احتمال صعود ایران به رتبه دوازدهم تولید آهن آلات جهان

6 سال پیش1135بازدید0دیدگاه0امتیاز (0 رای)
احتمال صعود ایران به رتبه دوازدهم تولید آهن آلات جهان

ایران دوازدهمین تولیدکنندۀ آهن در بازار جهانی

در حالی ایران در ماه سپتامبر به ردۀ 14 تولیدکنندگان جهانی آهن صعود کرد که در ۹ مــاه نخســت ســـال ۲۰۱۷ (از ابتدای دیماه ۹۵ تا پایان شهریور ۹۶) تولید آهن خام در گروه فـــولاد مبــارکه (شرکت فولادمبارکه، مجتمع آهن سبا و آهن هرمزگان) به ۶ میلیون و 121 هزارتن رسید که نسبت به مــدت مشــابه ســال قبل (۵ میلیون و 336 هزارتن) 16 درصد رشد را نشان می دهد.

بنابر اعلام انجمن جهانی آهن ، تولید آهن ایران در ۹ ماه نخست سال ۲۰۱۷ به 17 میلیون و 234 هزارتن رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته (۱۳ میلیون و 211هزارتن) ۲۲.۹ درصد رشد داشته است. به گفته منابع خبری، ایران در ماه سپتامبر ۲ میلیون و ۲۳۰ هزار تن آهن تولید کرده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته (یک میلیون و 589 هزار تن) ۴/۴۰ درصد رشد داشته است.

هم چنین ، ایران در میان ۶۶ کشور تولیدکننده آهن که ۹۹ درصد آهن جهان را تولید میکنند، در ماه سپتامبر در جایگاه دهم قرارگرفته و در ۹ ماه نخست امسال دوازدهمین کشور بزرگ تولیدکننده فولاد در جهان بوده است. بر اساس آمارهای جهانی آهن ، در ماه سپتامبر چین با تولید حدود 73 میلیون تن، ژاپن با 9 میلیون و 650 هزارتن و هند 9میلیون و 250 هزار تن در جایگاههای اول تا سوم قرار دارند.

بازار آهن در دست کشور بزرگ و پرجمعیت چین و برزیل

شروع افت توانایی تولید آهن در کشور چین در روز سپری شده در حالی ایجاد شد که همزمان با آن واقعه بازارهای فیوچرز بسیار بهتر ظاهر شدند و در ادامه معاملات آهسته تر شدند . به نقل استیل پدیا، در ادامه مسئولهای هبی اعلام نمودند که این استان در نظر کاهش ظرفیت سالانه به دویست میلیون تن ظرفیت تولید، بین سال‌های 2018 تا 20، به میزان بیست میلیون تن از ظرفیت فولاد را کم کردند.

میلگرد پس از رسیدن به افزایش حدود سه درصدی در هر روز ، قیمت حالا به آرامی در روندی رو به پایین حرکت نموده. ورق گرم هم که در معاملات روز قبل به رشد حدود دو درصدی رسیده بود، اگرچه با نزدیکی به آخر کار روز قبل، رشد یک درصدی را نشان می داد .

این موارد در حالی رخ داده است که به نظر می‌رسد خریدهای هفته قبل باعث شد تا آهنسازان با حجم زیادی از موجودی برخورد نموده و فعلا دست از خرید کشیدند تا سیاست های کاهش ظرفیت را بیشتر نشان دهند. آنها به دنبال کاهش تولید آهن هستند و ظرفیت تولید آهن افت پیدا خواهد کرد.

همچنین کاهش متقاضی آهن چین در پی کاهش تولید آهن رخ داده به دلیل این که چین با هدف کاهش آلودگی محدودیت‌ های تولید خود را منتشر کرده است. این تصمیم بر آهنسازان مناطق هبی، شانشی، شاندونگ و هنان تاثیر خواهد گذاشت و در مدت زمان گفته شده متقاضی آهن کاهش می‌یابد. در بین این مناطق هبی بیشترین آسیب را خواهد دید.

سمت و سوی خروجی بیلت در برزیل

سمت و سوی بیلت این کشور در این چند هفته به بلا رفته و رکورد زده؛ این موضوع که کشور مربوطه دومین صادرکننده در این زمینه بوده، غیر قابل انکار است همچنین در اکتبر حدود 890000 تن صادر کرده که بالاترین در این سال بوده است.

صادرات محصولات نیمه نهایی برزیل در ماه نهم سال 2017 ، پانصد و سی هزار تن و در اکتبر سال گذشته 480000 تن بود. آمارها نشان می‌دهد در ۱۰ ماه امسال هم این کشور در مجموع شش میلیون و سیصد هزار تن بیلت صادر کرده که در مقایسه با صادرات پنج میلیون و شصت هزار تنی مدت مشابه سال گذشته رشد حدود بیست وپنج درصدی داشت. صادرات بیلت برزیل در سال گذشته بالغ بر شش میلیون و دویست و پنجاه هزار تن دو سال گذشته هم حدود شش میلیون و نهصد هزار تن گزارش شده است.

افزایش تقاضا برای خرید فولاد در بازار جهانی

با توجه به افزایش تقاضای آهن در سطح جهانی، تولید آهن خام برزیل در سال گذشته به سی میلیون و دویست و ده هزار تن رسید و در سال جاری هم تولید بیست و پنج میلیون و پانصد هزار تن گزارش شده است. در اکتبر امسال آمریکا با واردات دویست و شصت هزار تن بیلت از برزیل سهم بیست و نه درصدی از کل صادرات داشت. ترکیه و آلمان دیگر واردکنندگان بزرگ بیلت از برزیل بودند که در ماه اکتبر به ترتیب دویست و ده هزار تن و نود هزار تن بیلت از این کشور وارد کردند.

عمده صادرات بیلت برزیل از بندر «ویتوریا» با صادرات چهارصد و بیست هزار تن، «ریودو ژانیرو» با دویست و سی هزار تن و «پکم» با دویست و ده هزار تن بود.«ویتوریا» با چهل و دو درصد از صادرات بیلت برزیل، رتبه نخست را در اکتبر داشت. در سال جاری هم اصلی‌ترین کشورهای مقصد صادرات نیز آمریکا با دو میلیون و صد و چهل هزار تن، مکزیک پانصد و شصت هزار تن، ترکیه با پانصد و سی هزار تن، آلمان با چهارصد و هفتاد هزار تن و آرژانتین با چهارصد و سی هزار تن بود.

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید
بارگذاری مجدد