گسیل نقدینگی به بازار ارز و بی رونقی بازار آهن آلات

2 سال پیش922بازدید0دیدگاه0امتیاز (0 رای)
گسیل نقدینگی به بازار ارز و بی رونقی بازار آهن آلات

جهت گیری های متفاوت در بازار لوله فولادی هفته گذشته

طی هفته گذشته شاهد جهت گیری های متفاوتی در بازار آهن آلات بودیم و این امر را می توان نتیجه گرفته از چندین جریان در بازار داخلی دانست. یکی از عوامل تاثیرگذار بر تغییرات قیمت محصولات فولادی از جمله قیمت لوله فولادی را می توان خروج نقدینگی از بازار محصولات فولادی و هجوم آن به سایر بازارها از جمله بازار ارز می باشد.

به طور کلی می توان گفت که مهم ترین و موثرترین عامل موثر بر بازار آهن آلات طی هفته گذشته ثابت بودن و بعضا مشاهده تمایل به کاهش نرخ ارز در بازار بوده است که سبب ایجاد جو روانی در بازار آهن آلات گشته و این امر بر قیمت این محصولات از جمله قیمت لوله آهنی تاثیرگذار بوده است.

در حال حاضر آن طور که مشاهده می شود نرخ ارز در بازار به سمت ثبات پیش رفته است ولی مشکلی که در این بازار وجود دارد عدم تامین ارز مورد نیاز می باشد که این امر می تواند تاثیر زیادی بر بازار فولاد داشته باشد. طی روزهای اخیر مشاهده کردیم که اکر نقدینگی به سمت بازار ارز گسیل شده است و این امر تقاضا در سایر بازارها را با مشکل مواجه ساخته و سبب رکود در این بازارها گشته است.

از جمله عوامل دیگر که طی روزهای جاری و خصوصا در هفته گذشته تاثیر زیادی بر بازار محصولات فولادی داشته است می توان به افزایش قیمت مواد اولیه مورد نیاز وارداتی هم چون قیمت شمش فولادی اشاره کرد. با این حال به طور کلی می توان چنین گفت که تمایل خریداران طی روزهای جاری به سمت بازار ارز شدیدا افزایش یافته است و این روند سبب توقف اندک در معاملات بازار فولاد شده است.

مشکلات کاهش تقاضا در روزهای پایانی سال و تاثیر بر قیمت لوله فولادی

این روند در بخش مقاطع فولادی خودنمایی بیشتری داشته است به طوری که برای مثال در بازار لوله فولادی این روند در قیمت لوله گالوانیزه و قیمت لوله گاز توکار سپاهان تاثیر زیادی داشته است. کاهش تقاضا در حالی رخ داده است که اکثر فعالان بازار از احتمال افزایش قیمت محصولات فولادی طی روزهای آتی آگاه می باشند.

قیمت لوله گالوانیزه

با این حال بازار ارز شدیدا بازار فولاد را تحت تاثیر قرار داده است. هم چنین موضوع تاثیرگذار دیگر بر روند بازار فولاد طی روزهای جاری را می توان افزایش نرخ سود بانکی در هفته گذشته دانست. طبعا تاثیر این موضوع را باید بر روی تغییر جهت گسیل نقدینگی در بازار جست و جو کرد. برخی نیز بر این باورند که با وجود افزایش نرخ سود بانکی سرمایه ای به سمت بانک ها وارد نشده است و به طبع آن این مساله بر بازار فولاد و قیمت محصولات فولادی نیز نمی تواند تاثیر چندانی داشته باشد.

برخی از فعالان بازار نیز معتقدند که جو روانی موجود در بازار بیشترین تاثیر را بر بازار فولاد داشته و تغییرات قیمت محصولات فولادی از جمله قیمت قیمت لوله استیل و قیمت لوله داربست متاثر از این جو روانی بوده است. به طور کلی می توان گفت که تصمیم ناگهانی ترامپ در حال حاضر نه تنها جو روانی شدیدی در بازار جهانی ایجاد کرده است بر روی بازار ایران نیز تاثیر زیادی داشته است به طوری که بازار ایران در حالت دفاعی قرار گرفته است در حالی که این تعرفه ها ممکن است در چندین ماه آینده اجرا گردد.

عدم رونق بازار صادراتی با توجه به تصمیمات ترامپ

طی تحلیل های بی شماری تاثیر تصمیم ترامپ بر بازار آهن آلات ایران بررسی گشته است. با شروع سال جدید بازار صادراتی نیز رونق خواهد گرفت ولی این تعرفه ها طی روزهای آتی  بر بازار صادراتی ایران تاثیر زیادی خواهد داشت. بنابراین پیش بینی های صورت گرفته نشان می دهد که تصمیم ترامپ تاثیر زیادی بر قیمت محصولات فولادی خواهد داشت و پس از شروع سال جدید شاهد تغییراتی در صنعت صادرات ایران خواهیم بود.

بنابراین چنانچه بازار صادراتی طی روزهای آتی افت کند حجم محصولات به سمت بازار داخلی جاری خواهد شد و شاهد بهبود بازار داخلی و در نتیجه آن افزایش قیمت محصولات فولادی خواهیم بود. با این حال برخی نیز معتقدند که چنانچه پیش بینی از بازار آهن آلات نشان دهنده افزایش قیمت آهن آلات باشد طی روزهای آتی شاهد افزایش میزان تقاضا برای خرید این محصولات خواهیم بود. با این حال در روزهای جاری امید به افزایش قیمت آهن آلات از جمله قیمت لوله گاز کچو کاهش یافته است و میزان تقاضا نیز در بازار از بین رفته است.

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید
بارگذاری مجدد