اختصاص عنوان بهترین تولید کننده آهن آلات اسفنجی به ایران

1 سال پیش1967بازدید0دیدگاه0امتیاز (0 رای)
اختصاص عنوان بهترین تولید کننده آهن آلات اسفنجی به ایران

ایران برترین تولید کننده آهن اسفنجی

قسمت تولید آهن آلات در بخش منا ابتدا درصد رشد اقتصادی کشورهای این منطقه را بیان کرد و گفت: طبق اطلاعات پیش‌بینی می‌شود درصد رشد تولید ناخالص داخلی ایران در این ناحیه ، امسال از دیگر کشورها بیشترباشد . کشور مصر پس از ایران بیشترین رشد تولید ناخالص را به خود اختصاص می دهد. انتظار می رود در آینده میانگین تولید ناخالص درکل منطقه منا به ۲/۱ درصد کاهش یابد.او عنوان کرد: درصد تمدن شهری که نشان دهنده مصرف آهن است، اغلب در خاورمیانه بیشتر از شمال افریقا است اما این رقم در 10 سال‌ گذشته  تغییر بسیاری داشته است. در این سال‌ها تولید آهن خاورمیانه نیز در قیاس با شمال افریقا بالاتر بوده است. او افزود: ۵/۱ میلیون تن از سرانه مصرف آهن آلات ناحیه منا که بالغ بر ۸۲ میلیون تن است را تولیدات بلند به خود اختصاص داده است. بالاترین استفاده کنندگان این محصولات کشورهای عضو شورای خلیج ‌فارس هستند که در راس آنها کشورترکیه و سپس ایران قرار دارد. درصورتی که استفاده از مقاطع طویل در کشورهایی هم چون عراق، لیبی، یمن و مصر، روبه کاهش است.

تولید آهن اسفنجی در ایران به عنوان  بزرگترین نشست بین‌المللی آهن و فولاد جهان است و امسال بالغ بر۴۷۰ شرکت‌کننده اصلی از ۱۰ کشور خارجی در این نشست حضور داشتند که بیش از ۱۶۰ نفر آنها غیرچینی بودند. هدف از اجرای این نشست، شناخت عرضه و تقاضا، چشم اندازی ازآینده بازار، سرمایه‌گذاری مالی و عملیاتی در چین بود.تحلیلگر بازارهای بین‌الملل تولید آهن و سنگ آهن در این نشست ، در سخنان خود به موضوعاتی از قبیل رسیدگی به اوضاع اقتصادی و بازار کالاهای فله‌ای، پیشرفت ثابت زنجیره ارزش صنعتی و افزایش آن و پروژه آینده ایران برای رسیدن به تولید کننده اصلی آهن آلات و مواد اولیه تولید فولاد در خاورمیانه پرداخت و درمورد ۴ مبحث تولید آهن در بخش منا، درخواست فولاد بخش منا، موارد تاثیر گذار بر تجارت آهن و برنامه صادرات آهن آلات ایران پیش برد.

قیمت آهن آلات,قیمت میلگرد

در زمینه تقاضای فولاد منطقه منا گفت: در سال گذشته درخواست فولاد در خاورمیانه نزدیک به ۵۳ میلیون تن و در شمال افریقا ۳۷ میلیون تن بوده است. انتظار میرود این تقاضا در امسال در خاورمیانه به حدود 54 میلیون تن و در شمال افریقا نزدیک به۴۰ میلیون تن برسد.وی افزود: پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۰ بالاترین تقاضای تولیدات آهن در منطقه منا را ترکیه وپس از آن ایران وسپس عربستان سعودی به خود اختصاص دهد. کشورهایی ازجمله امارات و عمان در رده های بعدی این دسته بندی قرار دارند.او موارد تاثیرگذار بر تجارت فولاد را نامبرد و گفت: ۳ عامل کاهش قیمت نفت، کاهش قیمت سنگ آهن و بازار چین بر تجارت آهن آلات  تاثیر به سزایی دارد و همه این عوامل بر روند کلی صنعت فولاد، اقتصاد، سهم بازار، رقابت‌پذیری و رشد تجارت فولاد تاثیر می‌گذارد.

برنامه صادرات فولاد ایران را این چنین شرح داد: قابل پیش‌بینی است میانگین مصرف آهن آلات ایران تا سال  ۱۴۰۴ بالغ بر ۳۴ میلیون تن باشد و تا پایان امسال حجم کنسانتره به حدود ۵۳ میلیون تن، حجم گندله حدود ۴۵ میلیون تن و حجم تولید آهن اسفنجی حدود ۳۰ میلیون تن برسد.او در بررسی صادرات فولاد ایران در آتی ادامه داد: عملی‌ترین درصد آهن آلات صادراتی ایران با نظر به سهم آن در بازار عدد ۱۱/۶ میلیون تن تا سال ۱۴۰۴ است. با توجه به تولید آهن ۲۰۰ تا ۲۲۰ میلیون تن کشور هند تا سال ۲۰۲۵ میلادی ، این کشور طرح صادرات نزدیک به ۵۰ تا ۶۰ میلیون تن دارد، درنتیجه صادرات بیش از ۱۲ تا ۱۵ میلیون تن تا سال ۱۴۰۴ برای ایران سخت خواهد بود.

او بیان کرد: در سال پیش ایران در رتبه چهاردهم در تولید آهن، نوزدهمین مصرف‌کننده و در رتبه بیستم در صادرات آهن آلات در جهان بود و با حجم تولید بیش از ۲۴ میلیون تن آهن اسفنجی،  برترین ارائه دهنده این محصول در سال 96 به حساب میرود. اقتصادهای جدید در منطقه، فرصت مناسبی برای صادرات آهن آلات ایران به وجود می‌آورد اما با وجود رقبا در میان تولیدکنندگان و صادرکنندگان، ایران مستلزم به داشتن برنامه دقیقی برای استفاده از توانایی هایش می باشد.سرمایه‌گذاری های زیرساختی درخاورمیانه، تقاضای تولید آهن آلات را بالابرده است. تقاضای فولاد از تحولاتی در منطقه مخصوصا در شورای همکاری خلیج‌فارس تاثیر می‌پذیرد و انتظار میبرود تا پایان امسال تقاضای فولاد در خاورمیانه به بیش از ۵۴ میلیون تن برسد.

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید
بارگذاری مجدد