نگرانی های صنعت فولاد در رابطه با تصمیمات ترامپ

6 سال پیش1301بازدید0دیدگاه0امتیاز (0 رای)
نگرانی های صنعت فولاد در رابطه با تصمیمات ترامپ

نگرانی های صنعت آهن آلات جهان در رابطه با تصمیم ایالات متحده جدی تر شد

وزارت تجارت امریکا تنها چند روز مانده به پایان زمان بررسیهای بند ۲۳۲ مربوط به تاثیر قیمت فولاد بر امنیت ملی این کشور، نتایج تحقیقات خود را به رئیس جمهوری ایالات متحده تسلیم نمود و دونالد ترامپ تنها ۳ ماه فرصت دارد تا در این خصوص تصمیم گیری کند.

این وزارتخانه هیچگونه جزئیاتی از نتایج بررسی ها را تا کنون منتشر ننموده است. پس از اعلام تصمیم ترامپ، وزارت تجارت امریکا گزارشی از این بررسی ها را البته با حذف موارد موارد محرمانه و طبقه بندی شده در دسترس عموم قرار خواهد داد. مقامات این وزارتخانه اضافه نمودند که اگرچه هنوز جزئیاتی از این گزارش منتشر نشده است، اما انتظار می رود که نتایج با آنچه تولیدکنندگان آهن آلات داخلی درخواست نموده اند منطبق باشد.

این صحبت را باید زنگ خطری برای قیمت فولاد جهان دانست، چرا که تولیدکنندگان آهن آلات داخلی امریکا همواره خواهان تشدید تمهیدات برای جلوگیری از واردات آهن آلات به ایالات متحده بوده اند و همانطور که پیش تر اعلام شد، چنین حرکتی می تواند دنیا را با حجمی از آهن آلات مواجه سازد که به دنبال مقصد جدیدی برای صادر شدن می گردند.

تاثیر تصمیمات ترامپ بر قیمت فولاد

حال دونالد ترامپ با چالشی جدی روبروست. از طرفی وی در زمان مبارزه برای پیروزی در انتخابات همواره جلوگیری از واردات آهن آلات ارزان قیمت را به جامعه فولادسازی کشور وعده داده است. اما از سوی دیگر، صنایع پایین دستی آهن آلات این کشور پس از این تصمیم با مشکل تامین خوراک و افزایش شدید قیمت داخلی مواجه خواهند شد، چنانکه در هفته پیش مشاهده شد قیمت فولاد در امریکا تا ۴۰ دلار افزایش یافت.

علاوه بر آن، هرگونه تصمیم رادیکال در خصوص کاهش و یا توقف واردات فولاد به امریکا باعث خواهد شد تا کشورهای متضرر از چنین حرکتی دست به اقدامات تلافی جویانه زده و از واردات محصولات امریکایی مانند گندم به کشورهای خود جلوگیری نمایند.

نکته مهم دیگر اینکه بسیاری از کشتی هایی که به ایالات متحده آهن آلات حمل می نمودند در مسیر بازگشت خود محصولات امریکایی را با هزینه های پایین تر به دیگر کشورها انتقال می دادند. توقف و یا کاهش واردات فولاد به امریکا باعث افزایش هزینه های حمل توسط کشتیرانی ها شده و قابلیت رقابت تولیدکنندگان امریکایی را در قیاس با سایر رقبا در کشورهای دیگر تا حدود زیادی کاهش خواهد داد. این امر همچنین باعث خواهد شد تا شغلهای بسیاری در بنادر ایالات متحده از دست رفته و کشور را با حجم زیادی از بیکاری روبرو خواهد ساخت.

با تمام مضراتی که این تصمیم برای سایر صنایع ایالات متحده خواهد داشت، به نظر می رسد کابینه ترامپ در عملی ساختن این قانون جدی است. بایستی دید که آیا این صنایع لابی لازم برای منصرف کردن ترامپ را خواهند داشت یا خیر.

ادامه افت بازارهای آهن آلات چین

کاهش ناگهانی آخر وقت دیروز بهای کامودیتی ها در بازارهای آهن آلات چین به امروز نیز تعمیم یافت. در این میان، بهای میلگرد در ۱۶ شهر چین بین ۱۰ تا ۱۱۰ یوان افت نموده است.

معاملات میلگرد تحویل می در شانگهای امروز در محدوده ۳۷۹۰ یوان پایان یافت که افت شدید ۶۰ یوان را نشان می دهد. ورق گرم نیز با افت ۵۴ یوان به کانال ۳۸۳۰ یوان سقوط نمود. بهای سنگ آهن دالیان نیز با ۱۱/۵ یوان کاهش، اولین افت شدید خود را پس از هفته ها متحمل شد و فعالان بازار اعتقاد دارند که سنگ آهن وارد روند اصلاحی خود خواهد شد.

اما در بازار آهن آلات نقدی نیز امروز بهای بیلت تانگشان ۴۰ یوان کاهش یافت و کل افزایش هفته جاری را آفست نمود. بهای میلگرد تانگشان نیز پس از آنکه دیروز به محدوده ۴۱۱۶ یوان رسیده بود، امروز به کانال ۳۹۷۰ یوان وارد شد.

جو منفی بازار قیمت فولاد چین همچنان خودنمایی می نماید. در این هفته، موجودی محصولات ساختمانی شهرهای مهم چین به ۵/۱۶۱ میلیون تن رسیده که ۱۰/۵ درصد نسبت به هفته گذشته و برای پنجمین هفته متوالی افزایش یافته است.

از آنجا که تقاضای صنایع پایین دستی همچنان پایین بوده و صندوق ها همچنان از گسیل سرمایه های خود به بخش آهن آلات خودداری می کنند، انتظار می رود که این بازار در کوتاه مدت همچنان رو به تضعیف پیش رود.

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید
بارگذاری مجدد