تراز کاهش قیمت آهن آلات دو غول بزرگ ایران و هند در هفته جاری

2 سال پیش1375بازدید0دیدگاه0امتیاز (0 رای)
تراز کاهش قیمت آهن آلات دو غول بزرگ ایران و هند در هفته جاری

نوسانات قیمت آهن آلات بازار ایران

نوسان قیمت آهن آلات در طی هفته جاری یکی از موارد مهمی بود که رخ داد، دلیل این نوسان‌ آهن آلات را باید در موضوعات مختلفی جست‌وجو کرد که در این رابطه یکی از مهم‌ترین موارد را باید در « در بحث کاهش قیمت آهن آلات به علت مقرن بودن با ایام اربعین » دید.

به گزارش مرکزآهن، این در حالی است که پیشنهادهای قیمت ورق رنگی و میلگرد صادراتی ایران به دلیل تضعیف بازار داخلی آهن آلات ایران تا میانه هفته روندی کاهشی به خود گرفت، اما در دو روزقبل این مسیر تا حدودی تقویت شد. همچنین قیمت‌های سنگ‌ آهن درایران هم در مقایسه با هفته قبل از آن نوسان چندانی نداشت، این در حالی است که بهای زغال‌سنگ با افت مواجه شد.

بهای سنگ‌آهن وارداتی به ایران طی هفته پیش بین 60 تا 61 دلار سی اف آر باقی ماند که این ثبات بها برای سنگ‌آهن وارداتی ایران در حالی به وقوع پیوست که سطح معامله ها هم بسیار محدود گزارش شده است. بهای سنگ‌آهن مرغوب ایران همچنان 3 دلار در هر تن بالاتر بود.تقاضا برای زغال‌سنگ به علت کاهش تولید در قالب برنامه دولت برای کم شدن آلایندگی کارخانه‌ها در مدت هفته قبل با افت مواجه شد.

قیمت‌های داخلی آهن آلات درفولاد مبارکه هم بعد از افزایش قیمت میلگرد در آغاز هفته، در ادامه روند کاهشی به خود گرفت، به‌طوری‌که قیمت آهن آلات آخرین پیشنهادها در «کرمان » در تحویل درب کارخانه با احتساب 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده 2350 تومان بود. قیمت‌های ورق داخلی ایران هم به علت کاهش خرید در حال افت است و در بازارهای صادراتی هم خریداران با توجه به نوسانات بازارآهن آلات ایران کمی برای خرید مردد هستند. از سوی دیگر پیشنهادهای قبلی برای ورق رنگی صادراتی ۵۴۰ تا ۵۴۵ دلار در هر تن بود اما در حال حاضر اغلب آهن آلات سازان ایرانی قیمت ۵۵۰ تا ۵۵۵ دلار در هر تن را مطرح می‌کنند و قیمت‌های ورق گالوانیزه صادراتی هم ۵۸۵ تا ۵۹۵ دلار در هر تن فوب است.

قیمت آهن آلات اصفهان

پیشنهادهای چینی‌ها برای آهن آلات صادراتی ایران هم در محدوده ۵۲۵ دلار در هر تن است، این در حالی است که برآورد شده با توجه به پایان فصل پاییز در انتهای ماه جاری و بهبود فعالیت‌ها در بخش ساخت و ساز جنوب شرق ایران، تقاضا برای آهن آلات ایران افزایش یابد. همچنین، تقویت قیمت‌ های آهن آلات در بازار داخلی می‌تواند به بهبود قیمت‌های صادراتی در آینده‌ای نزدیک کمک کند.

شروع کم رمق بازارهای ایران

بازارهای آهن آلات اما در ابتدای هفته با رمق کمتری کار خود را آغاز کردند، به‌طوری‌که سنگ‌آهن تا ساعت ۲ عصر روز دوشنبه توانست به میزان 20 درصد رشد قیمت داشته باشد و به میزان هر تن، ۴۶۴ یوان چین معامله شود، کک نیز با 9 درصد رشد به ۱۷۹۸ یوآن چین در هر تن افزایش پیدا کرد و زغال‌سنگ نیز۲۶ رشد قیمت را ثبت کرد. بهای میلگرد و ورق رنگی ایران دربازار جنوب خاورمیانه هم 150 و 165 درهم افزایش یافتند. این در حالی است که همچنان تا 19 آبان و زمان اعلام قطعی کاهش ظرفیت‌ها بعلت اربعین زمان باقی است، از همین رو فعالان بازارآهن آلات انتظار دارند نوسانات همچنان در هفته آینده مشخص شود.

در طرف مقابل در کنارایران بررسی بازار هند نیز حائز اهمیت است. هند به‌عنوان یکی از رقیبان اصلی ایران در حوزه آهن آلات خصوصا طی سال‌های گذشته به شمار می‌رود؛ در این رابطه کیوان جعفری کارشناس بین‌المللی سنگ‌آهن و آهن آلات به «مرکزآهن» گفت: بر اساس آمار گمرک هند، انتظار می‌رود صادرات آهن آلات هند از جمله آهن آلات نیمه نهایی و نهایی در سال مالی ۲۰۱۷ به ۱۴ میلیون تن برسد. هند ممکن است که شاهد رشد چشمگیر ۸۰ درصدی در صادرات آهن آلات باشد، چون صادرات آهن آلات آن در سال مالی ۲۰۱۶ بالغ بر ۷ میلیون و ۸۸۰ هزار تن بود. این در حالی است که تا ماه جولای هند ۸ میلیون و ۴۳۰ هزار تن آهن آلات صادر کرده بود که ۵ میلیون و ۹۱۰ هزار تن ورق، ۳۹۰ هزار تن آن میلگرد و ۲ میلیون و ۱۳۰ هزار تن آهن آلات نیمه نهایی بود.

طهرانی این پیش‌بینی را در شرایطی مطرح می‌کند که احتمال می‌دهد صادرات ورق هند در سال ۲۰۱۷ به ۲ میلیون تن برسد؛ وی در ارتباط با صادرات ورق هند می‌گوید: این کشور در ۹ ماهه اول سال یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن ورق صادر کرده بود. جعفری طهرانی در ادامه اما نپال را اصلی‌ترین وارد‌کننده ورق هند معرفی کرده و ادامه : سهم این کشور از صادرات ورق هند ۴۵ درصد است. این در حالی است که افت صادرات ایران ، افزایش قیمت‌های جهانی آهن آلات و تمایلات زیاد در بازارآهن آلات، صادرات آهن آلات هند را افزایش داده است. از سویی صادرات ورق هند در ماه جولای به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای رشد ۹۵ درصدی داشت و به ۷۸۰ هزار تن رسید؛ درحالی که در جولای سال قبل ۴۰۰ هزار تن بود. با این وجود صادرات ورق هند در ماه جولای نسبت به ژوئن امسال ۴۴ درصد افت داشته است.

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید
بارگذاری مجدد