آرامش در بازار آهن آلات حاکم شد...

2 سال پیش1268بازدید0دیدگاه0امتیاز (0 رای)
آرامش در بازار آهن آلات حاکم شد...

بررسی نوسانات قیمت آهن آلات اصفهان

در بازار اصفهان قیمت آهن آلات به طور کلی طی یک هفته ی گذشته ثابت بوده و یا افزایش پیدا کرده است. به طور مثال روند فروش محصولاتی مانند انواع ورق، میلگرد، تیر آهن و ... کارخانه هایی مانند ذوب آهن اصفهان، فولاد کویر کاشان و دیگر کارخانه های اصفهان، طی هفته ای که گذشت تغییرات خاصی نداشته است زیرا به طور کلی قیمت آهن آلات در حال حاضر ثابت است.

علاوه بر این، بانک جهانی پیش بینی خود را در مورد نرخ رشد اقتصاد ایران اعلام کرد. طبق گزارشات رسیده نرخ رشد اقتصاد ایران در سال ٢٠١٨ در حدود ۴ درصد پیش بینی می شود که بخش مهمی از این پیشرفت ها مانند سال گذشته مربوط به رشد قیمت آهن آلات در بازار های داخلی خواهد بود. در سال ٢٠١٧ ایران این رشد اقتصادی را تا حد زیادی از طریق پیشرفت بازار آهن آلات اصفهان به دست آورد چرا که کارخانه ی فولاد مبارکه ی اصفهان نیمی از محصولات فولادی کشور را تامین می کند و ایران تقریبا در اکثر مواقع از واردات این مواد معاف است.

علاوه بر این، کارخانه ی ذوب آهن اصفهان نیز با صادرات تولیدات خود به برخی از کشور های خارجی مانند صادرات اخیر خود به انگلستان باعث رونق اقتصادی در این صنعت شده است. در کل کارخانه های اصفهان نقش بسیار مهمی را در بازار فولاد و به تبع آن، در رونق اقتصاد کشور ایفا می کنند. علاوه بر این، طبق بررسی های انجام شده، طی هفته ی گذشته تا کنون با افزایش قیمت قراضه، واردات آهن آلات به کشور نیز متوقف شد که این امر به خودی خود بر رشد اقتصادی سال ٢٠١٨ تاثیر گذار خواهد بود.

دلایل افزایش قیمت آهن آلات

طی ماه های گذشته یکی از منابع خبری از قول رییس سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان گزارش کرد: افزایش قیمت آهن آلات در بازار داخلی ایران، آن هم تا میزان ۴٠ درصد به هیچ وجه گران فروشی نیست. وی با اشاره به افزایش قیمت مواد اولیه طی گزارشات ارسالی خود به اداره ی تعزیرات تهران گفت: افزایش ۴٠ درصدی قیمت آهن آلات مصداق گران فروشی براورد نمی شود.

پیش بینی قیمت آهن آلات روزهای آینده

طبق توضیحات رییس این سازمان دلیل اصلی گران تر شدن قیمت فولاد افزایش مواد اولیه، الکترود گرافیتی، سنگ آهن، نرخ ارز و فروآلیاژ ها بوده است. اما با این وجود، چند هفته بعد، با افزایش مجدد قیمت آهن آلات تا نرخ ٧٠ درصد، محمد علی پورشیرازی کارشناس مسکن گفت: با بهانه تراشی های کارخانه ها، قیمت محصولات فولادی بازار داخلی ایران، طی سه ماه گذشته روند صعودی قابل توجهی داشته است. وی گفت: طبق نظر مدعیان، قیمت آهن آلات به دلیل توفق صادرات چین به ایران افزایش یافته است اما مسلم است که ٩٠ درصد تهیه ی این مواد جزو ظرفیت داخلی است و ما آنقدر ها هم وابسته به کشور های خارجی نیستیم.

بازار ساخت و ساز

در حال حاضر با افزایش قیمت آهن آلات، قیمت مصالح ساختمانی، یراق آلات و ... نیز در حال افزایش است و این به معنای احتمال رکود در بازار ساخت و ساز می باشد. اما نکته ی قابل توجه این است که قیمت آهن آلات در بازار ایران هنوز هم تا حدودی روند صعودی خود را حفظ کرده است. زیرا مواد اولیه هنوز هم در حال گران شدن است. وی همچنین گفت: با افزایش قیمت آهن آلات و به تبع آن، افزایش نرخ مسکن، خریداران تا حدودی قدرت خرید خود را از دست خواهند داد.

رییس سازمان نظام مهندسی استان خراسان رضوی نیز گفت: قیمت آهن آلات ساختمانی مانند تیر آهن و غیره ساخت و ساز کشور را دچار مشکل کرده است و مستقیما هم بر قیمت های ارائه شده در بازار مسکن نیز تاثیر می گذارد. وی می گوید: آهن آلات سبک وزن اغلب در ساخت و ساز ها کاربرد دارند و سازمان های ذیربط مانند سازمان نظام مهندسی باید در این جریانات دخالت کنند. یکی از کارشناسان نیز می گوید: شاغلان صنف آهن آلات طی یکی دو هفته ی گذشته ریزش داشته است که دو عامل رکود و مالیات بر ارزش افزوده در این زمینه تاثیر گذار بوده است.

پیش بینی افزایش قیمت آهن آلات در کشور

یکی از منابع خبری اعلام کرد که طی هشت ماه گذشته تا کنون، تولید آهن آلات ایران مرز ١۶ میلیون تن را گذرانده است. به طور مثال آهن اسفنجی نسبت به مدت مشابه سال قبل ٣ میلیون تن افزایش داشته است، بیلت تا ١.٣ میلیون تن افزایش یافته، و تولید ورق های پوشش دار و نبشی و ناودانی دو برابر شده است. کارشناسان پیش بینی می کنند که این روند حداقل تا یک ماه آینده ادامه داشته باشد و شاهد افزایش قیمت و افزایش تولید آهن آلات در کشور باشیم.

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید
بارگذاری مجدد