برتری ها و مشکلات صنعت صادرات آهن آلات

2 سال پیش1465بازدید0دیدگاه0امتیاز (0 رای)
برتری ها و مشکلات صنعت صادرات آهن آلات

برتری ها و مشکلات صادراتی آهن آلات ایران چیست

ارزان بودن محصولات آهن آلات ایران باعث شد تا درخواست برای این محصولات در بازار جهانی با سرعت زیادی رشد کند اما هنوز محدودیت‌های بانکی بزرگترین مسئله فعالان بازارهای بین المللی است.

سیاست ایران برای ارائه شمش های آهن آلات با بهایی پایین تر از متوسط بها بازار باعث شده است تا درخواست برای آنها در بازارهای جهانی افزایش یابد. به گزارش متال بولتن در نیمه اول سال ۱۳۹۶ صادرات شمش های تولید ایران با ۲۵ درصد افزایش نسبت به زمان قبل از ان به مرز 1.7میلیون تن رسید. صادرات آهن آلات نیمه آماده در همین محدوده زمانی دو برابر حجم صادرات شمش بود  که ارزآوری زیادی برای  اقتصاد ایران داشت.

اما به  نظر می رسد فعالان صنعت فولاد ایران وسیاستگذاران در این بخش  به این موفقیت راضی نیستند و قصد بالابردن حجم صادرات را دارند. پیش بینی می شود تا انتهای سال ۱۳۹۶ ایران بالغ بر 5.4 میلیون تن فولاد نیمه آماده به بازار جهانی صادر کند که 2.2 میلیون تن بیش از میزان صادرات در نیمه نخست امسال خواهد بود.

در صورت تحقق این پیش بینی تا انتهای سال جاری صادرات آهن آلات نیمه آماده از ایران نسبت به سال ۱۳۹۵ با افزایش 43 درصدی همراه خواهد بود. ایران در سال گذشته 3.75 میلیون تن فولاد نیمه آماده صادر کرد. طبق طرح اعلام شده توسط فعالان صنعت فولاد ایران صادرات شمش های آهن آلات تولید ایران ۶۰ تا ۷۰ درصد مجموع صادرات فولاد نیمه اماده از این کشور خواهد بود.

محصولات آهن آلات ایران به کجا صادر می شود

در نیمه اول سال ۱۳۹۶ محصولات آهن آلات ایران به  کشورهای خاورمیانه، شمال افریقا، آسیا، اروپا و حتی تعدادی از کشورهای  قاره امریکا صادر شده است. ایران در نیمه اول امسال ۷۵۰ هزار تن شمش فولاد به کشورهای آسیایی صادر کرد ولی انتظار می رود در سال آینده صادرات این کشور به چین رشد کند.

سایت متال بولتن نوشت: فعالان صنعت آهن آلات ایران نسبت به چینی‌ها از برتری گاز ارزان و سنگ آهن ارزان برخوردار هستند. ایران می تواند در صادرات شمش های آهن آلات به چین هم حضور فعال داشته باشد و از این جهت برتری اقتصادی زیادی برای ایران به همراه خواهد داشت.

اما اصلی ترین مشکل فعالان صنعت آهن آلات ایران برای صادرات محصولاتشان محدویت‌های بانکی است. این محدودیت‌ها می تواند خرید و فروش  خارجی را برای آهن آلات ایران سخت کند و به همین دلیل بازاریابی و مبادلات را سخت کند.

 برتری محصولات آهن آلات ایران چیست؟

متال بولتن اصلی ترین برتری محصولات فولادی ایران را  قیمت کم ان نسبت به دیگر محصولات در بازارهای بین المللی می‌داند. بررسی ها نشان می دهد متوسط بها هر تن شمش آهن آلات صادراتی ایران نسبت به محصولات کشورهای خاورمیانه و کشورهای مشترک المنافع به خصوص روسیه بین ۴۰ تا ۵۰ دلار ارزان تر است.

به همین دلیل است که خریداران زیادی دارد. بها هر تن از شمش های فولاد یکی از محموله های فولاد ایران که اوایل ماه نوامبر به تایلند صادر شده بود برابر با 485 دلاربود که هزینه فاینانس و بیمه این محموله بین 26 تا 31 دلار به ازای هر تن بود. در همین زمان محموله های فولادی از کشور روسیه با قیمت ۵۰۰ دلار به ازای هر تن به آسیای جنوب شرقی صادر شده بود.

 بنابراین ایران می تواند از این برتری خود در بازار استفاده کند ولی باید در نظر داشته باشد که اگر بها را بیش از حد کاهش دهد و فضای رقابتی در بازار را بر هم بزند ممکن است با مقابله فعالان جهانی بازار فولاد روبرو شود. همانگونه که در ماههای اخیر بها پایین محصولات فولاد ایران و افزایش زیاد صادرات فولاد ایران به اروپا باعث شده بود تا آهن سازان این منطقه اعتراض کنند و خواستار وضع تعرفه های وارداتی و محدودیت واردات محصولات ایران شوند. طرحی که بالاخره به تصویب کمیسیون اروپا رسید و اجرا شد.

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید