بازخورد وضعیت تقاضا بازار مقاطع طویل در هفته جاری

2 سال پیش1103بازدید0دیدگاه0امتیاز (0 رای)
بازخورد وضعیت تقاضا بازار مقاطع طویل در هفته جاری

اندکی واکاوی در خصوص روند پیش روی بازار محصولات فولادی

به گفته منابع خبری تقاضا روز گذشته تعریفی نداشته و به طوری که از شنیده ها جمع بندی می شود؛ فروش رضایت بخش نبوده و علت اصلی این موضوع را جذاب نبودن قیمت محصولات فولادی از جمله قیمت پروفیل و قیمت قوطی و افزایش فزاینده آن طی ماه های اخیر و عدم پذیرش خریدار از این سطوح قیمت پروفیل آهن عنوان می کنند.

هم چنین برخی دیگر این سناریو را مضاف بر بحث التهاب آخر سال؛ تلاش برای زمینه سازی افزایش سطوح قیمت ها و فرش قرمز جهت ورود شمش قوس فولادساز مطرح در بورس کالا عنوان می نمایند؛ این که افزایش قیمت ها بی اعتنا به پذیرش تقاضای بازار در حال صعود است، مسئله غیر منتظره ای نیست و قطعا این زنجیره به خوبی از مقاومت حوزه خرید آگاهی کامل دارد؛ اما مسئله قابل تامل، سیاست خیز بلند رو به جلو و عقب ‌نشینی قدم به قدم فرسایشی قیمت پروفیل آهن است که در نهایت برآیند مثبت را برای این زنجیره به ارمغان خواهد آورد؛

به گفته گزارشگر فولاد اما موضوع اصلی و قابل تاملی که می بایست به دور از هرگونه هجمه های رسانه ای مورد توجه قرار گیرد؛ تفکر و پاسخ به مسائل زیر است که قطعا هر کسی با تجزیه و تحلیل پاسخ به این سوالات؛ خود به بهترین پاسخ ممکن خواهد رسید :

سوالات موجود در بازار محصولات فولادی

1) این وضعیت ملتهب آیا در بازار داخلی مقاطع طویل فولادی از جمله قیمت پروفیل آهن ، همیشه برقرار خواهد ماند و یا موجی شکل است  ؟

2) در صورتی که باور داشته باشیم بازار داخلی مقاطع با توجه به تقاضای فعلی موجی شکل یا سینوسی است؛ با فروکش نمودن التهابات، کف مقاومت قیمت محصولات فولادی از جمله قیمت پروفیل آهن کجاست ؟ و تا چه حد قیمت ها باز خواهد گشت ؟

قیمت پروفیل اصفهان

صرف نظر از تمامی تحلیل هایی که پیش از این صورت گرفته یا می گیرد؛ جواب سوال اول "اعتقاد به بازار موجی شکل مقاطع طویل فولادی در بازار داخلی" است و جواب سوال دوم "بازگشت قیمت محصولات فولادی از جمله قیمت پروفیل آهن در شرایط فروکش نمودن التهابات و ایستادن در مرز مقاومتی فاصله مشخص شاخص نرخ شمش القایی از شاخص نرخ قراضه آهن در بازار داخلی است".

در حال حاضر و با توجه به متوسط شاخص نرخ قراضه آهن و شمش القایی در بازار داخلی، متوسط نرخ شمش القایی حداقل حدود کیلویی 60 تومان حباب قیمتی دارد که در واقع همین افزایش قیمت امروزی است که حادث شده است؛ چه بسا در روزهای باقی مانده پایان سال و با توجه به شرایط خاص در این بازه زمانی این حباب قیمت محصولات فولادی از جمله قیمت پروفیل آهن به روند افزایشی خود ادامه دهد اما مسئله مهم اعتقاد به این موضوع است که کمینه شاخص نرخ شمش القایی سرانجام کجا خواهد ایستاد و سرانجام برنامه ‌ریزی برای سرمایه‌ گذاری بلند مدت در این حوزه، قطعا به نتیجه پاسخ به این دو سوال مرتبط خواهد بود.

پیش بینی قیمت محصولات فولادی و قیمت پروفیل آهن

روز گذشته همان طور كه قابل پيش بيني هم بود تقريبا تمام توليدكنندگان ميلگرد  قيمت هاي خود را بين 20 تا 40 تومان نسبت به آخرين قيمت هاي اعلامي هفته گذشته افزايش دادند. در اين بين بودند نوردكاراني كه مطابق معمول حدود يك ماه گذشته اعلام قيمت رسمي نداشتند؛ برخي نيز در طول روز اعلام قيمت دوم انجام دادند.

در مجموع روز گذشته ميانگين قيمت ميلگرد افزايش حدود 30 توماني را به ثبت رساند؛ از نقطه نظر كارشناسان به دلايل مختلف اين رشد قيمت طبيعي بوده و به احتمال زياد با يك فراز و فرود طي سه هفته آتي نيز ادامه خواهد داشت. دلايلي از قبيل رشد قيمت هاي جهاني به خصوص حوزه CIS  و تركيه ، افزايش قيمت مواد اوليه داخلي به خصوص قراضه، نزديك شدن به پايان سال و تقاضاي سفته بازي و... تاثیرگذار بوده است.

قیمت شمش نيز ديروز رشدي حدود 50 تا 60 توماني را به ثبت رساند كه مي تواند روزهای گذشته باز هم به عنوان اهرمي بر قيمت ميلگرد ، باعث ادامه رشد آن گردد. امروز همچنين ميلگرد 10 كرمان و سبد ميلگرد آذربايجان به همان قيمت هاي هفته گذشته در بورس كالا عرضه خواهد شد و برآوردها حاكي از معامله شدن آن ها خواهد بود

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید