بررسی متغیرهای موجود در بازار داخلی فولاد کشور و تاثیر آنها در روند آتی قیمتها

1 سال پیش1363بازدید0دیدگاه0امتیاز (0 رای)
بررسی متغیرهای موجود در بازار داخلی فولاد کشور و تاثیر آنها در روند آتی قیمتها

دستور ممنوعیت افزایش قیمتها تا خرداد ماه 97

به طور کلی چندین عامل در بازار آهن آلات طی روزهای اخیر شرایط حاکم بر این بازار را تغییر داده و این عوامل بر قیمت محصولات فولادی از جمله قیمت روز میلگرد تاثیر داشته است. با نگاه کلی تر می توان گفت که افزایش حجم معملات با توجه به نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و هم چنین روند نزولی قیمت محصولات فولادی و قیمت جدید میلگرد در کنار کنترل نرخ ارز و کاهش قیمت سکه روند کلی بازار را در هفته های اخیر ترسیم کرده است.

به گفته منابع خبری هفته جاری را می توان هفته پایانی برای معاملات بازار فولاد در نظر گرفت و طی هفته آتی با توجه به فرا رسیدن سال جدید معامله ای در این بازار رخ نخواهد داد. هم چنین بازار بورس کالا نیز در نخستین روز هفته جاری معاملات خوبی را انجام داده است که مهر تاییدی بر بازار مثبت اسفندماه بوده است.

همان طور که از مشاهده آمار منتشر شده متوجه شدیم طی هفته گذشته قیمت اکثر محصولات فولادی از جمله قیمت روز میلگرد در بازار روند نزولی داشته است. در نخستین روز هفته جاری نیز شاهد تداوم این روند نزولی در بازار بودیم. هم چنین شاهد روند نزولی در بازار سکه نیز طی هفته گذشته و شدت گرفتن این روند در بازار هفته جاری بوده ایم که این امر بر بازار فولاد نیز تاثیر گذار بوده است.

پیش بینی فعالان بازار برای تداوم این بازار روند نزولی قیمت آهن آلات در روزهای آتی از جمله کاهش قیمت میلگرد بناب و قیمت میلگرد زاگرس می باشد. از عوامل دیگر تاثیر گذار بر تعیین قیمت محصولات فولادی در هفته جاری و هفته گذشته را می توان تصمیم ترامپ برای افزایش تعرفه واردات فولاد به این کشور دانست که بر صنعت فولاد ایران نیز تاثیرگذار خواهد بود.

1) دستور ترامپ در خصوص افزایش تعرفه وارداتی فولاد آمریکا و تاثیر آن بر قیمت میلگرد ایران

همزمان با دستور رسمی ترامپ طی مراسمی در روز جمعه مبنی بر افزایش 25 درصدی تعرفه واردات فولاد آمریکا؛ بازارهای کالایی دنیا دچار چالش‌ های متعدد و آغاز برخی تنش ها گردید؛ سهام شرکت های فولادساز برخی از کشورها مثل ترکیه و روسیه تحت تاثیر مستقیم یا غیر مستقیم این تصمیم سقوط کرد؛ اروپا؛ چین و چندین کشور دیگر از نتایج این تصمیم ابراز نگرانی کرده و تهدید به تلافی نمودند؛

قیمت آهن مسکن

به گفته گزارشگر فولاد در کل صرف نظر از برخی از اختلاف نظرهای کارشناسان مختلف دنیا؛ همه آن ها در یک نقطه نظر اتفاق نظر دارند و آن هم آغاز جنگ تعرفه ‌ای و اقتصادی دنیا و در نهایت متضرر شدن همه عوامل درگیر خواهد بود؛ اعتقاد به برآیند مازاد بیش از پیش عرضه به نسبت تقاضا در بازارهای جهانی؛ دیگر نقطه نظر مشترک اکثریت این کارشناسان می باشد که در نهایت موجب رقابت فشرده تری میان عرضه کنندگان مطرح فولاد دنیا از جمله منطقه آسیایی و بالاخره ایران خواهد شد،

نقطه مثبت امید به افزایش قیمت آهن اسفنجی

و این موضوع به غیر از تنها نقطه مثبت، که امید به افزایش قیمت آهن اسفنجی صادراتی ایران در خلاء قراضه آهن آمریکا در بازارهای بین‌المللی است؛ باقی مسائل به نظر می رسد که تماما حاوی پتانسیل منفی برای بازار آتی صادرات فولاد کشور باشد.

از منظری دیگر برخی از کارشناسان معتقد هستند که این سیاست اتخاذی ترامپ در واقع سناریوی نمایشی موقت و کوتاه مدتی بیش نبوده که تنها به منظور در فشار قرار دادن اتحادیه اروپا به جهت امتیاز گیری و مجبور به همسو نمودن این اتحادیه با سیاست ‌های کلی آمریکا از جمله در موضوع برجام می باشد؛ که در این صورت باز هم نتیجه نهایی به ضرر ایران تمام خواهد شد.

با نگاهی به بازار میلگرد کارخانجات مختلف از جمله قیمت میلگرد شاهرود و قیمت میلگرد تیکمه داش متوجه می شویم که این تاثیر هنوز بر قیمت های پیشنهادی این کارخانجات نمایان نشده است.

2) سیاست اتخاذی یک بام و دو هوای دولت در مواجه با لایه های مختلف زنجیره تامین‌ فولاد کشور

در حالی موضوع تاکید و دستور دولت مبنی بر عدم افزایش قیمت محصولات فولادی که شامل قیمت میلگرد به روز نیز می باشد در بورس کالا تا پایان خردادماه 97 رسانه ای شده که از سوی برخی دیگری از مسئولان صحبت از ورود قیمت گذاری آهن اسفنجی یا اصلی ترین مواد اولیه فولادسازان بزرگ کشور به بورس کالا می باشد به طوری که وعده اجتناب دولت از سیاست قیمت گذاری دستوری قیمت ها داده شده که این موضوع مغایر با چهره دیگر دولت و سیاست های پیش روی آن است؛

این موضوع نشان می دهد که دولت از یکسو تلاش می کند تا مصرف‌کننده نهایی را با اعمال سیاست های دستوری راضی نگه دارد و از سوی دیگر عدم افزایش قیمت محصولات فولادی از جمله قیمت میلگرد ساده داخلی مغایر با سیاست های کلی و پی ریزی شده آن مبنی بر جهانی سازی و رسیدن به ظرفیت‌های تولید 55 میلیون تن در سال و حمایت همه جانبه از فولادسازان شبه دولتی است.

با نگاهی کلی به نمودار قیمت میلگرد در روزهای پایانی سال در یافتیم که قیمت میلگرد امروز متاثر از تمامی موارد ذکر شده در بالا بوده است.

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید
بارگذاری مجدد