نوسانات ارزی اخیر و تاثیر آن بر بازار محصولات پوشش سوله

2 سال پیش1096بازدید0دیدگاه0امتیاز (0 رای)
نوسانات ارزی اخیر و تاثیر آن بر بازار محصولات پوشش سوله

نوسانات ارزی اخیر و تاثیرات آن بر قیمت رابیتس

شوک مربوط به نوسانات نرخ ارز در ایران همیشه در همه بخش ها خصوصا بخش پوشش سوله و قیمت رابیتس تاثیر داشته و دارد. عواملی مانند عدم تعدیل قیمت ارز متناسب با تورم و نرخ بهره که از اصلی‌ترین عوامل تاثیر گذار بر قیمت رابیتس است بر رشد و یا کاهش نرخ این محصول موثر است.

اما هیزم تاثیر گزاری این عوامل بر قیمت رابیتس نیازمند جرقه هایی نیز هست تا آن را به یک شوک و نوسان مورد قبول تبدیل کند. حال آن که چنین اتفاقی مدت ها طول می کشد تا اتفاق بیفتد و به خاطر همین است که نرخ محصولات پوشش سوله خصوصا قیمت رابیتس در اکثر مواقع ثابت اعلام می شود؛ این جرقه همان حمایت های فراموش شده ای است که در صورت اجرایی شدن می‌تواند یک پدیده‌ ی اقتصادی مهم را در این زمینه رقم می زند.

بحران بدهی‌ های مربوط به کارخانه های تولیدی در ابتدای دهه ۷۰ تا کنون و تحریم ‌های بین ‌المللی در گذشته موجب بروز جرقه های روند کاهشی و یا ثابت قیمت رابیتس شدند. اگرچه هنوز هم به خاطر ثابت ماندن رابیتس نمی‌توان وضعیت فعلی بازار این محصول را به عنوان دوره‌ای از شوک قلمداد کرد، اما با توجه به عوامل ایجاد کننده‌ تعادل‌ فعلی در بازار، می‌توان شرایط آتی بازار رابیتس را پیش بینی کرد.

آمارهای رسمی در این زمینه نشان دهنده آن است که از سال گذشته تا کنون تقاضای مشتریان برای خرید رابیتس در بازار چندان قوت نگرفته و همواره تقاضای بازار کمتر از میزان تولیدات کارخانه ها بوده است. علاوه ‌بر این، تولید این محصول نیز در طی این دوران افزایشی نبوده است. به عبارت دیگر از نیمه دوم سال گذشته تا کنون، بازار رابیتس توسط دو منبع تقاضای ضعیف و هزینه های بالای تولید، تحت ‌فشار بوده است.

انتظارات برای بازار رابیتس

این قضیه باعث شد که پس از انتخابات، رابیتس با روند ثابت مواجه شود. همچنین هر چند که ثابت ماندن قیمت رابیتس بهتر از به وجود آمدن یک روند کاهشی بود و به ‌نوعی برای بسیاری از فعالان بازار امری طبیعی جلوه می کرد اما انتظار می رفت که تا اواسط دی ‌بهمن ماه سال جاری روند ثابت قیمت رابیتس متوقف شود و همین طور هم شد. با درست از آب در آمدن پیش بینی ها، قیمت رابیتس اکثر کارخانه در نیمه بهمن به تاسی از رشد نرخ ارز افزایش پیدا کرد. هرچند که این روند افزایشی بسیار کوتاه و زود گذر بود اما برای مدت اندکی تولید کنندگان را خشنود کرد.

این در حالی بود که در هفته ابتدایی بهمن ‌ماه امسال، کارشناسان منتظر یک جهش نرخی بودند اما اولین نشانه از افزایش قیمت رابیتس در اواسط این ماه و پس از گذشت ماه ‌ها بروز کرد. در حال حاضر کارشناسان و تحلیل گران بخش داخلی بر این باورند که قیمت رابیتس با روند ثابت خود همچنان قابلیت تداوم تا پایان سال را دارد.

اما در حقیقت افزایش نرخ دلار به تنهایی موجب رشد قیمت رابیتس نشد بلکه با بی‌ثباتی ناشی از تداوم برجام و پس از آن نوساناتی در نرخ ارز جرقه لازم برای یک نوسان نسبتا چشمگیر، مهیا شد و روند افزایشی قیمت ارز، تبدیل به پرشی غیر منتظره برای قیمت رابیتس شد. همچنین این مرحله از رشد قیمتی با ورود تقاضای احتیاطی به بازار و با انگیزه حفظ دارایی همراه بوده است.

در بازار هیجان‌ زده رابیتس که ناشی از فشار تقاضای احتیاطی به وجود آمده است، این عرضه نیست که قیمت رابیتس را مشخص می‌کند. بلکه در این حالت عرضه کاملا با کشش همراه است و قیمت رابیتس هم تابع رفتار مشتریان در رابطه با میزان تقاضای آنان می باشد.

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید