رونق گرفتن بازار با توجه به کاهش ظرفیت آهن آلات تولید چین

1 سال پیش1363بازدید0دیدگاه0امتیاز (0 رای)
رونق گرفتن بازار با توجه به کاهش ظرفیت آهن آلات تولید چین

ادامه محدودیت های تولید چین و تاثیر مثبت آن بر بازار آهن آلات

در گزارش موسسه فیچ از چشم انداز بازار آهن آلات در سال ۲۰۱۸ آمده است ادامه روند کاهش ظرفیت تولید چین تاثیرات مثبتی بر بازار جهانی آهن آلات در سال جاری داشته این ظرفیت های کاسته شده به حدود ۸۴ تا ۸۵ درصد افزایش یافته که منجر به تقویت قیمت های داخلی و حاشیه سود بالای تولیدکنندگان آهن آلات چینی شده است . همچنین حضور آنها در بازارهای صادراتی کمرنگ شده و  بالانس بازار را در پی داشته بعلاوه قیمت های داخلی در دیگر بازارهای آهن آلات را متعادل کرده است. البته آینده این بازارها به میزان مصرف بستگی دارد اما نهایتا شرایط مثبت است

فیچ انتظار دارد تقاضای آهن آلات چین در سال ۲۰۱۸ کاهش داشته باشد زیرا بازار املاک این کشور چندان پر رونق نیست اما عرضه هم با در نظر گرفتن مشکلات زیست محیطی همچنان محدود باقی می ماند . اعتقاد بر این است که روند کلی بازار آهن آلات در سال ۲۰۱۸ با ثبات تر از سال قبل  باشد و با پیش بینی کاهش تقاضا قیمت ها نیز بطور متوسطی پائین بماند .

قیمت ها در نیمه دوم سال در آمریکا به تعادل می رسد زیرا بهای نهاده های تولیدی کاهش می یابد و رقابت هم از سوی واردات کمتر احساس خواهد شد . تقاضای آهن آلات در آمریکای شمالی با تقویت تقاضا از بخش خودرو سازی و ساخت و ساز آمریکا حمایت خواهد شد. بازار آهن آلات اروپا در سال جاری مثبت است و در همه بخش انتظار رشد مصرف وجود دارد .

رشد بازار آهن آلات هند در این گزارش ۵ درصد پیش بینی شده که بیشتر بر قصد دولت برای انجام پروژه های زیر ساختی استوار است . چشم انداز بازار روسیه هم روشن است و البته این روند بهبود از سال ۲۰۱۷ آغاز شده است و میزان رشد برای سال جاری ۲ تا ۳ درصد است.

افت فروش تولیدکنندگان آهن آلات ترک با افزایش قیمت میلگرد

فروش صادراتی میلگرد ترک ها با افزایش قیمت میلگرد کاهش یافته است. افزایش بهای قراضه باعث شد تا بهای میلگرد ترک ها در هفته گذشته ۲۰ دلار افزایش را تجربه کند و به سطح ۵۷۵ تا ۵۸۵ فوب برسد؛ از این رو علاقه خریداران برای خریدهای بیشتر کاهش یافته است

با این وجود، بعید به نظر میرسد که تولیدکنندگان به دلیل افزایش هزینه های تولید حاضر به کاهش قیمت های خود شوند. از طرفی برآوردها هنوز برای قراضه وارداتی آمریکا افزایشی است و می تواند به رشد قیمت میلگرد صادراتی منجر شود.

به علاوه، با غیبت چینی ها در بازارهای صادراتی آهن آلات به دلیل تعطیلات سال نو تا هفته آینده، خریدارانی که نیاز به خرید دارند مجبور به روی آوردن به بازار منطقه خاور میانه هستند، با این حال سایر خریداران منتظر باز شدن مجدد بازار آهن آلات چین هستند تا تصویر واضح تری به دست آورند.

سناریوی جدید برای نتایج تحقیقات بند ۲۳۲ ایالات متحده

نشست هفته قبل دونالد ترامپ با کارشناسان اقتصادی از دو حزب جمهوری خواه و دموکراتیک به پیشنهاداتی منتج شد که در صورت تصویب می تواند تشنجی در بازار آهن آلات و آلومینیوم دنیا به راه اندازد. دپارتمان تجارت امریکا به دونالد ترامپ جزئیاتی از چگونگی وضع تعرفه‌ها و محدودیتها بر واردات این دو کامودیتی در مقیاس جهانی و کشوری را پیشنهاد داده است

در این پیشنهاد آمده است که ایالات متحده ۲۴ درصد تعرفه بر واردات آهن آلات و حداقل ۷/۷ درصد تعرفه بر واردات آلومینیوم از تمامی کشورها وضع نماید. البته تصمیم نهایی در این خصوص بر عهده رئیس جمهوری ایالات متحده می باشد و این امکان وجود دارد که ترامپ متحدان خود را از این تصمیم مستثنی سازد

به عنوان یک جایگزین ( و نه علاوه بر موارد بالا) آمریکا می تواند تعرفه ای برابر با ۵۳ درصد بر کل واردات فولاد از ۱۲ کشور برزیل، مصر، کاستاریکا، هند، مالزی روسیه، کره جنوبی، آفریقای جنوبی، تایلند، ترکیه و ویتنام وضع نماید. دیگر کشورها تحت محدودیت واردات آزاد تا تناژ خاصی قرار خواهند گرفت. در رابطه با آلومینیوم نیز تعرفه واردات ۲۳/۶ درصدی بر واردات کشورهایی از قبیل چین، هنگ کنگ، روسیه، ونزوئلا و ویتنام اعمال خواهد شد و دیگر کشورها تحت محدودیت واردات آزاد تا تناژ خاصی قرار خواهند گرفت.

سومین گزینه ترامپ نیز اعمال محدودیت واردات آزاد آهن آلات از کلیه کشورها تا ۶۳ درصد و آلومینیوم تا ۸۷ درصد کل تناژ وارداتی سال ۲۰۱۷ می باشد.

صرف نظر از اینکه کدامیک از این گزینه ها به تصویب دولت ترامپ می رسد، شواهد حاکی از عزم جدی واشنگتن برای استفاده از ظرفیتهای داخلی است. البته اعلام شده که شرکتهای آمریکایی می توانند درخواست خود را برای مستثنی نمودن محصولاتی که ظرفیت تولید آنها در داخل خاک آمریکا وجود ندارد و خوراک صنایع پایین دستی می باشند، ثبت نمایند.

ترامپ حال در برابر تصمیم سختی قرار گرفته است. از یک سو بایستی افزایش قیمت خوراک کارخانجات پایین دستی و در نهایت رشد قیمت محصولات نهایی را مد نظر قرار دهد و از سوی دیگر، اقدامات تلافی جویانه سایر کشورها و افزایش قیمت حمل دریایی به دلیل کاهش احتمالی سفر کشتی های باری به بنادر این کشور و بیکار شدن بسیاری در باراندازها می تواند عواملی باشد که بایستی در تصمیم ترامپ جایگاه خود را داشته باشند. وی تا ۲۰ آوریل زمان دارد تا تصمیم نهایی خود را اعلام نماید.

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید
بارگذاری مجدد