وقتی که با یک امضا می توان کل بازار فولاد کشور را زیر و رو کرد

2 سال پیش1180بازدید0دیدگاه0امتیاز (0 رای)
وقتی که با یک امضا می توان کل بازار فولاد کشور را زیر و رو کرد

بازار آهن آلات مستعد اشتعال...

در حالی خبر ممنوعیت افزایش قیمت های کالایی تا پایان خردادماه 97 در بورس کالا بر فضای رسانه ای روزهای پایانی سال مستولی گردیده که خبرهای آن سوی مرزها حاکی از افزایش فزاینده قیمت محصولات فولادی از جمله قیمت لوله فولادی به دلیل تنش های ایجاد شده از سمت آمریکا دارد.

آن چه که در خصوص علت چون و چرایی افزایش قیمت آهن آلات از جمله قیمت لوله آهنی منطقه CIS توسط برخی از کارشناسان گفته شده و یا در گزارشات تخصصی دیده می  شود؛ با توجه به اینکه آمریکا تا پیش از این یکی از صادرکنندگان عمده قراضه آهن در بازارهای بین‌المللی بوده است.

با توجه به تغییر رویکرد در روند صادراتی این کشور و انتظار کاهش صادرات این کالا در روزهای آتی؛ علی رغم انتظار و پیشبینی مازاد عرضه محصولات میانی در بازارهای بین‌المللی؛ ترس از محدودیت ‌های دسترسی به مواد اولیه و به خصوص قراضه آهن در بازارهای بین‌المللی موجب گردیده تا برخی از تولیدکنندگان منطقه مثل ترکیه، متاثر از این محدودیت دسترسی به مواد اولیه، اقدام به افزایش قیمت های محصولات میانی مثل افزایش قیمت شمش و اسلب در محدوده 3 تا حدود 5 درصد نمایند.

در این شرایط؛ آهن اسفنجی یا DRI به عنوان یکی دیگر از مواد اصلی و مورد نیاز تولید محصولات میانی مثل شمش و اسلب؛ به طور طبیعی و متأثر از التهابات بازار قراضه آهن، مورد اقبال واقع خواهد شد که این موضوع برای بازار صادراتی ایران در خصوص این کالا؛ که در حال حاضر به عنوان دومین تولیدکننده بزرگ دنیا در خصوص آهن اسفنجی شناخته می ‌شود؛ یک وضعیت ویژه محسوب می گردد.

مهار بازار آهن آلات با مصوبه کنترلی دولت

به گفته گزارشگر فولاد بازار شب عید داخلی فولاد کشور که ممکن بود در دقیقه 90 و متاثر از این افزایش قیمت آهن آلات از جمله قیمت لوله فلزی به یک سونامی قابل توجه تبدیل گردد؛ با مصوبه کنترلی دولت مهار شد به طوری که علی رغم التهابات موجود در بازارهای صادراتی هدف ایران؛ شاهد بازاری آرام و بدون تلاطم در داخل کشور هستیم.

قیمت لوله گالوانیزه

از طرفی با توجه به روند کاهشی سنگ آهن؛ حتی تا زیر 70 دلار به ازای هر تن؛ خیلی نمی توان به پایداری این سطوح از قیمت محصولات فولادی از جمله قیمت لوله گالوانیزه دلخوش بود به طوری که به نظر می رسد هنوز برای قضاوت سمت و سوی و میزان مقاومت قیمت های نائل شده فعلی کمی زود باشد.

اما پس از سپری شدن تعطیلات نوروزی و همزمان با نزدیک شدن به مهلت مقرر شده در بخشنامه ممانعت از افزایش قیمت های داخلی؛ احتمال بروز سونامی مقارن با روزهای پایانی اردیبهشت، در صورت حفظ و یا افزایش سطوح قیمتهای بین‌المللی کنونی، و با توجه به اخبار منتشر شده؛ محتمل تر دیده می شود، مگر اینکه شاهد دستور العمل دیگری در وقت مقتضی باشیم.

ثبات قیمت لوله فولادی در روزهای پایانی سال

بازار فولاد در روزهای جاری برای به پایان رسیدن معاملات و فرا رسیدن روزهای تعطیلات روزشماری میکند. در هفته جاری به طور کلی شاهد روند نزولی قیمت محصولات فولادی بوده ایم و این نوسان در قیمت انواع لوله از جمله قیمت لوله داربستی و قیمت لوله مبلی نیز مشاهده گردید. این نوسانات در بازار نشان دهنده این امر است که بازار فولاد از دوران رونق فاصله یافته است.

البته مشاهده شده است که این روند در تمامی کارخانجات فراگیر نشده است و بسیاری از آن ها نسبت به کاهش قیمت های پیشنهادی خود ممانعت کرده اند. در حال حاضر فعالان بازار نیز تمایل چندانی به خرید از خود نشان نداده اند و در روزهای پایانی سال ترجیح می دهند حساب های خود را تسویه کرده و معامله جدیدی را منعقد نکنند. با این حال میل به کاهش قیمت ها به صورت واضح در بازار این محصولات از جمله قیمت لوله استیل و لوله گاز توکار سپاهان مشاهده شده است. بنابراین به نظر نمی رسد که بازار به این زودی به روزهای پر رونق قبلی خود بازگردد و باید در انتظار رکود بیشتر بازار طی روزهای آتی باشیم.

در هر صورت مادامی که پای امضاء و دستور دولتی وسط باشد، بی گمان هرگونه رایزنی و پیشبینی در خصوص سمت سوی آتی بازار داخلی به واسطه ارتباط این بازار با بازارهای بین‌المللی و یا حتی نوسانات نرخ دلار مردود بنظر میرسد.

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید
بارگذاری مجدد