عرضه شمش فولاد خوزستان مهندسی شده یا براساس واقعیات بازار؟

2 سال پیش1349بازدید0دیدگاه1امتیاز (1 رای)
عرضه شمش فولاد خوزستان مهندسی شده یا براساس واقعیات بازار؟

تحلیل عرضه امروز شمش فولاد خوزستان

این روزها شاهد عرضه های عجیب در بازار بورس می باشیم که به نظر می رسد به زودی بر روی قیمت میلگرد و سایر محصولات فولادی تاثیر داشته باشد.

ظاهرا مهره هاي پازل يكي يكي در حال جايگذاري اند و پس از عرضه 2000 تني  فولاد كاوه جنوب كه با يك قیمت جذاب ، تقاضاي نه چندان زياد و عدم ورود خريداران به رينگ رقابت به نظر سناريويي از پيش نوشته شده  بود و شهر فولاد در رابطه با آن هشدار داد ، با اعلام عرضه روز جاری شمش خوزستان اين سناريو تا حدود زيادي تكميل شد.

عرضه اي با تناژي بالاتر از معمول و با قيمتي در همان حدود ( قيمت پايه 2200 توماني شمش خوزستان در قياس با قيمت پايه شمش كاوه حدود 60 تومان بالاتر است كه اين عدد تقريبا همان هزينه حمل بالاتر شمش كاوه را پوشش خواهد داد)

از يك سو محتمل است كه فشارهاي وارده براي تثبيت قيمت دلار 4200 توماني و كاهش قيمت میلگرد و سایر محصولات فولادی باعث اين عرضه در اين قيمت شده كه اگر چنين باشد بزرگ ترين بازنده آن خود فولاد خوزستان خواهد بود چرا كه با توجه به حجم بالاي عرضه علي رغم قيمت پايين و بسيار جالب توجه، احتمالا معامله در قيمت پايه انجام و به نوعي اين سطوح قيمتي لا اقل در كوتاه مدت تثبيت خواهد شد!

تاثیر عرضه امروز بر قیمت روز میلگرد بازار داخلی

ضمن اين كه بازگشت پر حجم به بازار داخلي  ريسك از دست رفتن بخشي از تقاضا و بازار خارجي را در پي دارد با اين مخاطره نيز همراه است كه حجمي بيش از توان فعلي جذب نورد شده و به يك باره و در يك بازه زماني از ميزان تقاضاي داخاي براي شمش خوزستان نيز كاسته شود!

اگر هم احتمال بالا صحيح نباشد مي توان اين امر را متصور بود كه فروش صادراتي با نرخ دلار ثابت اعلام شده براي فولادسازان جذابيت ندارد و آن ها ترجيح مي دهند محصول خود را در همان محدوده قيمتي و البته اندكي بالاتر در بازار داخل عرضه كنند!

بايد منتظر ماند و نتيجه عرضه را ديد اما در صورت انجام معامله در قيمت پايه كه بسيار هم محتمل مي نمايد، احتمالا باز هم شاهد ايست يا برگشت قیمت میلگرد امروز در بازار خواهيم بود.

ضربه به صادرات آهن آلات هدیه به رقبای فرصت طلب است

عرضه شمش فولاد خوزستان امروز در حالی صورت می گیرد که قیمتی ۱۲۵ تومان کمتر از عرضه قبلی را در تابلو ثبت خواهد نمود. جالب این جاست که میزان این عرضه به حدی است که احتمال رقابت بر سر قیمت تقریبا صفر می باشد. از زمان اعلام مقررات ارزی بانک مرکزی، هیچ کدام از شرکت های تولیده آهن آلات اعلام فروش صادراتی ننموده اند.

قیمت روز میلگرد

به شکل خاص، دو شرکت فولاد کاوه و فولاد خوزستان هیچ مزایده شمش صادراتی برگزار نکرده و ذوب آهن نیز از انجام معاملات صادراتی خودداری می کند.

میزان بالای عرضه خوزستان در معاملات امروز حاوی یک پیام مهم است: صادرات تعطیل. زمانی که می توان در بازار داخل حتی به قیمت پایه سطح ۵۲۴ دلار را محقق نمود، چرا باید به قیمت صادراتی ۴۹۰ تا ۵۰۰ دلار  به ازای هر تن راضی شد؟

اما این شروع ماجراست. جدا از این که عرضه امروز احتمالا آغاز روند کاهشی قیمت شمش در بازار داخل است و با شروع ماه رمضان و افت تقاضا شرایط سخت تر نیز خواهد شد، تولیدکنندگان آهن آلات بایستی توجه داشته باشند که بازارهای صادراتی ساده محقق نشده اند و از دست رفتن آنها هزینه های زیادی برای آنها در بر خواهد داشت.

بررسی نقاط قوت و ضعف مصوبه بانک مرکزی

تولیدکنندگان آهن آلات مناطق دیگر منتظر یافتن خلا هایی در بازار هستند تا آن را سریعا با محصولات خود پر کنند. حال آن ها این فرصت را دارند که با افت عرضه از سوی ایران، قیمت روز میلگرد و سایر محصولات فولادی خود را در بازارهای صادراتی افزایش دهند.

افزایش هزینه صادرات برای صادرکنندگان نمونه کشور بر خلاف منویات رهبر معظم انقلاب می باشد، چرا که حمایت از کالای ایرانی به معنای ترویج تولیدات داخل در سایر کشورها نیز می باشد.

از سوی دیگر، اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات باعث تشویق واردات محصولاتی نظیر میلگرد خواهد شد که مشابه داخلی دارند. لذا بهتر است با کارشناسی بیشتر بر روی مصوبه ارزی بانک مرکزی، نقاط قوت تقویت و نقاط ضعف برطرف شوند تا حمایت از کالای ایرانی طبق فرمایش رهبری به نحو احسن محقق شود.

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید
بارگذاری مجدد