانند روزهای گذشته منطقی به نظر می رسد. با این وجود هم چنان می توان نشانه هایی از افزایش قیمت در بازار خرید آهن آلات را در روزهای جاری احساس کرد. این شرایط با در نظر گرفتن تمایل برخی از تولیدکنندگان به رشد حجم فروش خود سبب خواهد شد که رقابت در قیمت های خرید آهن آلات هم چنان تداوم یابد.

تحلیل بازار بورس کالا طی روز گذشته

یعنی در حال حاضر در بازار برای برخی اقلام افزایش قیمت و برای برخی کاهش قیمت مشاهده شده است در حالی که برای سایزهای مختلف نیز متفاوت می باشد. روز گذشته در بازار بورس کالا نیز معاملات مهمی در زمینه ورق فولادی منعقد گردید و در حدود 180 هزار تن ورق از کارخانه فولاد مبارکه معامله شد. به جز عرضه ذکر شده قیمت های پایه برای سایر عرضه ها ذکر گردید. وضعیت موجود در بازار خرید آهن آلات را می توان مثبت تلقی کرد چراکه نشان دهنده این امر است که عرضه و تقاضا در بازار تقابل دارد.

هر چند که واردات قراضه آهن در بازار فولاد کشور ما در حال حاضر خیلی کم رنگ و ضعیف است، بطوریکه صرفنظر از برخی از فعالیت جزئی شنیده شده، تقریبا نزدیک به صفر دیده میشود اما به هر حال بنظر میرسد که روند این حوزه با بازارهای جهانی تا حدودی همسو شده بطوریکه امروز مجددا بنا بر گزارش نرخ باکس، حداقل در 9 مرکز خرید این کالا؛ شاهد سیگنالهای افزایشی بودیم؛ هفته گذشته این روند افزایشی تنها در دو روز پیاپی؛ قدری آرام گرفت و حتی در برخی مبادی هم کمی کاهش قیمت رصد شد.

بطوریکه شائبه احتمال عقب‌نشینی را در ذهن تقویت می نمود؛ اما تنها پس از یک استراحت دو روزه، مجددا و با وجود بازار کم فروغ لایه های بالایی مثل بازار شمش و مقاطع طویل فولادی؛ امروز بطور جدی تری به روند افزایشی خود ادامه داد؛ بطوریکه متوسط نرخ این کالا با احتساب مالیات ارزش افزوده و طرحهای تشویقی خرید مثل پرداخت قسمتی از کرایه حمل و پاداش؛ میرود تا مرز 1500 تومان را لمس نماید و این در حالی است که این قیمت تنها در کمتر از 5 ماه پیش نرخ متوسط میلگرد آجدار بود.

تاثیر بازار قراضه آهن بر آهن آلات

آنچه که روشن است با توجه به اختلاف قیمت متوسط بین حوزه شمش القایی و قراضه آهن، که تقریبا در کمینه خود قرار دارد (حدود 450 تومان به ازای هر کیلو)؛ مادامی که در سمت قراضه آهن کمبود منابع یا مازاد تقاضا وجود داشته باشد، حتی با وجود تقاضاهای کم فروغ در سمت محصولات نهایی یا نیمه نهایی در بازار داخلی؛ نمیتوان انتظار عقب‌نشینی قیمتها را داشت چرا که در حال حاضر شالوده قیمتهای بازار داخلی محصولات مشتق از این این کالا؛ شامل شمش القایی و یا مقاطع طویل فولادی را بطور مستقیم و یا غیر مستقیم؛ قراضه آهن تشکیل داده و بطور حتم بالا بودن نرخ این کالای ویژه و کمبود منابع آن اجازه کاهش قیمت بیش از این را نخواهد داد.

چه بسا اگر به هر بهانه ای افزایش تقاضا در سمت لایه های بالاتر حادث گردد؛ نابرابری بین عرضه و تقاضای قراضه آهن با شدتی تصاعدی خود را نشان خواهد داد؛ اما فعلا بنا بر تغییرات فصلی و خبرهای مبتنی بر سامانه های سرد و بارشی در روزهای آتی؛ و نهایتا به دلیل افت بیش از پیش تقاضای داخلی مقاطع طویل فولادی، انتظار رونق و افزایش پایدار تقاضای محصول نهایی در بازار کنونی خیلی ضعیف و غیر محتمل بنظر میرسد.

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید