بازتاب کنفرانس فولاد و معدن ایران در رسانه های بین المللی

6 سال پیش880بازدید0دیدگاه0امتیاز (0 رای)
بازتاب کنفرانس فولاد و معدن ایران در رسانه های بین المللی

گزارش کنفرانس فولاد و معدن ایران

سخنان وزیر صمت ( صنعت، معدن، تجارت ) و دیگر مقامات ارشد بخش صنعت کشور مورد توجه رسانه تخصصی آهن آلات و مواد اولیه هند، استیل مینت قرار گرفته است. این رسانه تیتری با مضمون " 10 نکته قابل توجه از کنفرانس فولاد و معدن ایران" در سایت خود منتشر نموده است.

نکته اولی که این خبرگزاری به آن توجه نموده طرح مساله عدم قیمت گذاری دستوری توسط دولت در زنجیره آهن آلات می باشد که به گفته موذن زاده مشاور معاول اول رئیس جمهور به صلاح صنعت آهن آلات کشور نبوده و وزارت صنعت بایستی این امر را متوقف نماید. استیل مینت به نقل از موذن زاده می نویسد:"تکلیف قیمت گذاری ها بایستی به بورس کالا واگذار شود".

این رسانه تخصصی در بخش دیگری از مقاله خود صحبتهای مصطفی موذن زاده را اینطور بیان می نماید که گره زدن کل زنجیره آهن آلات کشور به یک محصول خاص به نام شمش فولاد خوزستان توجیه منطقی نداشته و هر کدام محصولات این زنجیره از طبیعت و رفتار خاصی برخوردار هستند.

همچنین استیل مینت از قول محمد شریعتمداری می نویسد: "ورود دولت به مسئله قیمت گذاری ها نتیجه ی عملکرد ضعیف تشکل های غیر دولتی در حوزه صنعت و خصوصا فولاد و مواد معدنی می باشد"

عدم حمایت از انجمن آهن آلات

علیرغم این سخنان وزیر صمت، برخی فعالان در گفتگو با این رسانه از عدم حمایت از انجمن های حوزه آهن آلات مثل انجمن پیشین صادرکنندگان آهن آلات ایران گله داشته اند. همچنین، از انجمن تولیدکنندگان آهن آلات ایران که تصمیمات تاثیر گذاری در صنعت آهن آلات ایران می گیرد به عنوان انجمنی نامتوازن در چینش هیئت مدیره، دارای تفکرات بنگاهی و بسته در مقابل افکار نو، یاد کرده اند.

این موسسه تحلیلی به نقل از  شریعتمداری می نویسد که در حال حاضر تنها فرمول موجود در صنعت آهن آلات ایران مصوبه محاسبه قیمت آهن اسفنجی بر اساس 50 درصد بهای شمش فولاد خوزستان می باشد. است. شریعتمداری همچنین ابراز نگرانی خود را از عدم توسعه ناوگان ریلی ابراز نمود و اظهار کرد تلفات جاده ای زیاد ایران حاصل همین مسئله است.

قیمت آهن آلات

استیل مینت در گزارش بخش دیگری از کنفرانس از سخنان مهدی کرباسیان مدیر عامل ایمیدرو می نویسد: "صادرات توانست صنعت آهن آلات ایران را از بحران خارج ساخته و نام فولاد ایران را در دنیا طنین انداز کند". کرباسیان می گوید: "برخی تعبیر اشتباهی از خام فروشی دارند و پس از انجام فرآیندی روی یک ماده در کشور دیگر نباید از صادرات آن تعبیر خام فروشی داشت".

افزایش ظرفیت بخش خصوصی کشورها

رسانه هندی همچنان از دعوت ایمیدرو از چند شرکت خارجی برای اکتشافات معدنی خبر داده است. این در حالیست که در آخرین همکاری دولت ایران با یک شرکت بین المللی، طرف خارجی تحت فشار سعودی ها به راحتی از توافقنامه حاصل شده خارج شد

این وبسایت تحلیلی در ادامه می نویسد ظرفیت بخش خصوصی کشورها در بهره گیری از ظرفیت ها جهت جذب همکاری های خارجی به مراتب بیشتر است. اول اینکه بخش خصوصی دارای محدودیت های کمتری نسبت بدنه های دولتی بوده و می تواند آسان تر و آزادانه تر عمل نماید. از طرفی بخش خصوصی قادر است تا روند مذاکرات خود را در سطوح محرمانه تر از دولت حفظ نموده و تکنولوژی های موثرتری را برای بومی سازی مدنظر قرار دهد. کرباسیان در بخش دیگری از سخنان خود ادغام واحد های تولیدی در صنعت فولاد و معادن ایران را از الویت های این سازمان برشمرد.

در کل، این رسانه سخنان مقامات ارشد کشور در این کنفرانس را حائز اهمیت دانسته اما مسائلی از قبیل لزوم توسعه بنادر ایران، خصوصا بندر چابهار، لزوم کاهش بروکراسی در مناسبات اداری میان سازمانها، افزایش کیفیت فولاد تولیدی کشور، بازاریابی موثر جهت نیل به بازارهای جدید و تسهیل سرمایه گذاری خارجی درون ایران را نیز جزء مواردی عنوان نموده که جای خالی آنها در تصمیمات صنعت فولاد ایران احساس می شود

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید