هماهنگی عرضه و تقاضا عامل اصلی ثبات قیمت آهن آلات

1 سال پیش969بازدید0دیدگاه5امتیاز (1 رای)
هماهنگی عرضه و تقاضا عامل اصلی ثبات قیمت آهن آلات

تحلیل قیمت آهن آلات طی هفته جاری

همزمان با کاهش میزان تقاضا و قیمت آهن آلات در بازار جهانی و همچنین افت تقاضای برای خرید آهن آلات در بازار داخلی از یک طرف و از طرف دیگر فشارهای وارده از سوی وزارت صمت برروی تولیدکنندگان آهن آلات شبه دولتی شمش برای تلاش برای تامین بازار شمش داخلی صورت گرفته است؛ سبب شده است که در زمان با عرضه شمش در بازار داخلی آهن آلات؛ عرضه کنندگان شمش القایی برخلاف متوقف نشدن روند صعودی قیمت قراضه آهنی، به علت محدود بودن منابع قراضه آهنی، فرصتی برای زیاد کردن قیمت ها و جبران کردن روند صعودی قیمت قراضه آهنی را در محصولات پایانی خود پیدا نمی کنند.

افزایش قیمت قراضه آهنی به میزان 100 تومان به طور میانگین قیمت قراضه آهنی در دوره آبان ماه تا امروز، به طور همزمان از حاشیه سود آنها کاهش داده است. از سوی دیگر همان طور که در مقایسه متوسط قیمت آهن آلات دیده می شود، اختلاف قیمت بین شمش و میلگرد آجدار در حال حاضر تقریبا 415 تومان در طول چهار ماه گذشته بوده است که این اختلاف بی سابقه بوده است.

بدون در نظر گرفتن تغییرات قیمت آهن آلات در بازار جهانی؛ روند مدیریت میزان عرضه در بازار داخلی تا چه میزانی خواهد توانست در تعادل برقرار کردن قیمت آهن آلات در بازار داخلی تاثیرگذار باشد. این در حالی است که چنانچه میزان عرضه شمش عرضه کنندگان شبه دولتی در بازار آهن آلات داخل کشور هم چون روزهای اوج گرفتن بازار داخلی در مدت زمان ماه های تیر تا شهریور؛ دوباره به روند نامنظم باز خواهد گشت؛ مطمینا با زیاد شدن زمان عدم عرضه شمش قوسی؛ منابع ناکافی قراضه آهنی در بازار داخلی قادر به تامین نیاز کامل بازار داخلی را ندارد و یقینا بازار داخلی شمش، برخلاف کاهش تقاضا، مجددا درگیر تنش خواهد شد.

کاهش میزان تقاضا خرید آهن آلات

طبق آمار منتشر شده، آنچه واضح است؛ مجموع تولید اسلب و شمش عرضه کنندگان کلان و خرد بازار داخلی بر میزان تقاضا، افزایش زیادی دارد. این در حالی است که بازار صادراتی ایران طی روزهای اخیر رونق زیادی یافته و به یک صادر کننده موثر در حوزه آهن آلات در جهان تبدیل شده است. این مسئله که به چه علتی در زمان های خاص با افزایش قیمت آهن آلات در بازار داخلی مواجه می گردیم به میزان عرضه داخلی وابسته می باشد.

هر زمان که میزان عرضه در بازار داخلی کم بوده و مجموع میزان تقاضا بر میزان عرضه افزایش پیدا کند، رقابتی ناسالم و هیجان انگیز در بازار بورس کالا رخ داده و شاهد افزایش قیمت آهن آلات می باشیم. از هنگامی که میزان عرضه شمش با تقاضای کل در بازار داخلی برابر شود، از میزان رقابت هیجان انگیز در بازار داخلی کاسته می شود و قیمت آهن آلات به طرف قیمت های منطقی تر شدن کشیده می شود.

مشاهده می شود که مسئله عرضه شمش در بازار داخلی و در نیمه سال دوم بسیار پررنگ بوده و البته بی رونقی بازارهای جهانی، سبب بهبود این مساله گشته است. با این حال در رابطه با مسئله ورق سیاه به ضخامت 3 میلی متر، موضوع تنظیم تقاضا و عرضه هم چنان با مشکلاتی همراه بوده است. این در حالی است که متاسفانه رقابت زیاد در رابطه با ورق سیاه هم چنان در بازار آهن آلات داخلی دیده می شود و هنوز حل نشده است. هم چنین اکثر صنعت های مرتبط با ورق سیاه درگیر نوسانات قیمتی شده اند و یا به زودی درگیر خواهند شد. این صنعت ها شامل صنایع خودروسازی داخلی تا لوازم خانگی و غیره می باشد.

انتظار افزایش تقاضا در بازار آهن آلات

معاملات صورت گرفته در بازار آهن آلات طی هفته جاری در حالی پایان یافت که قیمت آهن آلات در اکثر معاملات ثابت اعلام شد. این در حالی است که در بازار بورس کالا رشد نسبی مشاهده گردید. هم چنین طی هفته گذشته بازار آهن آلات در بخش تیرآهن و میلگرد و ورق فولادی بسیار آرام بوده و همان طور که مشاهده کردیم این شرایط به مدت دو هفته قبل از آن نیز ادامه داشته است.

علت ثبات در بازار آهن آلات ایران رکود در بازار و هم چنین شرایط اقتصادی می باشد که این موضوع نیز به سال های گذشته مربوط می باشد. هم چنین از دیگر دلایل این موضوع نیز برودت هوا می باشد. در این فصل طبیعتا میزان تقاضا برای خرید آهن آلات کاهش می یابد  نمی توان انتظار داشت که میزان تقاضا افزایش یابد. هم چنین به گفته منابع خبری افزایش قیمت مسکن و تحریک میزان تقاضا روی میزان تقاضا برای خرید آهن آلات تاثیرگذار بوده است ولی با توجه به فصل سرما این تاثیر آن چنان زیاد نبوده است.

می توان امیدوار بود که با پایان رسیدن فصل زمستان بازار آهن آلات رونق خواهد یافت. با این حال حدود 90 درصد از معاملات و پروژه ها در فصل زمستان تعطیل خواهند شد که نشانه خوبی برای بازار آهن آلات نمی باشد. این در حالی است که بازار آزاد خرید آهن آلات در رکود بوده ولی بازار بورس کالا با افزایش قیمت همراه بوده است. طی هفته جاری حدودا 211701 تن انواع آهن آلات عرضه گردید.

تعداد معاملات صورت گرفته به میزان 211591 تن گزارش شده است. قیمت ورق گرم طی هفته جاری در بازار بورس کالا افزایش یافته و به میزان 25986 ریال رسید که این قیمت غیر قابل قبول بوده و سبب تعطیل شدن بازارهایی می گردد که از این محصول استفاده می کنند.

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید
بارگذاری مجدد