عواقب غفلت از بخش خصوصی فولاد کشور

3 هفته پیش1191بازدید0دیدگاه0امتیاز (0 رای)
عواقب غفلت از بخش خصوصی فولاد کشور

بررسی وضعیت قیمت تیرآهن در بازار

طبق تحلیل های ارائه شده، امروز آرامش در بازار مقاطع طویل مشهود تر بوده است و قیمت تیرآهن نیز روند روز های قبل خود را تقریبا حفظ کرده بود. همچنین علیرغم ادامه روند ثابت قیمت تیرآهن طی امروز؛ تقاضای موثر هم که از دیروز کم تر شده است، امروز به شکل محسوسی کاهش یافته به گونه ای که بازار در آرامش معنی داری به سر می برد.

علاوه بر این، در خصوص قیمت تیرآهن ذوب آهن اصفهان هم وضع به همین منوال گزارش شد. به علاوه، امروز در تاریخ یکشنبه 6 اسفند ماه 1396 قیمت تیر آهن ذوب آهن بارگیری از کارخانه و انبار با افزایش قیمت اعلام گردید. همچنین قیمت تیرآهن 14 بناب در حدود ٢۵٠۵ تومان اعلام شد و قیمت تیرآهن 14 تبریز هم ٣٣۵٠٠٠ تومان شنیده شد.

در این میان قیمت تیرآهن اهواز هم به روند ثابت خود ادامه داد. طبق اطلاعات نموداری، قیمت تیرآهن اهواز نسبت به ٢٠ روز گذشته بدون تغییر باقی مانده است.

مدیریت دولتی در صنعت فولاد کشور

این که روز به روز سهم بخش خصوصی از اقتصاد فولاد ایران کمتر می شود نکته بسیار قابل تاملی است. همه می دانیم که تیرآهن و کلیه محصولات فولادی مورد نیاز کشور هم از طریق شرکت های خصوصی فراهم می شود و هم دولتی. اما این درحالی است که دولت معمولا از بخش خصوصی که یکی از پایه های مهم این صنعت به شمار می رود، غافل است.

قیمت تیرآهن ذوب آهن اصفهان

خصوصی سازی واقعی یکی از راهکار های اصلی مقابله در این صنعت است و این یک باور ملی به حساب می آید. نایب رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران طی یک سخنرانی کوتاه گفت: فقط حدود ٢٠ درصد از مالکیت کارخانه های تولید کننده محصولات فولادی در اختیار بخش خصوصی واقعی است و متاسفانه ۸۰ درصد دیگر در اختیار کارخانه های دولتی است که به دولت وابسته اند، ویا در اختیار نهاد های عمومی و یا در بهترین حالت خصوصی شده است.

کاهش سهم بخش خصوصی واقعی در کشور

وی در ادامه افزود: نکته مهم این است که با وجود این که در بسیاری از این شرکت ها مالکیت های غیر دولتی وجود دارد اما سبک و سیاق مدیریت آن ها به شکل دولتی است. به بیان دیگر خصوصی سازی تنها در تعداد انگشت شماری از شرکت های فولادی دیده می شود که آن هم فقط در مالکیت شرکت ها بوده اما سبک اداره آن ها و همچنین تفکر مدیریتی این شرکت ها به همان شیوه قبلی و مدیریت دولتی بر مبنای ارتباطات و رانت طلبی و... است.

نایب رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد در ادامه اظهار داشت: این که به دلیل دولتی بودن ساختار اقتصاد کشور و حمایت های مستقیم و غیر مستقیم دولت و سازمان های دولتی از شرکت های تولید کننده محصولات فولادی، تعداد این مدیران هر روز بیش تر از قبل می شود و هر چه جلو تر می رویم سهم بخش خصوصی واقعی و مدیران چابک و با دانش و اقتصاد محور این بخش از اقتصاد فولاد ایران کم تر می شود، مایه تاسف است.

برای حل این مشکل، نایب رئیس انجمن تولید کنندگان فولاد، تنها راهکار موجود برای خاتمه دادن به این وضع را باور ملی به خصوصی سازی واقعی دانست.

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید