چند نکته مهم در بازار مقاطع فولادی طی روزهای جاری

2 ماه پیش1259بازدید0دیدگاه0امتیاز (0 رای)
چند نکته مهم در بازار مقاطع فولادی طی روزهای جاری

گزارش مختصری از بازار نیمه تعطیل هفته گذشته در خصوص مقاطع طویل فولادی

فعالیت بازار هفته گذشته به گفته گزارشگر فولاد با ثبات نسبی در حوزه مقاطع طویل فولادی از جمله قیمت تیرآهن در جریان بود. شاخص نرخ قراضه آهن هم امروز بنا بر گزارش نرخ باکس حدود 20 تومان افزایش قیمت را به ثبت رساند؛ چند نکته مهم اما در بازار روز گذشته پررنگ تر از روزهای گذشته دیده میشود :

1)کاهش حدود 200 الی 250 تومانی دلار نسبت به اوج 5 هزار تومانی آن با تمهیدات دولت و بازگشت مجددا آرامش به بازار ارز و تاثیر آن بر بازار کالایی

2)پیشنهاد قیمت های به مراتب پایین تر از مبادی در برخی از بنگاههای تهران برای مثال برای قیمت تیرآهن شنیده شد که دلیل اصلی آن همانند سناریوهای تکراری گذشته؛ مربوط به حاشیه سود بالا می باشد که طی خریدهای اوایل هفته توسط برخی از خریداران انباری صورت گرفته است، که همین موضوع در کنار ثبات بازار ارز، بحث شرایط آب و هوایی و ترس از تغییر رنگ زود هنگام کالای انباری؛ گپ حداقل 80 الی 100 تومانی نرخ شمش القایی به نسبت شاخص قراضه آهن؛ از جمله عواملی هستند که صرفنظر از سمت و سوی قیمتهای اعلامی، بحث فروش و جذب تقاضا در این سطوح قیمتی را مشکل می نمایند.

تاثیر بازار شمش بر قیمت تیرآهن و سایر محصولات فولادی

3)در آخرین رصد صورت گرفته در خصوص قیمتهای انواع شمش در بازار داخلی؛ شاخص متوسط شمش القایی حدود 2225 تومان در بازه 2200 تا 2250 تومان و نرخ شمش قوس نیز در بازه قیمتی 2260 تا 2280 یا متوسط 2270 تومان شنیده شده است؛ که این کاهش اختلاف نرخ ها بین دو حوزه قوس و القایی تقریبا نامتعارف بوده است.

به طوری که این موضوع در کنار سایر عوامل ذکر شده از جمله گپ 80 الی 100 تومانی شاخص کنونی شمش القایی نسبت به بازار قراضه آهن؛ توقف تقاضای موثر انباری؛ ریزش نرخ دلار و بازگشت آرامش به بازار ارز؛ به ریسک سرمایه‌گذاری در حوزه شمش القایی بیش از پیش افزوده و انگیزه خرید این کالا را در بین نوردکاران کاهش خواهد داد.

خرید تیرآهن اصفهان

4) بطوریکه دیده میشود و بنا بر تجربیات کسب شده و بر اساس شنیده هایی از برخی از مطلعین بازار؛ ورود شمش شبه دولتی به بازار از طریق بورس کالا بر خلاف ورود شمش حوزه خصوصی که چندی پیش معامله شد؛ تا پیش از این و بیشتر اوقات همراه با هماهنگی‌هایی است که از قبل بین خریداران و فروشندگان بصورت غیر رسمی صورت می گیرد و در واقع بورس کالا برای اینگونه معاملات اغلب اوقات (و البته نه همیشه) تنها نقش نمایشی و ثبت قانونی دارد، مسئله ای که در این میان باقی می ماند بحث بستر سازی برای افزایش سطوح قیمتی بازار به جهت پذیرش خریدار برای قیمت های بالاتر و نزدیک به قیمتهای جهانی بر اساس نرخ دلار میباشد.

رصد قیمت تیرآهن کارخانجات مختلف

غافل از اینکه با نوسانات شدید و رفت و برگشتی بازار ارز و نقش پررنگ بخش خصوصی در جذب تقاضای داخلی به واسطه مانور قیمتی و عقب‌نشینی در مواقع مقتضی، اینگونه محاسبات و برنامه ریزی ها گاهی اوقات درست از آب در نمی آید.

بنابر رصدهای صورت گرفته در بازار آهن آلات طی هفته گذشته قیمت تیرآهن ذوب آهن به طور متوسط به میزان 28300 ریال برای سایزهای 18-14 گزارش شده بود. این در حالی است که قیمت این محصول در روزهای پایانی هفته گذشته به میزان 28767 ریال رسید. بنابراین مشاهده می شود که قیمت تیرآهن اصفهان طی هفته گذشته روند صعودی داشته است. بنابراین مشاهده شده است که قیمت تیرآهن پیشنهادی کارخانجات مختلف در روزهای پایانی هفته گذشته نسبت به روزهای ابتدایی حدودا به میزان 5 درصد افزایش یافته است.

به گفته منابع خبری غلت اصلی افزایش قیمت تیرآهن طی هفته گذشته روند صعودی قیت پایه این محصول در بورس کالا و افزایش نرخ پیشنهادی ذوب آهن اصفهان بوده است. این در حالی است که علت عمده افزایش نرخ میلگرد طی روزهای گذشته روند صعودی قیمت شمش بیان شده است. هم چنین باید تاثیر افزایش نرخ ارز را نیز بر قیمت محصولات فولادی در نظر گرفت به طوری که به گفته منابع خبری علت عمده افزایش قیمت محصولات فولادی از جمله قیمت تیرآهن و قیمت میلگرد طی هفته گذشته روند صعودی نرخ ارز بوده است.

با بررسی های صورت گرفته مشاهده شده است که این روند صعودی برای قیمت تیرآهن کرمانشاه و قیمت تیرآهن تبریز نیز مشاهده گردیده است.

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید
بارگذاری مجدد