ارزیابی قیمت آهن آلات هفته دوم آذرماه

1 سال پیش1265بازدید0دیدگاه0امتیاز (0 رای)
ارزیابی قیمت آهن آلات هفته دوم آذرماه

نوسانات قیمت میلگرد طی هفته گذشته

قیمت آهن آلات طی هفته گذشته در بازار جهانی نوساناتی را در بخش میلگرد تجربه کرده است. بهای میلگرد صادراتی ترکیه هفته قبل حدود 5 دلار رشد داشته 526 تا 536 دلار هر تن فوب شد البته خریدارها همچون یک هفته قبل در بیشتر از 511 دلار هر تن فوب حاضر به معامله نبودند. در بازار داخلی ترکیه نیز نرخ از 525 دلار دو هفته قبل به 548 تا 561 دلار هر تن درب انبار رسید. میلگرد صادراتی چین حدود 531 دلار هر تن فوب بود. میلگرد صادراتی سی آی اس نیز در 511 دلار هر تن فوب در ثبات بود.

در شمال اروپا نرخ میلگرد حدود 558 یورو  هر تن درب کارخانه بود که تا 8 یورو رشد داشت. در بازار امریکا نیز میلگرد 561 دلار هر شورت تن درب کارخانه و در ثبات بود.

قیمت آهن آلات در بازار ایران

هم چنین قیمت آهن در این بخش در بازار ایران نیز شاهد تغییراتی بوده است. نرخ میلگرد هفته گذشته نزولی بود میانگین نرخ محصولات ذوب آهن سایز 15 تا 25 اول هفته 22900 ریال بود که تا آخر هفته به 22800 ریال رسید. روهینا هفته را با متوسط نرخ 21900 ریال شروع کرد ولی از روز شنبه تخفیف ها را بالا برد و تا آخر هفته با 400 ریال کاهش بست. قیمت آهن آلات در بخش تیرآهن نیز نوسان پاندولی داشت متوسط روز شنبه برای سایز 14 تا 18 هر کیلو 27060 ریال بود روز یکشنبه به 27168 ریال رسید ولی تا روز چهارشنبه به نرخ شنبه برگشت.

به طور کلی قیمت آهن آلات در بخش مقاطع راکد بوده است. بازار مقاطع به تعطیلات خورده است و هیچ جنب و جوشی در ان نیست این روند برای هفته آینده هم قابل پیش بینی است زلزله کرمانشاه و به دنبال آن کرمان دل و دماغ کار کردن را گرفته است همین شرایط باعث شده تا رکود در کل چرخه تولید میلگرد دیده شود در نتیجه کاهش تولید شمش و جمع آوری قراضه حاصل آن است. در هفته های آینده بازار هزینه این سکوت را پرداخت خواهد کرد به ویژه آنکه آخرین فصل سال معمولاً زمان مصرف مانده بودجه عمرانی است که امسال تقریباً به صفر رسیده است.

شاید در رهگذران امیدی به تحرک بازار در بخش قیمت آهن آلات باشد. گفتگوی تلویزیونی رئیس جمهور نقطه امیدوارکننده ای برای اکثر دست اندرکاران نداشت گویا اینکه انتظار هم نمی رفت چرا که یک دوره را همه با ایشان تجربه کرده اند و قرار نیست در دوره دوم کاری صورت پذیرد، این دولت هرچیزی را که به دست می آورد یارانه میدهد و برای مخارج جاری خود از مالیات می گیرد، نتیجه این روند در کشورهای دیگر بخصوص امریکای لاتین دیده شده است.

نوسانات قیمت ورق طی هفته گذشته

قیمت آهن آلات در بخش ورق نیز تغییراتی داشته است. ورق گرم صادراتی چین هفته گذشته را در 561 تا 576 دلار هر تن فوب به پایان برد ولی فعالیت زیادی نداشت چون بها سایر رقبا رقابتی تر است. ولی در بازار داخلی این کشور بها ورق تا 6 دلار رشد داشته است. ورق گرم صادراتی سی آی اس در 521 تا 531 دلار هر تن فوب ثبات داشت ولی خریدارها به دنبال تخفیف بیشتر بودند.

در بازار داخلی ترکیه ورق گرم 551 تا 561 دلار هر تن درب کارخانه بود و ثبات داشت. ارائه کننده ها سعی داشتند از دادن تخفیف های بزرگ اجتناب کنند. البته خریدارها اغلب به دنبال 546 دلار هر تن درب کارخانه هستند. ورق گرم صادراتی ترکیه 561 تا 566 دلار هر تن فوب است در حالی که هفته قبل 556 تا 559 دلار بود. در بازار واردات ورق در ترکیه نیز ورق گرم سی آی اس 536 تا 541  دلار هر تن سی اف آر شنیده شد.

در بازار شمال اروپا ورق گرم هفته گذشته را در 531 یورو هر تن درب کارخانه به پایان برد که حدود 2 یورو افت داشت. از طرفی در بازار داخلی امریکا ورق گرم تا 9 دلار بالا رفته 630 دلار هر شورت تن درب کارخانه شد.

ارزیابی ورق در بازار ایران

نرخ ورق گرم ضخامت 2 میلیمتر رول در انزلی روز شنبه 2940 تومان بود ولی روند نزولی از همان روز شنبه شروع شد و تا آخر هفته به 2910 تومان رسید بعضی واسطه ها تا 2900 تومان هم صحبت میکردند در حالیکه روند خرید این کالا کمی کند شده ولی هنوز برای واردکننده مقرون به صرفه است، احتمال افزایش نرخ این کالا در خارج از ایران به علت پایان سال میلادی زیاد است ولی این رونق فصلی است میانگین نرخ ورق گرم ضخامت 2.5 تا 15 میلیمتر در طول هفته ثابت ماند و از 25360 ریال تکان نخورد با اینکه درخواست ضخامت 3 میلیمتر به علت ساخت کانکس برای زلزله زده ها به شدت افزایش یافته ولی نرخ آنهم تغییر جدی نداشت.

بازار آرام و بدون درخواست بود، آنچنان که پیش بینی میشد روند نزولی ضخامت های 15 میلیمتر به بالا محصول اکسین و کاویان ادامه یافت. محصولات کاویان با 200 ریال کاهش قیمت از مبنای 23450 ریال روبرو شد ورق های اکسین روز شنبه به طور میانگین 24270 ریال عرضه میشد که تا اخر هفته 300 ریال افت کرد. دلیل کاهش نرخ بالا بودن ارائه و تعداد زیاد ارائه کننده هاست که در رقابت با یکدیگر روند نزولی را از هفته قبل از آذر شروع کرده بودند.

ورق سرد بازار بی رونقی داشت نرخ ها تا 30 تومان هر کیلو کاهش یافت نرخ فعلی برای واردات با بها های فروش در بازار تطابق ندارد بخصوص برای ضخامت های 60/0 میلیمتر و کمتر ولی کمبود درخواست بازار را با رکود همراه کرده است این رکود در هفته پیش رو بیشتر خواهد شد. ورق گالوانیزه تغییر محسوسی نداست، بازار این کالا مدتهاست بدون نوسان باقیمانده است ارائه آن با درخواست تقریباً برابر است در حالیکه حجم تولید کاهش یافته و کمتر شده است.

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید
بارگذاری مجدد