تاثیر نوسانات نرخ ارز و سکه بر قیمت آهن آلات

1 ماه پیش2114بازدید0دیدگاه1امتیاز (3 رای)
تاثیر نوسانات نرخ ارز و سکه بر قیمت آهن آلات

وضعیت پیش رو برای قیمت آهن آلات ایران

طی روزهای گذشته افزایش قیمت سکه و ارز تاثیراتی را بر قیمت آهن آلات داشته است. این امر اگرچه سبب جذب سرمایه‌هایی شده است،‌ که البته این میزان کم بوده است نتوانسته سبب رونق قیمت آهن آلات گردد. همان طور که مشخص است بازار آهن به جذب سرمایه های مختلف نیاز داشته ولی در حال حاضر در رکود به سر می برد. بنابراین در این بازار نه انگیزه‌ای برای افزایش قیمت آهن آلات وجود داشته و نه نشانه ای از کاهش قیمت آهن آلات وجود دارد

وجود ایام تعطیل طی هفته گذشته و هم چنین مصادف بودن روزهای ابتدایی پس از این تعطیلات با روزهای پایانی ماه گذشته به بازار این اجازه را نداد که قیمت آهن آلات را افزایش دهد. بنابراین طی روزهای ابتدایی هفته جاری شاهد ثبات در قیمت آهن آلات بودیم. طی هفته پیش قیمت تمام شده شمش 2000 تومان اعلام گردید و با این قیمت معامله شد. قیمت میلگرد نیز به طور متوسط به میزان 2200 تومان ثبت گردید و از روند قبلی خود پیروی کرد.

رکود بازار آهن آلات

از طرف دیگر بازار آهن آلات طبق سال‌های گذشته طی ماه ‌های آذر و دی در بخش فروشندگان آهن و فعالان این بازار ماهی راکد شناخته شده و میزان معاملات صورت گرفته در این ماه کم بوده است. بنابراین فعالان بازار فولاد در طول این ماه ها انتظار ندارند که قیمت آهن آلات افزایش یابد. از طرف دیگر علل دیگری مانند رشد نرخ طلا، ارز و سکه سبب هدایت سرمایه ها به سمت این بازار گشته است و این موضوع توقع ها را برای افزایش قیمت‌ آهن آلات در بازار داخلی را به طور کامل از بین برده است.

در میان این دلایل حادثه زلزله در شهر کرمانشاه و هزینه های در نظر گرفته شده برای ساخت سریع خانه در این شهر احتمال افت قیمت آهن آلات در بازار داخلی را هم از میان برداشته است. بنابراین می توان گفت در حال حاضر هم احتمال افزایش قیمت آهن آلات و هم احتمال کاهش قیمت در بازار فولاد وجود دارد.

با این حال قیمت آهن آلات در اکثر مبادی در حال ثبات می باشد و از هیچ یک از این روندها تیعیت نمی کند. هم چنین در حال حاضر قیمت میلگرد به طور میانگین به میزان 2200 تومان و قیمت تیرآهن 2600-2500 تومان می باشد و پیش بینی ها حاکی از آن است که احتمال هر‌گونه کاهش یا افزایش قیمت آهن آلات در حال حاضر در این بازار وجود ندارد.

قراضه آهن همچنان پیشتاز میدان

به گفته منابع خبری قیمت قراضه آهن طی روز گذشته در مقایسه با روز چهارشنبه به طور متوسط در 9 مبادی افزایش داشته است. این در حالی است که در بازار آهن آلات داخلی و در رابطه با محصولات فولاد بلند، افزایش قیمت قراضه مشاهده نگردید، هم چنین میزان تقاضا برای خرید قراضه در بازار داخلی در پایین ترین سطح ممکن قرار دارد؛ با تداوم افزایش قیمت قراضه آهنی در برخی از مبادی خرید قراضه آهنی جای نگرانی وجود دارد.

می توان گفت یکی از مهمترین عوامل موثر بر تداوم روند صعودی قیمت قراضه آهنی کمبود عرضه این کالا می باشد. یکی دیگر از دلایل نیز پیش فروش هایی موجود در بازار بوده که در بخش شمش مشاهده گردیده است. این امر با وجود ثابت بودن قیمت محصولات پایین تر مشاهده شده است. به طور کلی می توان گفت تلاش هایی صورت گرفته در جهت تامین کردن قراضه آهنی به دنبال تولید بیلت و انجام برخی تعهدات عقب افتاده را می توان بهترین دلیل برای تداوم این روند دانست.

دلایل افزایش قیمت زغال سنگ در بازار داخلی     

نوسانات نرخ زغال سنگ طی روزهای اخیر ابهامات زیادی را ایجاد کرده است و در برخی مبادی نوسانات آن برخی را متعجب ساخته است. طی روزهای اخیر در برخی موارد نوسانات قیمت ها به تدریج اتفاق افتاده است و در برخی مواقع ناگهان قیمت زغال سنگ شگفت انگیزی رسیده است. طی روزهای اخیر نیز این اتفاق رخ داده است و در بازار جهانی مشاهده کردیم که قیمت زغال سنگ از میزان 179 دلار به ازای هر تن فوب استرالیا طی روزهای نخست ماه نوامبر به 202 دلار به ازای هر تن فوب در تاریخ 23 ماه نوامبر رسیده است. این نوسانات بر قیمت آهن آلات تاثیر زیادی داشته است.

هم چنین به دنبال کاهش تقاضا طی ماه های سپتامبر تا اکتبر قیمت ها در بازار چین که یکی از مصرف کنندگان اصلی این محصول می باشد کاهش یافته است. کشور چین بیان کرده است که میزان تولید خود را در فصل زمستان کاهش خواهد داد. بنابراین تولیدکنندگان فولاد میزان زغال سنگ وارداتی را کاهش داده اند. این در حالی است که در ماه نوامبر با روند صعودی تقاضا نوسانات بازار زغال سنگ تغییر یافته است و اکثرا میزان تقاضای برای مصرف کننده خارج از کشور چین به این امر کمک کرده است. از سوی دیگر مشکلاتی هم چون حمل و نقل از بنادر و کاهش میزان عرضه معضل افزایش قیمت را ایجاد کرده است.

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید
بارگذاری مجدد